مادریار

شیر دهی شبانه نوزاد

اهمیت تغذیه نوزاد در شب و راه های کنترل و قطع آن

شیر دهی شبانه نوزاد تا چه سنی باید به طول بیانجامد.فواید و معایب شیر دهی شبانه نوزاد چه هستند؟چرا کودکان در شب هم نیاز به تغذیه با شیر مادر یا شیشه شیر دارند؟آیا راه ها و روش هایی برای قطع شیر دهی وجود دارد؟

در این متن شما را با همه این مسائل آشنا خواهیم کرد.با سایت تخصصی مادر و کودک مادریار همراه باشید.

علل نیاز به شیر دهی شبانه نوزاد

شیر دهی شبانه نوزاد آثار مثبت زیادی دارد که نباید از آن غافل شویم.

نیاز نوزادان نارس

نوزادانی که وزن کم دارند،زود به دنیا آمده اند،نوزادان نارس و … باید با برنامه ریزی شیر بخورند تا به رشد کافی دست پیدا کنند.به همین جهت مادر باید در طول شبانه روز هر دو ساعت یک بار نوزاد را از خواب بیدار کند و او را با شیر مادر یا شیشه شیر تغذیه کند.

گاهی اوقات برنامه ریزی شیر دهی به نوزاد توسط پزشک انجام می گیرد تا نوزاد به وزن و قد ایده آل برسد.

رشد و نمو

نوزاد تا شش ماهگی هنوز هم در حال رشد و تکامل اعضای داخلی و بیرونی بدنش است.بنابراین می توانید با شیر دهی شبانه به نوزاد به رشد و نمو کودک کمک کنید.

کامل ترین و غنی ترین خوراکی برای نوزاد تا یک سالگی شیر مادر است.پس از یک سالگی نیز باید ابتدا با شیر مادر تغذیه شود و پس از آن غذای کمکی بخورد.

نوزاد برای داشتن سلامت جسم و روح به تغذیه با شیر مادر و آغوشش نیاز دارد.

شیر دهی شبانه نوزاد و تنظیم خواب نوزاد

نوزادان  4 الی 5 ماهه هیچ تصوری از روز یا شب ندارند.انها هر گاه گرسنه می شوند بیدار می شوند.شیر دهی شبانه نوزاد به اوکمک می کند تا در طول شب هر گاه بیدار می شود خیلی سریع دوباره به خواب ادامه دهد.

این کار به نوزاد کمک می کند تا هم همه هورمون ها و مواد مغذی از از شیر مادر بگیرد و برنامه خوابش کم کم تنظیم می شود.

جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی کودک

چون مادر مجبور است تا صبح بار ها از خواب بیدار شده و به نوزاد رسیدگی کند،علت ها و عوامل بروز سندرم مرگ ناگهانی کودک به خودی خود رفع می شود.

مزایا و معایب شیر دهی شبانه نوزاد

شیر دهی شبانه نوزادبهتر است که برای شیر دهی شبانه نوزاد از خواب بیدار شوید زیرا فواید زیادی دارد.البته معایبی هم دارد که ارزش تحمل کردن آنها به رشد و تغذیه کودک می ارزد.

تنظیم ذخیره شیر مادر

وقتی کودک مانند روز سر ساعت مشخص برای خوردن شیر بیدار می شود،تولید و افزایش شیر مادر تنظیم می شود.اما اگر در طول شب اصلا به کودک شیر ندهید یا اینکه او را با شیشه شیر سیراب کنید تاثیر منفی برتنظیم ذخیره شیر مادر خواهد داشت.

مطالب مرتبط

در شب سطح پرولاکتین که نوعی هورمون است که به ایجاد شیر در بدن شما کمک می کند بالا است.

بنابراین شیر دهی شبانه نوزاد را امری سبک تلقی نکنید.

شیر دهی شبانه نوزاد و رشد کودک

نوزادان تنها 20 درصد از شیر مادر را در شب استفاده می کنند اما به میزان همین 20 در صد افزایش رشد خواهند داشت.

