مادریار

مصرف عسل در دوران بارداری

فواید و محدودیت های خوردن عسل در زمان حاملگی

مصرف عسل در دوران بارداری به دلیل فواید و خواص باور نکردنی آن توصیه می شود.مصرف عسل در دوران بارداری روزانه باید 2 الی 3 قاشق باشد و نه بیشتر.

در این متن از فواید،مضرات،میزان مصرف عسل گفته شده است با سایت تخصصی مادر و کودک مادر یار همراه باشید.

توجه به باید و نباید های تغذیه ای در دوران بارداری حائز اهمیت است.عسل یک ماده شفا بخش است که در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مصرف می شود.

بعضی افراد تصور می کنند که عسل تولید سم بوتولونیم می کند و از خوردن آن در بارداری خودداری می کنند.این تصور باطل است.

فواید مصرف عسل در دوران بارداری

مصرف عسل در دوران بارداری فواید وخواص زیادی دارد که بهتر است بگوییم سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها است.

مصرف عسل در دوران بارداری20 ماده مغذی موجود در عسل چیست؟

  1. کالری
  2. کربوهیدرات
  3. فیبر خوراکی
  4. قند
  5. پروتئین
  6. ویتامن B6
  7. ویتامین سی
  8. ریبوفلاوین
  9. فولات
  10. آهن
  11. کلسیم
  12. پتاسیم
  13. فسفر
  14. منیزیم
  15. روی
  16. منگنز
  17. سدیم
  18. مس
  19. فلوراید
  20. سلنیوم

تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل به دلیل داشتن قند گلوکز و فروکتوز باعث بالا بردن و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد.

مشکلات معده را حل می کند.

با تنظیم اسید معده،سوزش سر دل را رفع می کند.مصرف عسل در دوران بارداری به زخم معده و رفع تهوع صبح گاهی کمک می کند.با میل کردن عسل به باکتری های هلیکوباکتر پیلوری اجازه نمی دهید تا در معده رشد کنند.

اختلالات خواب را کم می کند.

خوردن یک قاشق عسل با یک لیوان شیر قبل از خواب به شما کمک می کند تا خواب راحت تری را تجربه کنید.معمولا در بارداری زنان دچار مشکلات خواب می شوند.خوردن عسل باعث آرامش روحی و جسمی می گردد.

سرماخوردگی را درمان می کند.

اگر خانمی در بارداری دچار سرماخوردگی شود نمی تواند دارو مصرف کند و  ممکن است به دلیل عدم مصرف مسکن و داروی سرماخوردگی زمان زیادی را منتظر بهبودی باشد.اما با خوردن آب عسل و آب لیمو می تواند مسکن درد و سوزش گلو باشد.مصرف عسل در دوران بارداری باعث پیشگیری از سرماخوردگی نیز می شود.

بهتر است برای درمان گلو درد از چای زنجبیل همراه با عسل استفاده کنید.این کار باعث تسکین سرفه نیز می شود.

بالا بردن سلامت پوست

در بارداری بیشتر زنان دچار خارش و سوزس پوست می شوند.با خوردن عسل می توانید به سلامت پوست بدن،صورت و پوست سر کمک کنید.عسل باعث ازبین رفتن شوره سر نیز می گردد.برای از بین بردن شوره سر عسل را با آب ترکیب کنید و به پوست سر بمالید و پس از 15 دقیقه دوش بگیرید.

 

کم کننده آلرژی فصلی

بارداری و حساسیت در اکثر مواقع با هم همراه هستند.کسانی که در بارداری دچار حساسیت فصلی می شوند بهتر است عسل میل کنند تا ازشر آلرژی رهایی پیدا کنند.

کاهش دردهای زایمان

اگر در دوران بارداری عسل مصرف کنید هنگام انقباضات و درد های زایمانی تحمل شما بالاتر است و بعد از زایمان چه سزارین و چه طبیعی،با مصرف این خوراکی شیرین زخم ها با سرعت بیشتری بهبود می یابند.

کم کننده مشکلات واژن

بارداری و زایمان می تواند تاثیر منفی بر واژن بگذارد.با خوردن عسل می توانید التهابات مهبل،خارش واژن،مشکلات مثانه و پرینه را کم کنید.

کم کننده خونریزی

در طول حاملگی عسل میل کنید تا بعد از زایمان زودتر خونریزی های واژن و قاعدگی اتان قطع شود.

مصرف عسل در دوران بارداریسه ماهه اول و مصرف عسل

در سه ماهه اول حتما روزانه عسل میل کنید تا از بروز تهوع و استفراغ در صبح جلوگیری شود.کم خونی در باردای باعث بروز مشکلات نقص های مادر زادی و بروز کم خونی در کودک می شود.با مصرف عسل در سه ماه اول باردای از ابتلا به این عارضه نیز پیشگیری می شود.

بدن مادر را با خوردن عسل تقویت کنید تا فرزند شاد و سالمی داشته باشید.

