مادریار

شیر دهی به نوزاد

مزایای تغذیه نوزاد با شیر مادر و روش های شیردهی

اولین باری که به نوزاد شیر می دهید بسیار لذت بخش است و آن را در بیمارستان تجربه می کنید.اولین شیری که از سینه خارج می شود را اغوز می نامند که برای نوزاد بسیار حائز اهمیت است که حتما آن را میل کند.شیردهی به نوزاد را جدی بگیرید و برای آن وقت بگذارید. زیرا خیلی مهم است که نوزاد از شیر مادر تغذیه شود.درست است که شیر دهی به نوزاد ممکن است فرم بدن و سینه را تغییر دهد اما سلامتی فرزند از همه چیز واجب تر است.

شیردهی نوزادشیر مادر و تاثیرات مثبت آن بر نوزاد

از مغذی ترین غذاها برای نوزاد شیر مادر است.شیر مادر دارای سلول های بنیادی،باکتری های مفید،گلبول های سفید،آنتی بادی ها،آنزیم ها و هورمون هایی است که مولفه های رشد صحیح است و باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری ها خواهد شد.

نوزادانی که در شش ماه اول زندگی شان فقط از شیر مادر تغذیه می کنند، کمتر از سایر کودکان به بیماری های گوارشی،آنفلونزا،سرماخوردگی و غیره مبتلا می شوند.

آغوز

در آغوز یا همان اولین شیری که از سینه مادر خارج می شود ،ایمونوگلوبولین و چند نوع پادتن وجود دارد که باعث تولید آنتی بادی در بدن کودک می شود.

باکتری های موجود در روده نوزاد از طریق شیر دهی توسط مادر از بین می رود. اما اگر نوزاد شیر خشک مصرف کند چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

شیر دهی به نوزاد آن قدر مهم است که از رشد باکتری های ناسالم در بدن نوزاد جلوگیری می کند.شیر دهی به نوزاد باعث آرامش او خواهد شد به خصوص اگر بیمار باشد یا اینکه واکسن زده باشد.

تاثیر شیر مادر بر خواب بهتر نوزاد

مادرانی که از شیر خودشان برای تغذیه کودک استفاده می کنند، اکسی توسین بیشتری به بدن کودک شان ارسال کرده و نوزاد سریع تر به خواب می رود.ممکن است در شب از گرسنگی بیدار شود اما شیر خشک اکسی توسین ندارد و آرامش بخش نیز نیست.

اکسی توسین هورمون عشق است که به کودک در مقابل استرس ها کمک شایانی می کند.نوزادی که ترسیده،بیمار است یا بی قراری می کند با شیر شیرین و خامه ای مادر به آرامش می رسد.

شیردهی نوزادرابطه شیردهی و چاقی کودکان در بزرگ سالی

شیر دهی به نوزاد باعث رشد سالم و وزن ایده آل خواهد شد و از چاقی افراطی در بزرگ سالی جلوگیری می کند.لپتین هورمون تنظیم چربی است که فقط در شیر مادر وجود دارد.تحقیقات نشان داده است که شیر خشک لپتین ندارد.

مشکلات استفاده از شیر خشک به جای شیر مادر

  • ایجاد مشکلات گوارشی
  • نیافتن پیوند عشق و دریافت نکردن هورمون اکسی توسین از شیر خشک
  • امکان ابتلا به مشکلات و عفونت های تنفسی
  • سوء تغذیه
  • کمبود ویتامین آ
  • مقاومت کودک به نخوردن شیر مادر
  • افزایش بروز بیماریها
  • چاقی
  • کم شدن بهره هوشی در بزرگ سالی
  • کم خونی،سرطان سینه و تخمدان در مادر
  • بارداری نا خواسته

 

9 فایده برای شیر مادر

شیردهی نوزادشیر مادر هم برای نوزاد و هم برای مادر دارای فواید زیادی است که در ادامه می آوریم.

  1. هضم شیر مادر برای نوزاد بسیار آسان تر از هضم شیر خشک است زیرا شیر مادر خامه ای و شیرین است.
  2. شیر خشک قطعا همه مواد طبیعی و مغذی شیر مادر را ندارد.
  3. شیر دهی به نوزاد به صورت طبیعی همیشه در دسترس است.
  4. نیازی به آماده کردن ندارد.
  5. هم مادر و هم و هم کودک خواب راحت تری را تجربه میکنند.
  6. تا زمانی که به نوزاد شیر می دهید عادت ماهیانه نمی شوید.
  7. شیر مادر تمام مایعات،مواد مقوی و مغذی نیاز بدن نوزاد را دارا می باشد.
  8. بعد از استفاده از شیر خشک حتما نوزاد باید آب جوشیده سرد شده مصرف کند.در غیر این صورت ممکن است یبوست بگیرد.
  9. شیر دهی به نوزاد باعث رشد تضمین شده می شود . شیر مادر همه فاکتور های رشد بهینه را دارد.

