مادریار

قرص های اورژانسی و عوارض آنها

میزان و لزوم استفاده از قرص های اورژانسی و عوارضی که دارند

در این مقاله قرار است به بررسی قرص های اورژانسی و عوارض آنها بپردازیم. بنابراین تا پایان مقاله با ما همراه باشد.

اگر شما هم در دسته افراد متاهل قرار دارید، ممکن است نام قرص اورژانسی را شنیده باشید.

قرص های اورژانسی به منظور پیشگیری از حاملگی مصرف می شوند. در برخی موقعیت ها مثل پاره شدن کاندوم و عدم بارداری، خانم ها این قرص را می خورند.

مصرف بدون تجویز پزشک و بیش ازحد لازم، احتمال بارداری را کاهش نمی دهد و سبب بهم ریختن هورمون ها می شود. تغییرات هورمونی اختلالاتی در اخلاق و عملکرد جنسی ایجاد می کند. در نتیجه به این قرص ها، مثل یک قرص عادی نگاه نکنید. در ادامه عوارض مصرف قرص اورژانسی را هم برایتان شرح می دهیم.

این عوارض در بدن هریک از افراد به گونه ای دیده می شود.

قرص اورژانسی چه کاربردی دارد؟

این قرص یک راهکار فوری برای جلوگیری از بارداری است. چه زمانی از این قرص استفاده شود؟ زمانی که روش پیشگیری از بارداری با خطا روبرو شود یا در محاسبات زمان تخمک گذاری خطا رخ دهد، از قرص اورژانسی استفاده می کنیم.

بعضی از زوج ها برای پیشگیری از بارداری، از روش های طبیعی استفاده می کنند. این روش خطای بسیاری دارد که زن پس از رابطه جنسی می تواند قرص اورژانسی بخورد.

حد مجاز مصرف قرص اورژانسی در سال بین 3 الی 4 تا است. مصرف بیشتر باعث بروز مشکلات اساسی می شود که تغییرات هورمونی مصداق آن است.

قرص های اورژانسی و عوارض آنهاعملکرد قرص اورژانسی چگونه است؟

این قرص ها یک هورمون پروژسترون هستند که از تخمک گذاری در طول دوره قاعدگی، جلوگیری می کنند. قرص اورژانسی با غلیظ و سفت کردن مایع واژینالی از لقاح تخمک و اسپرم جلوگیری می کند. ایجاد یک سد محافظی بدور دیواره رحم، از کامل شدن فرایند لقاح و تشکیل جنین جلوگیری می کند. این قرص ممکن است برای بعضی افراد تاثیر خاصی نداشته باشد. مانند افرادی که دارای وزن بیشتر از 74 کیلواند یا داروی خاصی در ماه های اخیر مصرف کرده اند. برای خانم های دارای وزن بالا روش های پیشگیری از بارداری مختلفی وجود دارد.

عوارض قرص های اورژانسی و عوارض آنها چگونه است؟

از جمله عوارض این قرص می توانیم به: کهیر، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، درد ناحیه شکم و رحم، تاخیر در چرخه قاعدگی یا قاعدگی های شدید، خونریزی رحم، حس خستگی، افزایش حساسیت در پستان ها و درد ناحیه سینه اشاره کنیم.

حدود 1 الی 10 درصد از مصرف کنندگان، به عوارض دیگری چون اسهال، استفراغ و قاعدگی دردناک به مدت 48 ساعت مبتلا می شوند.

اگر این عوارض شدت پیدا کردند، بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز معده دردشدید تا 3-5 هفته پس از مصرف، به پزشک مراجعه کنید.

این قرص ها از بارداری پیشگیری می کنند ولی چرخه قاعدگی هم دچار اختلال می کنند. پس اگر بیشتر از 7 روز قاعدگی شما به تاخیرافتاد، به پزشک بروید و تست بارداری انجام دهید.

این نوع قرص صرفا برای پیشگیری از بارداری است و اگر لقاح رخ داده باشد، موثر عمل نخواهد کرد. از مصرف قرص اورژانسی(ضد بارداری) در دوران بارداری، بشدت بپرهیزید. همچنین در جلوگیری از منتقل شدن بیماری های مقاربتی چون ایدز و کلامیدیا هیچ نقشی نخواهد داشت. اگر حساسیت یا تداخل دارویی دارید، قبل از مصرف به پزشک خود اطلاع دهید. اگر این دارو را پزشک برای شما توصیه کرده، اصلا دوز مصرفی را عوض نکنید. از سازگاری این دارو، با سایر داروهای مصرفی تان اطمینان حاصل کنید. استفاده مکرر از این دارو برای ممانعت از حاملگی، راهکاری غلط و نامناسب است.