توجه داشته باشید که هرچه نوزاد بزرگ تر می شود،فعالیتش نیز در طول روز افزایش پیدا می کند.بنابراین شیر کمتری می خورد.اما در شب جبران می کند و نیاز به شیر دهی شبانه دارد.

اختلال در خواب مادران شیرده

یکی از معایب شیر دهی شبانه نوزاد ایجاد مشکل برای مادران است.مخصوصا مادرانی که نوک سینه مسطح دارند،بیشتر آسیب می بینند.

با این کار خواب مادران شیر ده دچار اختلال می گردد،اما ارزشش را دارد.طی  شیر دهی ممکن است مشکلات زیادی وجود داشته باشد.بهتر است صبوری کنید این مرحله نیز به یک چشم بر هم زدن می گذرد.

شیر دهی شبانه نوزادپوسیدگی دندان ها

یکی از معایب شیر دهی شبانه نوزاد این است که اگر دندان دارد،دندان هایش به مرور زمان دچار پوسیدگی می شود.باقی مانده شیر روی دندان ها می ماند و باعث خراب کردن دندان های کودک می گردند.

سن مناسب برای قطع شیر دهی شبانه نوزاد

پس از پایان شش ماهگی بهترین زمان برای قطع کردن شیر شبانه نوزاد می باشد.

پس از شش ماهگی بهتر است که کودک را نیز جدا و در تخت خودش بخوابانید.با این کار او یاد می گیرد که باید جدا بخوابد.اگر از 6 ماهگی تمرین جدا خوابیدن را داشته باشد در بزرگ سالی دچار اضطراب جدایی از والدین نمی شود.

برای این کار بهتر است به ایمنی تخت و اتاق کودک توجه داشته باشید.همه چیز را برای خواب کودک فراهم کنید.

راه های قطع شیر دهی شبانه نوزاد

بعد از اینکه نوزاد 6 ماهه شد و غذای کمکی را برای او شروع کردید،باید شیر دهی شبانه نوزاد را قطع کنید.اما توجه داشته باشید که این امر یک باره قطع شدنی نیست و نیاز به تمرین،صبر و حوصله دارد.

از پدر کمک بگیرید.

پدران موظف هستند پس از تولد از نوزادان خود مراقبت کنند.وقتی در شب نوزاد از خواب بیدار می شود او را آرام کند،بغل کند و بخواباند.با این کار نوزاد با پدر پیوند عاطفی می گیرد و هم چنین عادت شیر خوردن در شب را کم کم فراموش می کند.

برای اینکه پدر رابطه بهتری با فرزندش پیدا کند باید به مطالعه کتاب بپردازد و بیشتر برای کودکش وقت بگذارد.وقتی پدر با فرزندش بازی می کند هم کودک احساس آرامش می کند و هم سلامت روانی پدر تامین می شود.

شیر دهی شبانه نوزادتغذیه قبل از خواب جهت قطع شیر دهی شبانه نوزاد

در طول روز و قبل از اینکه نوزاد بخوابد بهتر است از غذاهای کمکی استفاده کنید تا مطمئن شوید کودک شما سیر شده است.در صورتی که نوزاد غذا بخورد در طول شب کمتر بیدار می شود.

توجه داشته باشید که همراه غذا به کودک آب نیز بدهید.آب دادن به کودک تشنگی او را برطرف می کند و نیازش به شیر دهی شبانه را کاهش می دهد.

اگر کودک نسبت به خوردن غذا بی اشتها است بهتر است علت آن را شناسایی و برای درمان او عجله کنید.زیرا بی اشتهایی در کودکان عواقب خطرناکی برای سلامت جسمی و روحی آنان خواهد داشت.

در طول روز نیز هر 3 ساعت یک بار به نوزاد شیر بدهید تا در مجموع شیر بیشتری خورده باشد.با این کار خود نوزاد نیز تمایلی برای خوردن شیر در شب نخواهد داشت.زیرا هم سیراب شده است و هم نیاز عاطفی مادر  و نوزاد را به طور کامل دریافت کرده است.

