مادریار

عارضه شکاف لب در نوزادان

لب شکری یا شکاف لب و کام چیست و چه عوارض و راه های درمانی دارد؟

عارضه شکاف لب برای هر نوزاد تازه متولد شده ای فرق می کند . هر فرد به اندازه شدت و محل شکاف با این بیماری درگیر است.در این متن شما را با عارضه شکاف لب در نوزادان،راه های پیشگیری،علت و درمان آن آشنا خواهیم کرد.

عوارض شکاف لب در نوزادان

مشکلات شیر دهی

از اولین مشکلات عارضه شکاف لب در نوزادان این است که کودکان نمی توانند به راحتی شیر بخورند.زیرا جریان هوا داخل دهان کودک اجازه مک زدن صحیح را با او نمی دهد.

مادر باید جهت رفع این مشکل از پوزیش های صحیح شیر دهی که مخصوص کودکان با شکاف لب هستند استفاده کند.

هم چنین مادران باید از شیشه های مخصوصی که برای این کودکان طراحی شده است استفاده کنند.

عارضه شکاف لب در نوزادانمشکلات تنفسی

اکثر نوزادان مبتلا به عارضه شکاف لب در نوزادان با مشکلات تنفسی در گیر هستند.این کودکان هنگام تغذیه با شیر مادر دچار مشکلات تنفسی می شوند.

و بیشتر اوقات شیر به جای اینکه به مری برود به بینی وارد می شود و باعث خفگی و ریوی می شود.

مادران باید بسیار با توجه و محطاتانه به کودک شیر بدهند.بهترین کار این است که شیر را توسط شیر دوش های برقی و دستی بدوشند و آن را با شیشه های مخصوص کام نرم به نوزاد بدهند.

مشکلات دستگاه گوارش

چون نوزادان مبتلا به عارضه شکاف کام  هنگام شیر خوردن هوای زیادی را وارد معده می کنند.همیشه از رفلاکس معده نیز رنج می برند.این نوزادن زمان زیادی برای آروغ زدن نیاز دارند.

بهتر است مادر در پوزیشن نشسته به نوزادش شیر بدهد تا از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری کند.

البته استفاده از شیشه شیر خود به خود مشگلات گوارشی را بیشتر می کند.اما در این مورد چاره ای به جز استفاده از شیشه شیر مخصوص کام نرم نداریم.

خستگی بیش از حد نوزاد

چون کودک نسبت به کودکان دیگر باید بیشتر برای مک زدن سینه مادر تلاش کنند با الطبع بیشتر از دیگر نوزادان هنگام شیر خوردن خسته می شوند.مادر نیز باید زمان بیشتری برای تغذیه کودک بگذارد.به همین دلیل مادر و نوزاد هر دو همیشه احساس خستگی و کسلی می کنند.این یکی از مشکلات مادران در شیر دهی است.

کاهش وزن نوزاد

این نوزادان به علت خستگی مداوم در شیر خوردن کمتر از سایر نوزادان شیر می خورند و بنابراین وزن کمتری هم خواهند داشت.بهتر است والدین خیلی سریع برای درمان و عمل جراحی نوزادان مبتلا به عارضه شکاف لب و کام اقدام کنند.اگر مادر داراری سینه هایی با نوک مسطح باشد که کار سخت تر هم خواهد شو.

مشکلات و عفونت در گوش

به دلیل عملکرد نادرست گوش و گلو در نوزادانی که دچار عارضه شکاف کام هستند،این کودکان بیشتر به عفونت گوش مبتلا می شوند.مادران باید خیلی مراقب باشند و همیشه نسبت به تمیز کردن گوش کودک توجه کنند.

مطالب مرتبط

مشکلات گفتاری

متاسفانه مشکلات این نوزادان تمامی ندارد و تا بزرگ سالی نیز با آن ها همراه خواهد بود.

به علت عارضه شکاف لب در نوزادان،کودکان در بزرگ سالی دچار مشکلات گفتاری خواهند شد.این کودکان بیشتر حروف را نمی توانند ادا کنند.یا اینکه به شدت تو دماغی حرف می زنند که دیگران قادر به شنیدن اصوات آن ها نخواهند بود.