شیردهی مادر به نوزاد او را در مقابل بیماریهای زیر محافظت می کند:

عفونت گوش،اسهال پنومونی،خس خس و برونشیولیت،سایر عفونتهای باکتریایی و ویروسی مانند مننژیت.

مطالب مرتبط

شیر مادر کودکان را از چاقی ناگهانی ،دیابت،آسم،اگزما،کولیک و برخی از سرطان ها محافظت کند.

 

دفعات تغذیه کودک با شیر مادر

پزشکان اطفال توصیه می کنند که هر دو ساعت یک بار باید به نوزاد شیر بدهید یعنی در 24 ساعت 12 وعده شیر دهی به نوزاد تازه متولد شده انچام گیرد. اما نباید حتما هم طبق برنامه پیش بروید.هر لحظه که نوزاد میل داشت و گرسنه بود کودک را شیر بدهید.آخرین نشانه گرسنگی کودک گریه است باید قبل از اینکه گریه کند تغذیه شود.

علائم گرسنگی نوزاد

  • افزایش هوشیاری یا فعالیت بیشتر
  • لمس هر چیزی
  • مکیدن دست خود
  • جست‌وجوی سینه
  • گریه

 

اگر نوزاد بیشتر از 2 ساعت است که خواب است،بهتر است او را برای شیر دهی بیدار کنید.همین که سینه را به دهانش بگذارید در صورتی که گرسنه باشد خودش شروع به مکیدن می کند و بعد از سیر شدن دوباره به خواب می رود .پس نگران نباشید.نباید بیش از حد کودک گرسنه باشد زیرا برای سلامتی او ضرر دارد.

روش های شیر دادن به کودک

شیردهی به نوزادهر مادری یک روش را برای شیر دهی به نوزادش انتخاب می کند.پیدا کردن بهترین و راحت ترین روش ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد.اما زمانی که بهترین حالت را برای تغذیه کودک در نظر بگیرید این کار برای تان لذت بخش تر خواهد شد.تا در وضعیت درست و راحت قرار نگرفته اید نباید شیر دهی را شروع کنید .زیرا باید زمان زیادی را در این حالت باشید تا نوزاد کاملا سیر شود و ممکن است که خسته بشوید.

برای اینکه به مهره های گردن و کمر آسیب وارد نشود می توانید از بالشت شیر دهی استفاده کنید.

به دیوار تکیه دهید.یک بالشت پشت کمرتان قرار دهید.زیر سر نوزاد یا زیر پایتان یک بالش کوچک بگذارید تا سر نوزاد بالاتر بیاید و مجبور نباشید که گردن و کمر را به جلو خم کنید.

می توانید کنار نوزاد بخوابید و شیر دهی را آغاز کنید. در این صورت بهتر است که زیر سرتان بالش بلندی بگذارید تا راحت تر باشید.یکی از دستانتان را زیر سر نوزاد قرار دهید تا هنگام شیر دهی به نوزاد تسلط کافی داشته باشید.

بعضی از کودکان دوست دارند تا آن ها را روی سینه بگذارید و در حالتی که روی کمر دراز کشیده اید شیر بخورند.

باید ببینید که کدام روش برای شما و کودک راحت تر است.

 

مشکلات تغذیه کودک با شیر مادر

ممکن است به علت خستگی از زایمان و افسردگی روحی دوست نداشته باشید که به فرزندتان شیر بدهید.اما باید به فواید شیر دهی به نوزاد فکر کنید.درست است که شیر دادن به نوزاد کار سختی است اما اینقدر خاصیت دارد که می توان آن را تحمل کرد.با این حال شیر دهی به نوزاد دارای مشکلاتی است که در زیر عرض خواهیم کرد:

  • سینه های سنگین و پر شیر که دردناک هستند.(احتقان سینه)
  • زخم شدن و ترک برداشتن نوک سینه
  • التهاب پستان ماستیت.نوعی عفونت پستان است که در اوایل شیر دهی ممکن است ایجاد شود.

اگر یکی از علائم بالا را داشتید بهتر است خیلی زود به پزشک مراجعه کنید و آن را درمان کنید.

 

روش های شیر دادن به کودک

ابتدا باید کودک را سینه به سینه خودتان قرار دهید.او را در وضعیت درستی قرار دهید.نوک سینه را به لب بالایی کودک بگذارید تا خودش سینه را بگیرد.وقتی نوک سینه را گرفت خیلی آرام قسمت رنگی پستان را به طور کامل داخل دهان نوزاد بگذارید.صبر و تمرین یکی از فاکتور های مهم شیر دهی به نوزاد است تا کاملا مکیدن شیر را یاد بگیرد کمی زمان می برد.

