مادریار

راه های پیشگیری از عفونت نوزادان

کلیه نکات ضروری و مهم برای جلوگیری از ابتلای نوزاد به عفونت ادراری

علاوه بر درمان باید از بروز عفونت جلوگیری کنیم.در این متن راه های پیشگیری از عفونت نوزادان را خواهیم آموخت.راه های پیشگیری از عفونت نوزادان بسیار مهم است چون نوزادان دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند و در صورت ابتلا به بیماری های عفونی خطرات جدی و شدیدی را پیش رو خواهند داشت.

عفونت ادراری چیست؟

به ورود میکروب،ویروس،باکتری و انواع قارچ به داخل دستگاه مجاری ادراری و لانه گزینی در دیواره های مجاری ادراری عفونت ادراری می گویند.در صورتی که یکی از عوامل بروز عفونت در دستگاه ادراری شروع به رشد و تکثیر کند ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • تب
  • لرز
  • درد شکم
  • درد پهلو
  • ادرار غلیظ و بد بو
  • درد بالای ناحیه تناسلی
  • سوزش ادرار و درد هنگام دفع ادرار
  • کبودی نوزاد هنگام تنفس
  • اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ
  • مشکلات تنفسی
  • اختلالات گوارشی

در صورت مشاهده علائم بالا باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید و درمان های پزشکی و خانگی را شروع کنید.

بیماری هایی که از عفونت به وجود می آید

اگر عفونت در نوزادان به موقع درمان نشود،ممکن است کودک دچار عفونت چشم،عفونت گوش،بیماری مننژیت،عفونت ادراری،ذات الریه،مشکلات گوارشی و پر فشاری خون بشود.

راه های پیشگیری از عفونت نوزادانچکار کنیم تا نوزادمان بیماری عفونی نگیرد؟

 

به کودکان آب بنوشانید

آب و مایعات فراوان بنوشید و به کودک نیز بدهید.کودکان با نوشیدن آب و مایعات هیدراته می شوند و امکان بروز باکتری و عفونت را در مجاری ادراری کاهش می دهند.

تخلیه مثانه

از کودک بخواهید تا هر ۲ ساعت یکبار مثانه اش را تخلیه کند.

درمان سریع یبوست

اگر نوزاد یا کودک یبوست دارد بهتر است خیلی سریع برای درمانش اقدام کنید.زیرا یبوست شرایط را برای ایجاد و تکثیر باکتری ها فراهم می کند.غذاهای فیبر دار مثل سالاد،سیب،نخود فرنگی،روغن زیتون،شربت خاکشیر و نان سبوس دار مصرف کنید.خوردن این غذاها به درمان یبوست کمک می کند.درمان یبوست یکی از راه های پیشگیری از عفونت نوزادان است.

چگونگی شستن ناحیه تناسلی

ناحیه تناسلی را از جلو به عقب بشویید تا از رسیدن باکتری و انگل از رکتوم به ناحیه تناسلی کودک جلوگیری کنید.با این کار احتمال انتقال میکروب از روده به ژنیتال دختران و پوست زیرین حشفه در پسران کاهش می یابد.

راه های پیشگیری از عفونت نوزادانپوشک کودکان

پوشک نوزاد را زود به زود عوض کنید.

لباس گشاد و خنک بپوشانید

لباس زیر کودک را هر دو روز یکبار عوض کنید.بهتر است لباس زیر نخی باشد.از لباس زیر و شلوار تنگ مخصوصا برای دخترها استفاده نکنید.لباس تنگ باعث می شود که هوا به قسمت های پرینه نرسد.لباس تنگ بیشتر از پوشش های گشاد عرق می کند.خیس شدن ناحیه تناسلی زودتر باکتری را جمع می کند.بهترین لباس زیر لباس های نخی است که از مواد شیمیایی و نایلونی تهییه نشده باشند.بهتر است بعد از خرید لباس زیر حتما ابتدا آن را بشویید و بعد استفاده کنید.