مشکلات سلامت دهان و دندان

به دلیل کامل نبودن و اختلالات در شکل لثه ها و دهان،وقتی کودک شروع به دندان در آوردن می کند.دندان ها به صورت نا منظم و زشت در دهان کودک رشد می کند.بهتر است قبل از دندان در آوردن یعنی قبل از شش ماهگی برای ترمیم و عمل جراحی اقدام کنید.

مشکلات ظاهری

کودکان مبتلا به عارضه شکاف لب و کام هر چه بزرگ تر می شوند از نظر ظاهری نیز دچار مشکلات بیشتری می شوند.

مشکلات روانی

هر چه کودک بزرگ تر می شود با تصویر خود و محیط اطرافش بیشتر آشنا می گردد.این کودکان به دلیل متفاوت بودن شکل لب و صورتشان دچار مشکلات روانی،اختلال در بودن در اجتماع،کم شدن اعتماد به نفس و تنهایی می شوند.به تدریج این کودکان سر خورده شده و دچار افسردگی می گردند.

مشکلات مالی

همه والدین برای درمان و جراحی لب و کام نوزاد اشان درچار مشکلات هزینه ای خواهند بود.زیرا هزینه این عمل گزاف می باشد.اما در بعضی از بیمارستان ها می توانید از کمک های خیریه بیمارستان استفاده کنید.

عارضه شکاف لب در نوزادانعلت بروز لب شکری در نوزاد چیست؟

عوامل محیطی

عواملی مثل مصرف داروهای خاص،کمبود ویتامین بدن مادر،دیابت،فقر آهن،زیاد بودن ویتامین آ و غیره می تواند رشد صحیح لب و کام نوزاد را مختل کند.

عوامل روانی

مشکلات روانی،تنش و استرس در بارداری می تواند منجر به شکاف لب بشود.

سابقه ارثی

30 درصد کودکان مبتلا به عارضه شکاف لب از خانواده هایی بوده اند که یکی از اعضای خانواده درجه یک،دو و سه آن ها لب شکری بوده اند.

سیگاری بودن مادر

سابقه دیابت مادر

وجود سندرم

علاوه بر موارد ذکر شده،سندرم‌های شناخته شده متعددی وجود دارد که در آنها شکاف لب و کام،یافته شایعی است و شامل سندرم Teacher-collins، سندرم wander –woude و سندرمpierre – robin است.همچنین در تریزومی 13 و 8 نیز مواردی از شکاف لب و کام دیده شده است.

 

درمان عارضه شکاف لب در نوزادان

تنها راه درمان عارضه شکاف لب در نوزادان انجام عمل جراحی است.هر چه زود تر عمل جراحی انجام شود،مشکلات کمتری را پیش رو خواهیم داشت.

زیرا با بزرگ تر شدن کودک قسمتهای بیشتری از فک،دهان،دندان،صورت،گلو،بینی و غیره را درگیر خواهد کرد.بنابراین باید در همان ابتدای تولد به فکر ترمیم و درمان صورت کودک خود باشیم.

اگر کودک بزرگ شود باید عمل های بیشتری را انجام دهید که انجام این عمل توسط یک تیم پزشکی که شامل :پزشک گوش و حلق و بینی،پزشگ ارتودنسی،پزشک جراح زیبایی،پزشک گفتاری و روانشناس،پزشک متخصص اطفال و درمان گرهای گفتاری می شوند.

عارضه شکاف لب در نوزادانراه های پیشگیری از عارضه شکاف لب در نوزادان

تقریبا باید گفت که هیچ راه پیشگیرانه ای برای این عارضه وجود ندارد.زیرا عارضه شکاف لب در نوزادان در سونو گرافی ها مشخص نمی شود.

اما در آنومالی مرحله آخر که در ماه هشتم بارداری انجام می گیرد قابل تشخیص است که در این زمان هیچ فایده ای ندارد.

اما راه کار هایی وجود دارد که احتمال این عارضه را کم می کند:

در بارداری سیگار نکشید

سیگار کشیدن زنان در بارداری باعث هیپوکسی می شود.این موضوع روی رشد لب های جنین تاثیر منفی می گذارد.

کنترل دیابت

اگر قبل از بارداری دیابت دارید آن را کنترل کنید تا در بارداری دچار دیابت بارداری نگردید.کنترل قند خون برای رشد صحیح نوزاد حائز اهمیت است.