(اگر قطع شیر دهی شبانه به خوبی پیش نمی رود آن را کنار بگذارید و چند ماه بعد دوباره برای آن تلاش کنید.زیرا هر چه کودک بزرگ تر بشود،بیشتر با مفهوم خواب شبانه آشنا می شود.)

کاهش درد دندان در آوردن

نوزادان از 5 ماهگی شروع به دندان در آوردن می کنند.معمولا درد زیادی را باید تحمل کنند که این درد ها در شب بیشتر خودش را نشان می دهد.نوزادان سعی می کنند تا با مک زدن به سینه مادر به درد لثه التیام دهند.

برای جلوگیری از این کار،قبل از خواب روی لثه های نوزاد ژل مسکن دندانی بزنید یا اینکه قطره استامینوفن به کودک بدهید.

تنظیم دمای اتاق خواب برای کنترل شیر دهی شبانه نوزاد

بعضی از کودکان گرمایی هستند و بعضی دیگر از سرما نمی توانند بخوابند.قلق خواب کودک را پیدا کنید.بفهمید که طبع کودک شما چگونه است.با تنظیم دمای اتاق خواب کودک خواب راحت تری را به او هدیه کنید.می توانید یک دما سنج در اتاق نوزاد قرار دهید.

از غذای جامد استفاده نکنید

بیشتر کودکان برای دفع و اجابت مزاج از غذای سنگینی که قبل از خواب خورده اند بیدار می شوند.بنابراین عصر که می شود دیگر غذای جامد به کودک ندهیم تا بهتر بخوابد.

شناسایی و درمان بیماری ها

از بین بردن آلرژی

بعضی از کودکان به بعضی از غذا ها آلرژی دارند.یا محیط برایشان حساسیت ایجاد می کند.بهتر است مواردی که باعث بروز حساسیت کودک می شود را رفع کنید تا قطع شیر دهی شبانه برای مادر و کودک آسان تر شود.

از بین بردن رفلاکس

رفلاکس و یا برگشت اسید معده به مری باعث ناراحتی کودک می شود و خواب را برایش عذاب آور میکند.بهتر است از دارو های ضد رفلاکس البته با تجویز پزشک مصرف کنید.

از غذاهایی که رفلاکس کودک را تشدید می کند استفاده نکنید.از لبنیات بدون لاکتوز و پروپیوتیک استفاده کنید.

به کودکان قبل از خواب شکلات و مواد حاوی کافئین ندهید.شکلات ها شدت رفلاکس را افزایش می دهند.

سرماخوردگی و یا عفونت

وقتی نوزاد بیمار است بیشتر دوست دارد شیر بخورد تا آرامش بگیرد و بخوابد.این موضوع در قطع شیر دهی شبانه نوزاد اختلال ایجاد می کند.

بهتر است قبل از قطع شیر دهی شبانه با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید و هر گونه بیماری نظیر سرما خوردگی،عفونت گوش و … را درمان کنید.

وقتی کودک بیمار نباشد به راحتی می خوابد.

شیر دهی روزانه در محیطی آرام و دلپذیر

سعی کنید در طول روز با آرامش و در محیطی بی سر وصدا به نوزاد شیر بدهید تا به طور کامل و بدون بازی گوشی شیر دهی انجام گیرد.با این کار قطع شیر دهی شبانه نوزاد با موفقیت بیشتری پیش می رود.

قبل از اینکه نوزاد بخوابد یک بار و به طور کامل به او شیر بدهید تا سیراب شود.

شیر دهی شبانه نوزادبرنامه ریزی برای خواب

بیشتر نوزادان و کودکان اگر از زمان خوابشان بگذرد بد خواب می شوند و به سختی می خوابند.بهتر است هر شب سر ساعت مشخص کودک را بخوابانید تا هم خواب کودک تنظیم شود و بدنش هورمون رشد کافی تولید کند.

جهت کنترل شیر دهی شبانه نوزاد با او حرف بزنید.