مصرف این دارو در دوران شیردهی خطرناک است. قبل از مصرف با پزشک متخصص یا مشاور کودک مشورت کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. ما در این بخش سعی خود را کردیم تا درباره قرص های اورژانسی و عوارض آنها، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

آیا ممکن است با مصرف قرص اورژانسی، بارداری رخ دهد؟

در اکثر وقت ها علاوه بر خوردن قرص، بارداری رخ می دهد. علت های این واقعه عبارتند از:

مطالب مرتبط

شروع تخمک گذاری

اگر قرص پس از لقاح و حاملگی خورده شود، هیچ تاثیری بدنبال ندارد. درست است که فرد از زمان لقاح بی خبر است اما خوب است برای پیشگیری مطمئن، بعد از رابطه جنسی محافظت نشده قرص را مصرف کرد. اثر گذاری قرص، قبل از چرخه تخمک گذاری تاثیر بیشتری دارد.

ام بی آی بالاتر از 30

قرص اورژانسی بر خانم هایی که دارای شاخص توده بدنی بالاتر از 30 هستند، بی تاثیر است. علت هم اینست که این قرص بر اساس شاخص بدنی عموم افراد ساخته شده است. قرص های ضد پروژستین، راهکاری برای این دسته از خانم هاست. بی تاثیری این قرص بطور 100 درصد نیست. در شرایطی که سایر قرص ها در دسترس نیست، بهتر است از همین مدل استفاده شود. مصرف قرص بهتر از عدم مصرفش است.

تداخل دارویی بعضی از داروها با قرص اورژانسی تداخل پیدا می کنند. این موضوع سبب کاهش تاثیر گذاری آن می شود. ای داروها شامل: ضد استرس ها، باربیتورات، کاربامازپین، فلبامات و بعضی از گیاهان دارویی می شود. علاوه براین، مصرف این داروها ممکن است عوارض جانبی قرص اورژانسی را افزایش دهد. حتما پیش از مصرف، راهنمای دارو را بخوانید تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید.

تداخل دارویی سبب کاهش عملکرد این قرص یا بروز مشکلات خطرناکی می شود. پیشنهاد ما به شما این است قبل از مراجعه به دکتر نام تمام داروها و محصولاتی را که مصرف می کنید را بنویسید و به پزشک یا داروساز بدهید تا در جریان همه چیز باشند.

بعضی از داروها به کم کردن اثر هورمون های پیشگیری از بارداری کمک می کنند. این اتفاق سبب کاهش اثربخشی قرص های ضدبارداری می شود. بعضی از این داروها مثل:

  • مدافینیل
  • ریفامایسین ها مانند ریفامپین و ریفابوتین
  • داروهای درمان کننده تشنج مانند: باربیتورات ها، کاربامازپین، فنیتوین و پریمیدون

داروهای ایدز مثل نورویپارین و نلفینوویر

یک تفکر غلط میان مردم رواج دارد. و آن اینست که اگر چندین قرص ضدبارداری و قرص اورژانسی را همزمان مصرف کنیم، تاثیر بخشی بیشتری خواهد داشت. این کار کاملا غلط است. این موضوع نه تنها اثر بخشی بیشتر ندارد بلکه کارکرد طبیعی رحم را هم، بهم می ریزد.

اثرات قرص های اورژانسی و عوارض آنها بر بارداری:

این دارو بر سقط جنین هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. اگر خانمی باردار باشد و این قرص را مصرف کند، هیچگونه آسیبی به جنین و فرایند بارداری اش وارد نمی شود. لازم بذکر است که مصرف قرص اورژانسی در دوره بارداری باید کلا قطع شود. زیرا امکان دارد که عوارض این قرص در دوران بارداری بیشتر شود.

انواع قرص های فوری ضدبارداری

قرص های اورژانسی و عوارض آنهااز این قرص ها 3 مدل در داروخانه ها وجود دارد. برای تهیه آنها می توانیم با نسخه یا بی نسخه اقدام کنیم. طبق قوانین اکثر کشورها برای خرید این نوع قرص، باید سن حداقل 17 سال را داشته باشیم. حد مجاز برای مصرف این قرص یک الی دو عدد است که به دز آن و برند تولید کننده اش وابسته است.

برخی از این قرص ها دارای هورمون هستند که لوونورژسترول نام دارند. مانند:

  • قرص بدون نسخه مای وی(my way)
  • پلن بی وان استپ (plan b one-step)
  • قرص بدون نسخه پرونتزا (Prontza)
  • قرص بدون نسخه (take action)

انواع دیگری از این قرص ها وجود دارد که همه ان ها از بارداری جلوگیری می کنند. اما برای تاثیر بهتر باید در هر مرتبه، بیشتر از 1 عدد مصرف شود. این روش نسبت به قرص های لوونورژسترول، اثر بخشی کمتری دارد و ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع در فرد شود. بعضی از قرص های پیشگیری برای خرید، نیاز به نسخه پزشک دارند. به همین دلیل بهتر است قبل از خریدن با پزشک یا داروساز حتما مشورت کنید. ( قرص های ضدبارداری بنام اولی پیریستال وجود دارند، که برای استفاده نیاز به نسخه دارند.)