درمان بیماری های خاص

کسانی که بیماری های خاصی دارند و دارو مصرف می کنند.این داروها حتما روی بافت لب جنین تاثیر می گذارد.دارو هایی که برای بیماری صرع مصرف می شود،منجر به لب شکری شدن کودک می گردند.

عدم مصرف دارو

مصرف دارو های کورتون دار،داروی آرامش بخش و ضد تشنج در سه ماهه اول بارداری باعث به وجود آمدن اختلال در بافت لب های جنین می شود.کودکانی که مادران اشان در سه ماهه اول بارداری از این نوع دارو ها استفاده کرده اند قطعا مبتلا به عارضه شکاف لب در نوزادن و کام نرم می گردند.

درمان عفونت

بانوانی که باردار هستند باید برای درمان عفونت عجله کنند.بیماری های عفونی هم چنین سرخک،سرخچه و بیماری هایی که ناشی از وجود باکتری هستند،باعث اختلال در رشد جنین می شوند.

مارچوبه مصرف کنید.

مارچوبه به دلیل آهن فراوانی که دارد از بروز نقص های مادر زادی جلوگیری می کند.

از استرس خود بکاهید.

مادران باردار بهتر است طی حاملگی آرامش خود را حفظ کنند.باید در محیط های شاد و سرشار از آرامش باشند.سعی کنید از متد های ریلکسیشن و یوگا استفاده کنید.

تغذیه مناسب در بارداری

مادران باردار باید در سه ماهه اول از ویتامین ها،مکمل ها و دارو های اسید فولیک،ویتامین آ و ب استفاده کنند.باید میوه و سبزی جات را به اندازه مصرف کنید.آجیل و خشک بار را در سبد غذایی اتان قرار دهید.از ماهی قزل آلا و مکمل های امگا 3 استفاده کنید.

عدم تغذیه مناسب در باردری بدون شک منجر به بروز عارضه شکاف لب در نوزادن می گزدد.

عدم ازدواج فامیلی

تحقیقات نشان داده است که 50 در صد کودکان مبتلا به عارضه شکاف لب حاصل ازدواج فامیلی بوده اند.

 

لب های جنین در چه ماهی تشکیل می شود؟

لب ها و بافت لبها در همان ماه اول بارداری تشکیل می شود.در طی نه ماه حاملگی بافت لب ها به هم می چسبد.اگر طی این 42 هفته بافت لب ها کامل نشود ممکن است کودک لب شکری شود.

کام  نوزاد در ماه دوم بارداری شکل می گیرد.

گاهی ممکن است نوزاد هم دچار شکاف لب و هم چنین از بروز کام نرم رنج ببرد.گاهی نیز احتمال دارد که یکی از مشکلات را داشته باشد.

عارضه شکاف لب در نوزادن و کام نرم یک نقص مادر زادی و ارثی محسوب می شود.

در نهایت

محققان باور دارند که بیشترین عارضه شکاف لب در نوزادان در سن 30 تا 39 سال اتفاق می افتد.مادران باید برای بارداری زود اقدام کنند و آن را به سال های بعدی نیاندازند.سن زیاد مادر علاوه بر ایجاد اختلال در رشد لب و کام جنین روی رشد و تکامل بقیقه اعضای بدن و هوش کودک نیز اثر می گذارد.

در مورد تفاوت‌های جنسی شیوع شکاف لب و کام،نتایج حاصل نشان می‌دهد که از نظر آماری تفاوت معنی‌داری بین دو جنس دیده نمی‌شود.اصولا تفاوتهای جنسی در میزان شیوع شکاف‌ها وجود دارد.ولی این تفاوت‌ها در میان نژادهای مختلف به خصوص زمانی که از نظر وسعت و شدت شکاف در نظر گرفته شود یکسان نیست.

به نحوی که به نظر می‌رسد شکاف لب و کام توام بیشتر در جنس مذکر بوده و شکاف کام در نژاد سفید،بیشتر در میان جنس مذکر و در نژادهای سیاه و ژاپنی بیشتر در میان جنس مونث دیده می‌شود.در حالی که شکاف کام تنها در نژادهای ژاپنی سفید و در جنس مونث بیشتر دیده می‌شود.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.