سه ماهه دوم و سوم و مصرف عسل

در سه ماه دوم بدن جنین شروع به رشد در ماهیچه ها می کند و زنان نیاز دارند تا با مصرف خوراکی های شیرین و مغذی نیاز بدن خود و جنین را تامین کنند.عسل یکی از مواد مغذی و مفید است.

هر چه به ماه های پایانی بارداری نزدیک می شوید مشکلات گوارشی برای مادر بیشتر خود را نشان می دهد با مصرف عسل اسید معده را تنظیم و کنترل کنید.

مضرات مصرف عسل در دوران بارداری

فواید خوردن عسل بیشتر از مضرات آن است اما باید در مورد معایب استفاده بیش از عسل هم آشنا باشید.

دیابت بارداری

دیابت بارداری یک بیماری است در صورت عدم تحرک،اضافه وزن و مصرف خوراکی های شیرین در بارداری ممکن است به آن مبتلا شوید.اگر بیش از حد از عسل در طول بارداری استفاده کنید ممکن است به دیابت بارداتری مبتلا شوید.

بهتر است در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید زیرا مادرانی که در حاملگی قند خون بالا را تجربه می کنند فزرندانی مستعد دیابت کودکان به دنیا می آورند.

در صورتی که دیابت بارداری دارید بهتر است از دوچرخه سواری و شنا در بارداری بهره ببرید تا قند خون خود را کنترل کنید.

حساسیت به عسل

حساسیت به عسل در بعضی افراد به وجود می آید این اتفاق بسیار نادر است اما بعضی زنان در بارداری با مصرف عسل از خود آلرژی نشان می دهند که با علائم گرفتگی معده،تحریک دستگاه گوارش،اسهال و نفخ همراه است.

سقط جنین

اگر در بارداری عسل را با دانه کنجد میل کنید سقط جنین اتفاق می افتد.معمولا قدیمی ها برای کسانی که می خواهند سقط جنین انجام دهند  یا بارداری ناخواسته داشته اند توصیه می کنند که عسل و دانه کنجد را با هم ترکیب کنند و میل کنند.

گرفتگی عضلات معده

اگر مصرف عسل در دوران بارداری بیش از حد باشد.فرد دچار گرفتگی عضلات معده می شود و ممکن است به یبوست یا اسهال مبتلا شود.

در اثر مصرف بیش از حد مجاز معده اسید زیادی تولید می کند و مشکلات گوارشی رخ می دهد.

بروز عفونت

گاهی اوقات در صورتی که عسل زیاد مصرف شود فرد دچار عفونت می گردد.

مسمومیت غذایی

اگر در بارداری عسل را همراه با توفو یا پوست توفو ترکیب کنید دچار مسمومیت غذایی می شوید.

هیچ وقت عسل را با آب داغ مخلوط نکنید زیرا خواض و آنزیم هایش از بین می روند.

چاقی در بارداری

مصرف زیاد عسل در دوران بارداری منجر به چاقی و اضافه وزن می شود.بهتر است با اثرات منفی چاقی در دوران بارداری آشنا شوید.زیرا ممکن است منجر به زایمان زود رس و یا سقط جنین گردد.

تاثیر منفی بر سلامت دندان ها

مصرف خوراکی های شیرین مخصوصا عسل می تواند سلامت دهان و دندان ها را به خطر بیاندازد.بهتر است مقدار کم میل کنید و پس از مصرف حتما مسواک بزنید.

مصرف عسل در دوران بارداریمیزان مصرف عسل در دوران بارداری

مصرف عسل در دوران بارداری را به صورت متوسط در برنامه غذایی اتان قرار دهید.روزانه می توانید 2 الی 3 قاشق غذا خوری عسل میل کنید.

عسل برای بارداری خطری ندارد.

بعضی افراد تصور می کنند که به دلیل وجود باکتری در عسل،نباید از آن در دوران بارداری استفاده کنند،در صورتی که جفت خود به عنوان یک محافظ از جنین در برابر همه چیز مراقبت می کند و چون عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند باکتری های مضر موجود در عسل نمی تواند برای بارداری خطر آفرین باشد.

بدن کودکان به دلیل رشد ناکافی در دستگاه گوارش نمی توانند عسل میل کنند اما بزرگ سالان در معده باکتری دارند که از سم بوتولیسم جلوگیری می کنند.

در آخر

از عسل های طبیعی و فرآوری شده بخرید تا برای مصرف آن در دوران باردری خیالتان راحت باشد.

عسل باید دارای گواهی معتبر و تاییدیه بهداشت باشد.بهتر است در دوران بارداری حتما از عسل پاستوریزه استفاده کنید.

برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن عسل را با شیر و خرما در صبح میل کنید.

کمی عناب دم کنید و با عسل میل کنید تا به یبوست بارداری کمک کنید.از ترکیب عسل و شیره انگور نیز می توانید برای بهبود یبوست بارداری استفاده کنید.

 

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.