مطالب مرتبط

شست و شوی لباس های زیر

باید لباس های زیر را همراه با لباس های دیگر نشویید.از مواد شوینده معطر و در صد شیمیایی بالا استفاده نکنید.

از وان استفاده نکنید

 

نباید کودکان علی الخصوص دختر ها داخل وان یا تشت آب هنگام حمام کردن بنشینند.دخترها به دلیل کوتاه بودن مجاری دستگاه ادراری ممکن است زودتر به باکتری مبتلا شوند.

ختنه به موقع

پسرها را به موقع ختنه کنید.از راه های پیشگیری از عفونت نوزادان درست و به موقع ختنه کردن پسران است.هر چه دیرتر پسر را ختنه کنید بیشتر احتمال دارد که باکتری ها زیر پوست حشفه بوجود بیایند و تکثیرمی شوند.

نوشیدنی های مضر

کودکان نباید خوراکی ها و نوشیدنی های کافئین دار،قهوه،شکلات تلخ و نسکافه بخورند.زیرا باعث تحریک مثانه می شود.

از آنتی بیوتیک سرخودانه استفاده نکنید

گاهی وقت ها مصرف آنتی بیوتیک باعث بروز مشکل در روده ها می شود.این کار باعث می شود میکروب ها در روده و معده مقاوم شوند.پس از بهبودی نیز ممکن است میکروب ها به دیواره های مجاری ادراری بچسبند و باعث بروز عفونت ادراری شوند

استفاده از دستمال پس از اجابت مزاج

به کودکان یاد بدهید تا پس از شستن خود در سرویس بهداشتی،خود را به وسیله دستمال کاغذی خشک کنند.خشک کردن ناحیه تناسلی باعث می شود که محیط برای رشد باکتری ها فراهم نشود.

فقط شیر مادر

در شش ماه اولیه زندگی بسیار مهم است که کودک از شیر مادر تغذیه شود تا از بروز عفونت در نوزاد پیشگیری کنید.علی الخصوص آغوز یا همان شیر اولیه ای که از سینه مادر بیرون می آید،بهترین راه پیشگیری و درمان انواع عفونت در کودکان می باشد.

راه های پیشگیری از عفونت نوزادانزغال اخته

سال هاست که آب زغال اخته یا کنسانتره زغال اخته به صورت قرص به عنوان راه درمان و پیشگیری از عفونت نوزادان استفاده می شود.البته باید بدانید که برای استفاده از زغال اخته برای نوزادان و کودکان باید از پزشکان و کارشناسان طب سنتی سوال کنید.

به کودکان ماست بدهید.

ماست و لبنیات پروبیوتیک را هروز مصرف کنید و به کودکان اتان نیز بدهید.ماست خاصیت ضد باکتریایی دارد.بنابراین روده و معده را از بروز عفونت حفظ می کند.

انگل را درمان کنید.

اگر کودک انگل یا کرمک دارد باید خیلی سریع آن را درمان کنید.برای تشخیص نوع بیماری باید مدفوع را جهت کشت به آزمایشگاه ببرید.

تمشک کوهی

با اجازه پزشک به کودکان تمشک کوهی بدهید.انواع توت ها و تمشک های کوهی باعث رفع مشکلات روده می شود.

نکات قابل توجه

بهتر است در بارداری عفونت های زنانه را درمان کنید تا خدایی نکرده به کودک منتقل نشود.چون ممکن است میکروب ها و باکتری ها هنگام زایمان به کودک منتقل شود.قبل از بارداری یا طی بارداری باید جهت درمان عفونت های ادراری اقدام کنید تا از بروز عفونت در نوزادان پیشگیری کنید.

در نهایت

راه های زیادی برای پیشگیری و درمان عفونت در نوزادان وجود دارد.انتخاب یکی از راه های پیشگیری به خودتان بستگی دارد.البته رعایت همه موارد می تواند کودکتان را سالم تر نگه دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.