کودکان خیلی باهوش هستند و همه رفتار و گفتار اعضای خانواده را هم می بینند و هم متوجه می شوند.بنابراین باید با کودک حرف بزنید برایش به زبان کودکانه توضیح دهید.مثلا به او بگویید که وقتی خورشید خانم آمد دوباره می توانی شیر بخوری حالا دیگه وقت خوابه.

شاید تصور کنید که روز های اول متوجه نمی شود اما شما هر شب این کار را تکرار کنید تا به یک کار روتین و تکراری تبدیل شود.کم کم نوزاد نیز عادت می کند.

اگر با نوزاد مداوم حرف بزنید او را باهوش تر خواهید کرد هم چنین به کودک در حرف زدن به موقع کمک می کنید.

ماساژ نوزاد جهت قطع شیر دهی شبانه نوزاد

نوزاد را به پشت بخوابانید و بدنش را ماساژ دهید.بعضی از بچه ها این کار را دوست دارند و لذت می برند.خاراندن کمر،ماساژ نوزاد،خواندن لالایی،بغل کردن و نوازش کردن را می توانید جایگزین شیر دهی شبانه نوزاد کنید.

در آخر

بهتر است چند توصیه پزشکی و خانگی برای شیر دهی شبانه نوزاد خدمتتان ارائه کنیم:

بالش شیر دهی

می توانید از بالش شیر دهی کمک بگیرید و شیر دهی را راحت تر کنید.

انتخاب پوزیشن درست

حالت درازکش

شیر دهی شبانه نوزاد در پوزیشن شیر دهی دراز کش راحت ترین حالت برای مادر و کودک است.جهت انجام این کار باید از دو بالش استفاده کنید تا سر و گردن شما به اندزه کافی بالا بیاید.یکی از دست ها را زیر سر نوزاد ببرید.سر و صورت نوزاد را به سمت سینه نزدیک کنید.

حالت خوابیده به پشت

می توانید روی یک مبل راحتی بنشینید یا اینکه چند پشتی پشت سر خودتان قرار دهید.به پشتی ها تکیه بزنید به صورتی که سر و گردن در موقعیت راحتی باشند.پس از آن نوزاد را روی سینه و شکم خودتان بگذارید و اجازه دهید تا شیر بنوشد.

تخت کنار مادر

می توانید تخت کودک را کنار مادر بگذارید و برای شیر دهی کودک را سیراب کنید و سریع به تخت خودتان باز گردید.انتخاب تخت کنار مادر روش خوبی برای شیر دهی شبانه نوزاد می باشد.

اگر دارو مصرف نمی کنید یا همسرتان مشکلاتی هم چون مصرف سیگار،الکل،دخانیات و دارو ندارد،می توانید کودک را بدون نگرانی از سندروم مرگ ناگهانی در کنار خودتان روی تخت والدین بخوابانید.

استفاده از چراغ خواب کم نور

برای اینکه مادر و کودک دچار بد خوابی نشوند و بیشتر استراحت کنند بهتر است که در اتاق خواب از چراغ خواب های مناسب و کم نور استفاده کنند.

توصیه می کنیم که ترجیحا در اتاق خواب از ساعت استفاده نکنید.زیرا وقتی برای شیر دهی شبانه بیدار می شوید،با نگاه کردن به ساعت و زمان کم استراحت ممکن است دچار استرس شوید.

برداشتن وسایل و آماده شدن برای خواب

برای اینکه در شب برای هر چیز کوچکی مجبور نباشید بیدار شوید،همه وسایل مورد نیاز مثل:بطری آب،پوشک بچه،کمی خوراکی برای خودتان،حوله تمیز برای خشک کردن سینه را قبل از خواب روی عسلی کنار تخت بگذارید.

بهتر است هم مادر و هم کودک لباس خواب و یا لباس راحت بپوشند.مادر باید لباسی بپوشد که جهت شیر دهی شبانه نوزاد به سختی نیافتد.

استراحت در طول روز

هر زمان که کودک شما می خوابد شما نیز در صورت نیاز یک چرت کوتاه روزانه داشته باشید.با این کار در شب بهتر و راحت تر به نوزاد خود رسیدگی می کنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.