مادریار

فشار خون در بارداری

مسائلی که با فشار خون در حاملگی با آن روبرو می شوید

فشار خون در دوران بارداری چیست؟

دوران بارداری تغییرات زیادی روی بدن مادر ایجاد میکند. در این دوران فشار خون شما باید نرمال و عادی باشد در واقع فشار خون نیرویی است که خون به دیواره عروق وارد می کند. خون را به داخل قلب پمپاژ می کند بعد از آن خون به بقیه نقاط بدن می‌رود.
خون با سرعت معین حرکت می کند. اما عواملی وجود دارند که ممکن است سرعت جریان خون را تغییر دهند و باعث افزایش یا کاهش آن شوند.

معمولا فشار خون را با دو عدد نشان میدهند.عدد سیستولیک،عدد دیاستولی. عدد سیستولیک که نشان دهنده میزان فشار عروق هنگام ضربان قلب است و عدد دیاستولی میزان فشار رگها را هنگام ضربان قلب مشخص می‌کند. قلب با هر ضربان خود باعث می‌شود که فشار خون افزایش یابد.هنگامی که قلب در بین ضربان استراحت می‌کند،فشار خون کاهش می یابد. به دلیل تغییراتی که بدن مادر در دوران بارداری با آن مواجه می‌شود فشار خون بسیار متغیر است.

فشار خون طبیعی ۸۰ _۱۲۰ است. کمتر از ۶۰ _۹۰ میلی متر جیوه فشار خون پایین است و بالاتر از ۹۰_ ۱۴۰ نشان دهنده فشار خون بالا است. بالا یا پایین بودن آن به روی سلامتی شما و نوزادتان بسیار تاثیرگذار است. بعضی از پزشکان می گویند که فشار خون بالا بعد از هفته ۲۰ بارداری اگر علائم بیماری های دیگر را نداشته باشید، نشانه های فشار خون حاملگی را دارد که کنترل نکردن آن برای مادر ضرر دارد.

فشار خون در بارداریعلائم فشار خون در دوران بارداری

علائم فشار خون بالا

رنگ پریدگی،به هم ریختگی پوست،تورم دست پا ،تنگی نفس،درد شکم، حالت تهوع،استفراغ،تغییرات بینایی، فشار خون ۹۰/۱۴۰، کسالت

علائم فشار خون پایین

سرگیجه،مشکل در تمرکز،پوست سرد و مرطوب،تاری دید،تنفس سریع،افسردگی،حس ناگهانی،خستگی مفرط،فشار خون ۶۰/۹۰،سردرد شدید
برای تشخیص دقیق آن بعضی آزمایش ها وجود دارد که توسط پزشک چک میشود.
در دوران بارداری حتما اگر دچار فشار خون بالا یا پایین شدید به پزشک خود مراجعه کنید.

تاثیر فشارخون بر سلامت مادر

اگر بیماری فشار خون در هفته های اول بارداری برای مادر اتفاق بیفتد، متاسفانه خطرات زیادی را برای جنین و مادر به وجود می آورد. همچنین اگر فشار بالاتر باشد، سلامت آنها را تهدید می‌کند. معمولا فشار خون در هفته های پایانی بارداری بالا می رود.اما اگر قبل از هفته ۳۰ بارداری شروع شود ممکن است برای شما و جنین خطرات زیادی داشته باشد و همچنین مادر با سزارین نوزاد خود را به دنیا بیاورد. اما اگر در هفته‌های آخر باشد نیازی به سزارین نیست و شما با زایمان طبیعی می توانید فرزند خود را به دنیا بیاورید. بیشتر مادرانی که قبل از بارداری دچار فشار خون بالا یا پایین بودند،در بارداری هم به این بیماری مبتلا می‌شوند که یک عارضه بسیار خطرناک است و باعث می شود که خانم ها به پر اکلامپسی،افزایش احتمال سکته،آسیب رسیدن به کلیه ،کبد و تشنج را برای مادر به همراه دارد.