برای شروع تا نوزاد شیر خوردن را یاد بگیر بهتر است شیر را بدوشید و به وسیله لوله های مخصوص یا پستانک به نوزاد شیر بدهید.اینکار دو مزیت دارد:هم اینکه نوزاد کاملا سیر می شود و هم اینکه شیرتان با مکیدن و دوشیدن بیشتر می شود.

شیر دهی به نوزاد نباید دردی داشته باشد.اگر هنگام تغذیه کودک دردی حس می کنید توصیه می کنیم کمی صبر کنید و دوباره شیر دهی را آغاز کنید.اگر درد ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید.

 

تغذیه مادر و اثرات آن بر شیردهی

تغذیه مادر در دوران شیر دهی به نوزاد بسیار مهم است و آنچه در این زمان میل می کنید روی شیر تاثیر منفی یا مثبت می گذارد.پس بهتر است که به مواردی که می خورید توجه داشته باشید.بعضی از خوراکی ها باعث بد مزه و بد بو شدن شیر می شوند.

بعضی از غذا ها نیز باعث افزایش و شیرین شدن شیر می شوند.بعضی از خوراکی ها باعث دل درد کودک و نفخ او خواهند شد.

اول از اینکه داشتن تغذیه مناسب باعث آرامش و خواب راحت تر شما نیز می شود.الان نیاز نیست که به رژیم گرفتن و لاغری فکر کنید.باید توان از دست رفته بعد از بارداری و زایمان را دوباره به دست بیاورید.

به اندازه کافی آب بنوشید

گاهی اوقات فکر می کنید گرسنه اید اما بعد از نوشیدن یک لیوان آب متوجه می شوید دیگر گرسنه نیستید.جبران کمبود آب بدن بعد از زایمان بسیار مهم است.

گیاهان و سبزیجات شیر افزا را میل کنید

برگ ریحان.برگ های شوید.دانه های رازیانه و شنبلیله،چوبک و میوه ها شیر را زیاد می کنند.بهتر است مقاله راه های افزایش شیر مادر در مادریار دنبال کنید.

 

تند تند غذا نخورید

برای اینکه سطح توده بدنی و سلامتی را کنترل کنید بهتر است از وعده های بیشتر ولی کمن حجم مثل دوران باردای استفاده کنید.در میان وعده ها از میوه ها و خوراکی های سالم استفاده کنید.تند تند غذا نخورید زیرا ممکن است درست هضم نشود و کودک دچار دل درد شود.

کافیئن نخورید

خوراکی های دارای کافیئن،قهوه و شکلات با درصد بالا میل نکیند.نوشابه و غذاهایی که دارای مواد نگه دارنده و رنگ های مصنوعی هستند را مصرف نکنید.

شیردهی نوزادنکات قابل توجه

برای هر وعده شیر دهی به نوزاد یک ربع تا بیست دقیقه زمان بگذارید.زمانی که که کودک با شیر مادر تغذیه می شود ممکن است کمتر غذا بخورد یا اینکه در حد رفع تشنگی شیر میل کند.چون آرامش می گیرد ممکن است به خواب برود.شیر خوردنش نیز تنظیم می شود. ولی خوردن شیر خشک این امکانات را برای کودک فراهم نمی کند.

اگر کودک تند تند مک میزند بعد از گذشت یک زمان کوتاهی سینه را از دهانش در بیاورید تا استراحت کند و نفس تازه کند.بعد از گذشت چند هفته کم کم یاد می گیر که چگونه شیر بخورد.

بعد از یک سالگی می توانید مصرف شیر مادر را کم کنید و غذاهای کمکی را طبق دستور پزشک شروع کنید. اما باید بدانید که لازم است تا دو سالگی حتما شیر بخورند.زیرا شیر  مادر پر از مواد مقوی و مغذی است.هم چنین شیر مادر دارای پادتن و آنتی بادی های زیادی است که از کودک مراقبت می کند.

 

بهتر است بدانید که شیر دهی به نوزاد با کرونا مغایرت دارد و ممکن نیست که کرونا از مادر به کودک آن هم از طریق شیر دهی منتقل شود.بهتر است قبل از شیر دادن دستها را به خوبی بشویید و اگر به کرونا مبتلا هستید شیر را دوشیده و از طریق شیشه شیر کودک را تغذیه کنید.

اگر دو قلو دارید برای اینکه راحت تر به آنها شیر بدهید، بهتر است یکی یکی شیر دهی انجام گیرد اما اگر هر دو گرسنه اند می توانید از همسر یا یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید تا در نگه داری از بچه ها به شما کمک کنند.

 

 

 

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.