مادریار

مسمومیت غذایی در بارداری

علائم و علل مسمومیت غذایی در دوران حاملگی

مسمومیت غذایی در بارداری چیست؟

مسمومیت غذایی در بارداری به این معنی است که شما غذایی را خورده اید که دارای باکتری و ویروسی بوده که باعث بروز واکنش‌های منفی در بدن شما و ایجاد مسمومیت شده است.
مسمومیت غذایی در بارداری برای مادران استرس آور خواهد بود. علائم مسمومیت معمولاً استفراغ، حالت تهوع و اسهال است و باعث نگرانی مادر در مورد به خطر افتادن سلامتی خود و جنین می باشد.

بدن مادر نسبت به ویروس ها واکنش نشان می دهد.
ایمنی مواد غذایی به دلایلی مسئله مهمی برای زنان باردار است. متاسفانه ممکن است باعث سقط جنین، به دنیا آمدن نوزاد مرده و یا زایمان زودرس شود. زنان باردار به دلیل ایجاد تغییرات در متابولیسم و ​​گردش خون بیشتر از سایرین در معرض مسمومیت غذایی قرار دارند.

مسمومیت غذایی در بارداریعلائم مسمومیت غذایی در بارداری

مسمومیت غذایی علاوه بر دشواری هایی که دارد باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در مادر میشود. در این شرایط شما باید به فکر سلامتی نوزادتان هم باشید. از علائم مسمومیت غذایی می توان به اسهال، استفراغ، حالت تهوع، سردرد، تب ،درد شکم، کاهش آب بدن، مشاهده خون در مدفوع اشاره کرد.
البته در بعضی مواقع داشتن حالت تهوع به عنوان یک خانم باردار برای شما طبیعی بنظر میرسد.

علل بروز مسمومیت غذایی در بارداری

بر اساس تحقیقات دانشمندان و پزشکان،خانم ها در هنگام بارداری بیشتر دچار مسمومیت غذایی و در معرض ابتلا به آن قرار دارند.به این دلیل که سیستم ایمنی بدن خانم های باردار ضعیف میشود و درحال تغییر است.
هنگامی که مادر باردار است بیشترین مواد مغذی و انرژی بدن او برای تامین رشد مناسب جنین استفاده می شود. به همین دلیل، زنان باردار باید در مورد آنچه که می‌خورند و چگونگی تهیه آن‌ها، مراقب باشند. دقت داشته باشید سیستم ایمنی نوزاد درون رحم هنوز به طور کامل رشد نیافته است.اگر دچار مسمومیت غذایی شوید، این مسمومیت می‌تواند برای او بسیار خطرناک باشد.

انواع مسمومیت غذایی در بارداری

بر اساس مطالعه پزشکان مسمومیت های غذایی شامل:
۱_نورو ویروس۲_لیستریا۳_اشریشیاکلی۴_سالمونلا
اگر برای درمان خیلی به موقع به پزشک مراجعه نکنید ممکن است که برای شما خطرات زیادی داشته باشد و زندگی جنینتان را به خطر بیندازد. اگر بخاطر مسمومیت غذایی دچار ناراحتی شدید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.هرگز در رستورانهای نامعتبر غذایی نخورید زیرا بدن شما در هنگام بارداری نسبت به همه ویروس ها حساس تر است و حتما دچار مسمومیت غذایی میشوید.

عوارض مسمومیت غذایی در بارداری

مسمومیت غذایی باعث ایجاد کم‌آبی فراوان در مادر میشود. همچنین ویروسی به اسم نور ویروس باعث سوء تغذیه خانم باردار میشود. ویروس دیگری به اسم لیستریا باعث ایجاد مشکلات زیادی در رشد و توسعه عصبی برای جنین مادر میشود آی کولای باعث نارسایی کلیه میشود سالمونلا باعث ایجاد مننژیت میشود.
البته مسمومیت غذایی شدید باعث سقط جنین میشود و مادر باید دقت زیادی به مواد غذایی که مصرف می کند داشته باشد.
مننزیت یعنی التهاب و عفونت غشای مننژ واقع در اطراف مغز و نخاع که در مواردی می تواند منجر به مشکلات جدی عصبی و حتی مرگ بیمار شود.
آرتریت واکنشی: به معنی التهابی که در مفاصل وجود دارد و باعث عفونت میشود و باکتری در خون وجود دارد.

مسمومیت غذایی در باردارینکات مهم تغذیه

حتماً غذاهای خام و پخته شده را جدا از یکدیگر نگه دارید. از خوردن لبنیات محلی و غیر پاستوریزه دوری کنید. حتماً دقت داشته باشید که هنگام پخت گوشت را کامل بپزید و اگر درون آن خام بود هرگز آن را نخورید.

می توانید از دماسنج مخصوص استفاده کنید.حتماً این مواد غذایی را با دمای بالایی بپزید تا باکتری های موجود در آن زنده نماند. زیرا باعث مسمومیت و بیماری هایی برای شما می شود. از خوردن گوشت های بسته بندی شده جلوگیری کنید.

حتماً میوه ها و سبزیجات را قبل از خوردن کامل بشورید. غذاهایی که به سرعت فاسد می‌شوند را به خوبی نگهداری کنید. قبل از استفاده از محصولات به تاریخ انقضای آنها توجه کنید. حتماً مواد غذایی خود را در فریزر نگه دارید. هنگامی که خواستید از غذای منجمد شده استفاده کنید برای باز کردن یخ آن از روش یخ زدایی استفاده کنید.

