مادریار

مشکلات شیر دهی مادران

عواملی که هنگام شیردهی باعث بروز مشکل و درد سینه مادر می شوند

شیر دهی و تغذیه نوزاد با شیر مادر بهترین انتخاب یک مادر است.اما طی فرایند تغذیه نوزاد با شیر مادر ممکن است اختلالاتی وجود داشته باشد.مشکلات شیر دهی مادران ممکن است بیشتری مشکل پستان باشد،مثل ترک سینه،ورم و التهاب سینه،احتقان پستان،بروز برفک،کم بودن شیر و زیاد بودن شیر از مشکلات شیر دهی مادران است.

سختی ها و مشکلات شیر دهی مادران

فرایند شیر دهی ممکن است ساده به نظر برسد اما مشکلاتی نیز با خود دارد که معمولا همه بانوان باردار با آن آشنا نیستند:

بیمارهای مادر

گاهی مادر به دلیل ابتلا به بیماری های خاص نمی تواند به راحتی به فرزندش شیر بدهد.بعضی از دارو ها به علت اینکه روی شیر تاثیر منفی می گذارد نباید مصرف شوند.اما اگر مادر بیمار باشد و مجبور به استفاده از دارو باشد، نباید به فرزندش شیر بدهد.

درد نوک سینه

درد نوک سینه یکی از مشکلات شیر دهی مادران است.درد نوک سینه ابتدایی ترین مشکل است و مادرانی که برای اولین بار زایمان کرده اند بیشتر با آن سر و کار دارند.زیرا نوزاد خیلی کوچک است.هنوز نمی تواند به راحتی بمکد.با این حال سینه ها پر شیر هستند و منافذ نوک سینه در حال باز شدن اند.بنابراین دردناک می شوند.

ترک نوک سینه

مادرانی که برای اولین بار زایمان می کنند ممکن است با مشکل ترک نوک سینه مواجه شوند.

نداشتن شیر کافی  بعنوان یکی از مشکلات شیر دهی مادران

بعضی از مادران دچار کمبود آب در بدن می شوند یا اینکه تغذیه مناسبی ندارند.به همین دلیل شیر کافی ندارند.اما اگر فرزند شما 8 بار پوشکش را خیس می کند یعنی اینکه شیر کافی می خورد.

احتقان سینه

احتقان یا متورم شدن سینه زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی داخل سینه به هم بپیچد و نگذارد که شیر داخل مجاری شیر بیرون بیاید.در این صورت سینه ها متورم و دردناک می شوند.پیشنهاد می کنیک که مطلب شیر دهی با نوک سینه مسطح و فر ورفته را در سایت تخصصی مادر و کودک مادر یار مطالعه کنید.

نوک سینه فرو رفته

وقتی قسمت قهوه ای پستان را فشار دهید اما نوک سینه بیرون نیاید با فرو رفتگی نوک سینه مواجه می شوید.این مشکل وقتی جدی می شود که با تحریک در رابطه جنسی یا با مکیدن بچه باز هم نوک سینه بیرون نمی آید.

برای نوک سینه فرو رفته یا مسطح راه حل های راحتی وجود دارد.می توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

در مرحله اول پزشک می تواند آن را با دست بیرون بیاورد.

از کاپ های شیشه ای و پلاستیکی استفاده کنید.

مصرف سرنگ های مخصوص شیر دهی توصیه می شود.

برای بیرون آمدن نوک سینه از شیر دوش های برقی و دستی استفاده کنید.

مطالب مرتبط

در این زمان می توانید از پمپ شیر نیز بهره ببرید.

مرحله آخر استفاده از عمل جراحی و مامو پلاستی است که باید مراقب باشید زیرا پس از عمل جراحی ممکن است به مجاری شیری آسیب وارد شود.در این صورت قادر به شیر دهی نخواهید بود.

مشکلات شیردهی مادرانمجاری بسته شده

نقاط قرمز و دردناک روی سینه نشان دهنده مجاری شیری است که مسدود شده است.می توانید برای مجاری بسته شده از عمل جراحی یا ماساژ سینه استفاده کنید.

ماستیت یا عفونت سینه

وقتی عفونت از طریق ترک نوک سینه به داخل سینه برود،منجر به ماستیت یا عفونت سینه می شود.عفونت سینه با علائمی شبیه سرما خوردگی مثل تب و خستگی خود را نشان می دهد.

خواب مادران شیر ده

پس از اینکه مادر زایمان می کند مشکلات زیادی از قبیل شیر دهی،خواب مادران شیر ده،تعویض پوشک بچه،حمام کردن نوزاد،از پوشک گرفتن کودک،تعویض لباس کودک و غیره پیدا می کند.

خواب مادران شیره به این صورت است مادر در طول 24 ساعت باید به صورت مداوم از نوزاد مراقبت کند.در این حالت همه زندگی شخصی اش به هم می ریزد.بنابراین باید برای وقتش برنامه برنامه ریزی کند،ازهمسر و افراد خانواده کمک بگیرد،پرستار کودک استخدام کند و گاهی می تواند کودک را به مهد کودک بسپارد.

درمان مشکلات شیر دهی مادران 

مشکلات شیردهی مادرانبرای هر یک از مشکلات شیر دهی مادران درمان و راه حلی وجود دارد.با مطالعه،آموزش و صبر می توانید کم کم از شر آن ها خلاص شوید.