تاثیر فشار خون بر سلامت جنین

فشارخون عارضه خیلی جدی برای جنین است که ممکن است حتی باعث مرگ آن شود. فشار خون ممکن است باعث جدا شدن زودرس جفت،لکه بینی،خونریزی واژینال،محدودیت رشد داخل رحمی،تولد زودرس و مرگ جنین شود و همچنین ممکن است دردهایی را در رحم مادر به وجود بیاورد که باید در این شرایط بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

دلایل فشار خون بالا در بارداری

فشار خون بالا معمولا پس از ۲۰ هفته اول بارداری ایجاد میشود فشار خون انواع مختلفی دارد که از نظر شدت متفاوت هستند.سن،چاقی و بیماری ها زمینه به وجود آوردن فشار خون بالا را فراهم می کنند. فشار خون بالا معمولاً پس از بارداری از بین میرود. در این موارد حتماً به پزشک مراجعه کنید تا توسط پزشک به خوبی درمان شوید. به فشار خون بالا، فشار خون مزمن نیز گفته می شود.همچنین ممکن است بی‌تحرکی،سیگار کشیدن،نوشیدن الکل ،حاملگی اول،سابقه خانوادگی،بارداری بیش از یک بچه،سن بالای ۴۰ سال باعث این بیماری شود.

فشار خون بالا سه نوع دارد.

فشار خون مزمن.فشار خون وابسته به حاملگی.فشار خون مزمن همراه با پره اکلامپسی
فشار خون مزمن فشار خونی است که قبل از حاملگی به آن مبتلا می شوند و معمولاً با داروهای فشارخون و مشورت با پزشک درمان می شود.
فشار خون وابسته به حاملگی بعد از هفته ۲۰ بارداری اتفاق می افتد، بعد از زایمان بهبود می یابد و بیشترین عوارض را برای مادر دارد.
فشار خون مزمن پره اکلامپسی فشار خونی است که مادر قبل از بارداری به آن مبتلا می شود.و در بارداری عوارض آن را مشاهده خواهد کرد.
پره اکلامپسی چیست؟
یک نوع مسمومیت خون است که باعث آسیب رسیدن به مغز و کلیه می شود.

دلایل فشار خون پایین در دوران بارداری

  • قند خون پایین
  • مشکلات تیروئید
  • مشکلات قلب
  • دیابت
  • کمبود آب بدن
  • واکنش شدید آلرژیک
  • عفونت
  • از دست دادن خون
  • سوء تغذیه
  • کمبود اسید فولیک و ویتامین های بدن

پیشگیری از ابتلا به فشار خون بارداری

چاقی و سابقه فشارخون از گذشته برای مادر از مهمترین دلایل ابتلا به فشارخون هستند. نوع تغذیه بسیار مهم است که حتما باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. رژیم غذایی با توجه به قد و وزن هر خانمی متفاوت است. زمانی که شما به پزشک متخصص مراجعه کنید با توجه به بررسی بدن شما برنامه‌ریزی دقیق را برای شما انجام خواهد داد. تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث ایجاد استرس در خانمها میشود. پس باید از روش های کاهش استرس به خوبی استفاده کنید.قبل از بارداری حتما برای مشورت پزشک مراجعه کنید و وزن مناسبی داشته باشید. بیماریهای خود را کنترل کرده و از الکل و سیگار دوری کنید و هر روز ورزش انجام دهید.

فشار خون در بارداریدرمان فشار خون بارداری

برای درمان فشار خون این را به یاد داشته باشید که حتماً باید با مشورت پزشک و با استفاده از آزمایشات درمان را شروع کنید. پزشک با استفاده از سونوگرافی،انجام آزمایشات برای شما ممکن است داروهایی تجویز کند.اما برای درمان راحت تر می توانید موارد زیر را هم انجام دهید:

– مایعات بیشتری بنوشید مخصوصا آب

  • نمک بیشتری مصرف کنید
  • جوراب های متراکم کننده بپوشید
  • هنگام ایستادن به دفعات بیشتر استراحت کنید.
  • خود سر دارو مصرف نکنید.
  • داروهایی که پزشک تجویز کرده را به موقع مصرف کنید.
  • تغییرات فشار خون در بارداری:
    ●۴۵ درصد میزان حجم خون افزایش می یابد.
    ●ضخیم شدن بطن چپ قلب
    ●کلیه ها وازوپرسین آزاد می کنند.هورمونی که باعث می شود نیاز به آب بیشتر شود.

در آخر حتما این را به یاد داشته باشید که اگر سابقه فشار خون دارید حتما قبل از بارداری برای درمان آن اقدام کنید و در زمان بارداری هم حتما اقدامات پیشگیری برای مبتلا نشدن به فشار خون بالا را انجام دهید تا هم شما و هم نوزادتان آسب نبینید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.