از خوردن غذاهایی مثل گوشت، مرغ،غذاهای دریایی، تخم مرغ نپخته، آب میوه و سبزیجات غیر بهداشتی، محصولات لبنی غیر پاستوریزه، دمنوش های گیاهی و گوشت های بسته بندی شده که تازه نیستند جلوگیری کنیم.شما حتما باید طبق نکات گفته شده دکتر برنامه غذایی مناسبی داشته باشید.

درمان مسمومیت غذایی در بارداری

هنگامی که زن باردار دچار مسمومیت غذایی می‌شود، بدن دچار کم آبی شدید خواهد شد و این مشکل به خاطر اسهال و استفراغ رخ میدهد برای رفع این مشکل باید از کم آب شدن بدن و جبران مایعات از دست رفته بدن بپردازید میزان آب بدن مادر باردار بسیار مهم است.

هنگام حالت تهوع سعی کنید آب بخورید تا بدن انسان ورود مایعات را بتواند تحمل کند. ۷۰ درصد بدن ما را آب تشکیل میدهد آب پاک کننده و شستشو دهنده میکروب و سم های بدن است. به همین خاطر مصرف آب مخصوصاً در هنگام بیماری بسیار مهم است نوشیدن آب و مایعات بهترین روش برای درمان مسمومیت زن باردار و همچنین سریع ترین درمان برای او به حساب می آید.

پس هنگامی که دچار مسمومیت غذایی شدید می توانید با خوردن مایعات و آب مسمومیت را درمان کنید. البته شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید و به او اطلاع دهید اگر بدنتان دچار کم آبی شدید باشد سریع درمان شود کم آبی شدید بدن شما نه تنها برای مادر بلکه برای جنین هم مشکلات فراوانی خواهد داشت حتی در شرایطی هم ممکن است که در بیمارستان بستری شوید تا کمبود آب بدن شما به سرعت درمان شود.

 راه های پیشگیری از مسمومیت غذایی در بارداری

مسمومیت غذایی در بارداریحتماً باید به بهداشت غذاهایی که مصرف می‌کنید توجه بسیار خاصی داشته باشید. بدن شما در هنگام بارداری بسیار ضعیف است و نسبت به ضعیف ترین ویروس ها هم واکنش نشان می دهد. پس شما برای اینکه دچار مسمومیت غذایی نشوید باید حتما طبق دستورات پزشک غذاهای مناسب را مصرف کنید تا برای خودتان و نوزادتان مشکل بزرگی به وجود نیاید و دوران بارداری خوشی را بگذرانید. نکاتی وجود دارد که پزشک معالج شما برای سلامتی شما و پیشگیری از دچار نشدن به مسمومیت غذایی به شما می گوید که شما با رعایت آنها به مسمومیت مبتلا نمی‌شوید.

عوامل تشدید کننده مسمومیت غذایی

۱_تغذيه‌ نامناسب

۲_ديابت‌ شيرين

‌۳_سابقه‌ فشار خون‌ بالا

۴_ بيماری كليوی مزمن‌

۵_سيگار كشيدن‌

۶_مصرف زیاد الکل هم باعث مسمومیت غذایی میشود.

۷_استفاده‌ از داروهای روانگردان‌

۸-سابقه‌ خانوادگی اكلامپسي‌ يا پره‌اكلامپسي‌

پره‌اكلامپسی یا مسمومیت حاملگی خفيف‌:

یعنی افزايش‌ زیاد فشار خون‌ هرچند در محدوده‌ طبيعي‌ قرار داشته‌ باشد.

که نشانه های آن پف‌ كردن‌ صورت‌، دست‌ها و پاها كه‌ در صبح‌ شديدتر است‌.
و همچنین افزايش‌ وزن‌ بيش‌ از حد (بيش‌ از 450 گرم‌ در هفته‌ در سه‌ ماهه‌ آخر بارداری).

پره‌اكلامپسی یا مسمومیت حاملگی شديد:علائم آن

افزايش‌ مداوم‌ فشار خون‌،تورم‌ و پف‌كردگی مداوم‌، تاری ديد،سردرد، تحريك‌پذيري‌، درد شكم‌،كشيدگي عضلات‌، تشنج‌ و اغما است.

در شرایطی که دچار این علائم بودید حتما به پزشک مراجعه کنید.

سردرد شديد يا اختلال‌ بينايي‌
تهوع‌
استفراغ‌ و اسهال‌
دردهاي‌ شكمي‌ كرامپي‌
تحريك‌پذيري‌ بيش‌ از حد

در آخر

این را به یاد داشته باشید که حتما باید در دوران بارداری با مطالعه رعایت نکات گفته شده توسط پزشک ‌را رعایت کنید. و همچنین شما باید تغذیه و رژیم غذایی درست، پیاده روی و ورزش روزانه داشته باشید.
ایجاد مسمومیت در دوران بارداری ممکن است برای مادر ایجاد اضطراب و نگرانی داشته باشد در این شرایط باعث خونسردی خودتان باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید تا نگرانی هایتان پایان یابد. البته شما می توانید با رعایت اصول بارداری بسیار راحتی را بگذرانید خوردن غذاهای مناسب و دوری از مواد غذایی نادرست به شما برای مبتلا نشدن به مسمومیت کمک بسیار فراوانی خواهد کرد.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.