درمان نوک سینه دردناک

می توانید روی نوک سینه دردناک کمپرس آب یخ بگذارید.یا اینکه نخود یخ زده را روی نوک سینه قرار دهید.برای شروع شیر دهی از سینه ای آغاز کنید که درد نمی کند.بعد از هر بار شیر د هی نوک سینه ها در هوای آزاد باز بگذارید تا هوا بخورند و خشک شوند.این کار به التیام نوک سینه دردناک کمک می کند.

درمان ترک نوک سینه

از صابون‌ها، کرم‌های معطر یا لوسیون‌های حاوی الکل برای شستن و یا ضدعفونی سینه و نوک سینه استفاده نکنید، چرا که این مواد نوک سینه را خشک‌تر می‌کنند. می‌توانید بعد از هر نوبت شیردهی از لانولین خالص برای چرب کردن نوک سینه استفاده نمایید و آن را به آرامی به نوک سینهٔ خود بمالید، اما مطمئن شوید که قبل از هر نوبت شیردهی، لانولین را کاملاً از روی سینه بشویید. تعویض پد‌های سینه به طور مرتب کمک می‌کند تا نوک سینه‌ها خشک بمانند. سعی نمایید تا فقط از پد‌های سینهٔ پنبه‌ای استفاده کنید.

درمان شیر کم

برای اینکه شیر کافی داشته باشید بهتر است روزانه 8 لیوان آب و مایعات بنوشید.

از مکمل های شیر افزا استفاده کنید.

به اندازه غذا بخورید.

خوراکی های حاوی قهوه و کاکائو را مصرف نکنید.

از ورزش روزانه غافل نشوید.

شیر را بدوشید،زیرا باعث می شود که شیر بیبشتری تولید کنید.

بیش تر به کودک تان شیر بدهید زیرا هر چه بیشتر اقدام به مکیدن کند، شیر بیشتر تولید خواهد شد.

میوه و سبزی های تازه را در سبد غذایی تان بگنجانید.

از مصرف آجیل در بارداری و پس از زایمان غافل نشوید.

در بارداری نیز به تغذیه خود اهمیت دهید.

سینه ها را در بارداری برای شیر دهی آماده کنید.

از ماساژ درمانی استفاده کنید.

از مالیدن روغن و تاثیر مثبت آن غافل نباشید.

درمان احتقان سینه

برای درمان احتقان سینه می توانید از کمپرس آب یخ یا کمپرس داغ استفاده کنید.می توانید یکبار داغ و بار دیگر کمپرس سرد بگذارید.باید شیر را به وسیله شیر دوش یا دست بدوشید.سینه ها را با روغن زیتون ماساژ دهید.برای شروع شیر دهی ابتدا نوک سینه ها را تمیز کنید تا علاوه بر دور بودن از ترک پستان از انتقال عفونت به نوک سینه نیز اجتناب کنید.

درمان نوک سینه فرو رفته

برای درمان بهتر است با متخصص مشورت کنید.از روش های عمل جراحی و خانگی نیز می توانید بهره ببرید.

درمان مجاری مسدود شده

باید از کمپرس گرم برای این موضوع استفاده کنید.

روغن مالی و ماساژ را نیز فراموش نکنید که بسیار موثر است.

شیر دهی را بیشتر کنید.

درمان ماستیت یا عفونت سینه

برای عفونت سینه باید با مشورت پزشک از آنتی بیوتیک استفاده کنید.آنتی بیوتیک مخصوص عفونت سینه در حین شیر دهی مشکلی ندارد.

هر روز حوله را گرم کنید و در طول روز 4 بار به مدت 20 دقیقه حوله گرم را روی سینه ها بگذارید.

برای پیشگیری از عفونت سینه ها بعد از شیر دهی آن ها در هوای آزاد بگذارید.قبل و بعد از شیر د هی نوک سینه ها را تمیز کنید.

مشکلات شیردهی مادرانکم کردن استرس

داشتن استرس می تواند روی همه اعضای بدن تاثیر بگذارد.استرس می تواند سیستم ایمنی و عصبی را درگیر کند و مشکلاتی را برای آن ها به وجود بیاورد.بنابراین باید از استرس هنگام شیر دهی بکاهید.روی اعصابتان مسلط باشد.از راه های مدیتیشن برای آرام سازی خود بهره ببرید.

ورزش و پیاده روی کنید.بهترین ورزش آرامش بخش یوگا می باشد.

آرامش به داشتن جریان شیر راحت تر کمک می کند.

نوزاد نارس

اگر نوزاد نارس دارید باید بدانید که نوزادان نارس تا دو ماه قادر به مکیدن سینه مادر جهت دریافت شیر نیستند.بنابراین برای اینکه با مشکلات شیر دهی مادران روبه رو نشوید باید شیر را بدوشید و آن را از طریق لوله های مخصوص و یا شیشه شیر به آن ها بدهید.

در چه صورتی برای رفع مشکلات شیر دهی مادران باید به پزشک مراجعه کنیم؟

  • سینه‌ها به طور غیرمعمول قرمز، متورم، سفت و دردناک شود.
  • در صورت بروز ترشحات غیرمعمول و یا خونریزی از نوک سینه
  • اگر نگران هستید که کودک شما به میزان کافی وزن اضافه نکرده است و یا شیر کافی دریافت نمی‌کند.

در نهایت

راه های زیادی برای حل مشکلات شیر دهی مادران وجود دارد. شما با آگاهی به آناتومی بدن خود و همچنین روش های پیشگیری و حل مشکلات شیردهی به سلامت خود و فرزندتان کمک خواهید کرد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.