لوونورژسترول برای جلوگیری از حاملگی است و برای مصرفش، محدودیت سنی و تعدادی وجود ندارد. همچنین به نسخه هم نیاز ندارد.

قرص اولی پریستال ضدهورمونی است. اثرات هورمون های اصلی برای تشکیل جنین را متوقف می کند. این قرص برای خرید، نیاز حتمی به نسخه پزشک دارد.

نحوه مصرف قرص های پیشگیری از بارداری به چه صورتی است؟

عملکرد و اثر بخشی این قرص ها با یکدیگر متفاوت است.

برای مصرف هرنوع قرص ضدبارداری حتما به تعداد و دز مصرفی آن دقت کنید. اثربخشی قرص لوونورژسترول به زمان مصرف آن وابسته است. هرچه این قرص زوتر مصرف شود، اثرگذاری بیشتری در جلوگیری از بارداری خواهد داشت. پس بهتر است مصرف این قرص را به تاخیر نیندازید. پس از رابطه جنسی محافظت نشده، طی 72 ساعت بعدی حتما این قرص را مصرف کنید. در اینصورت پیشگیری از حاملگی به 90 درصد خواهد رسید.

قرص الا(الاوان) هم باید 120 ساعت پس از رابطه جنسی مصرف شود. به دز مشخص شده آن لطفا دقت کنید.

برای ممانعت از باردرای می توانیم از IUD هم استفاده کنیم. این وسیله از قرار گیری تخمک های بارور در رحم جلوگیری می کند. زمان مصرف آن باید 3 روز یا 5 روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده باشد. این وسیله را می توان در رحم نگه داشت وبطور دائم از حاملگی جلوگیری کرد. در این حالت امکان دارد عوارضی بهمراه داشته باشد. مانند: قاعدگی های طولانی تر،دردناک تر و شدید تر، درد، عفونت و آسیب دیدن رحم. برای کاهش درد ناشی از عوارض مصرف، می توانیم از مسکن ها استفاده کنیم.

وسیله و قرص های پیشگیری از بارداری را از کجا تهیه کنیم؟

قرص های ضد بارداری که با نام (ECPs) شناخته می شوند، قابل تهیه از تمام داروخانه ها،مطب پزشک ها، مراکز فوریت پزشکی بیمارستان ها و مرکزهای سلامت زنان است. در تهیه لطفا به قرص های اورژانسی و عوارض آنها دقت کنید.

چه کسانی نباید از قرص های ضدبارداری استفاده کنند؟

اگر بارداری ناخواسته صورت گرفته باشد، مصرف قرص های لوونورژسترول دیگه فایده ندارد. خانم هایی که حدس می زنند باردارند یا از قبل باردار شده اند، نباید از قرص الا استفاده کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی حیوانات متوجه شدند که در صورت مصرف این قرص ها، نوزاد مرده بدنیا می آید. کسانی که دارای بیماری های مزمن هستند، قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنند. همچنین کسانی که به آسم مبتلا هستند باید از مصرف این قرص ها خودداری کنند.

قرص های اورژانسی و عوارض آنهاقرص های پیشگیری از بارداری ممکن است با داروهای زیر، تداخل پیدا کنند. مثل:

  • بعضی از داروهای گیاهی
  • داروهای درمان کننده سل، صرع و ایدز
  • داروهای کاهش دهنده اسید معده(امپرازول)
  • آنتی بیوتیک های معمول(ریفابوتین و ریفامپسین)

قرص های الا با مصرف داروهای بالا، کارکرد خود را از دست خواهد داد. ولی مصرف قرص لوونل یا بیشتر کردن دز، امکان پذیر است.

تمام این مطالب صرفا برای افزایش آگاهی شما در زمینه مصرف قرص های اورژانسی و عوارض آنها بوده است. امیدوارم از خواندن آنها لذت برده باشید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید.

در آخر

در برخی موارد ممکن است خانم ها پس از رابطه جنسی این احتمال را بدهند که باردار شده اند. در این شرایط روشی لازم است تا به سرعت جلوی حاملگی را بگیرد. قرص های اورژانسی یکی از بهترین و ارزان ترین روش های جلوگیری از بارداری ناخواسته است. البته باید توجه داشته باشید که مصرف این قرص ممکن است برای برخی افراد عوارضی داشته باشد. بنابراین، بهتر است قبل از مصرف آن با پژشک متخصص حتما مشورت کنید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.