مادریار

راه های افزایش هوش و خلاقیت کودک

روش های خلاقانه برای افزایش خلاقیت کودک دلبندتان

 

در این مقاله می خواهیم به بررسی راه های افزایش هوش و خلاقیت در کودک بپردازیم. پیشنهاد ما به شما این است تا پایان مقاله با ما همراه باشید. زیرا می خواهیم تمامی نکات و توصیه های لازم را به شما عزیزان آموزش دهیم.

شعار ما این است “مادریار یک یاری مادرانه ”

آیا هدف شما این است که هوش و خلاقیت را در فرزند خود بالا ببرید؟

آیا می خواهید راه های ساده برای بالابردن خلاقیت و یادگیری را در کودک خود یاد بگیرید؟

پس ما به شما خواهیم آموخت که با چند روش ساده و پر کاربرد به راحتی بتوانید هوش و استعداد کودک خود را بالا ببرید. با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در این زمینه را دریافت نمایید.

راهکارهای مناسب برای بهبود هوش و خلاقیت در کودک

نکته طلایی که در ارتباط با مغز کودک وجود دارد این است که کودک شما با تجربه کردن و انجام تمرین های مختلف می تواند به رشد هر چه بیشتر مغز کودک  کمک نماید. به طوری که حتی می توانید حواس دیگر کودک نظیر حس شنوایی، بویایی، چشایی و حتی لامسه را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

بهتر است برای اینکه کودک بهتر و راحت تر با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند او را به انجام کارهایی که همراه با تجربه و یادگیری کودک است ترغیب نمایید.

راه های افزایش هوش و خلاقیت کودکزمانی که خلاقیت در کودک شکل می گیرد قادر به انجام چه کار هایی می شود؟

زمانی که کودک راه و روش ابداع نمودن خلاقیت را فرا می گیرد می توانید در موقعیت های مختلف با توجه به شرایط  زمانی که با یک مسئله ای برخورد می کند روش های متفاوت برای حل نمودن او را به کار گیرد. وقتی کودک هنر خلاقیت را فرا می گیرد می تواند در برخورد با چالش ها بهترین  کار را انجام دهد. این بدان معنا است که کودک می تواند با استفاده از هوش خلاق خود هنر های بی نظیری را خلق نماید. به جرات می توان گفت یکی از کلیدی ترین عاملی که باعث می شود که هوش و خلاقیت کودک به بالاترین میزان خود برسد خانواده است. بنابراین توصیه ما به شما این است که با کودک خود همراه باشید و با یک بینش و آگاهی درست سعی در پرورش هوش و خلاقیت فرزند خود داشته باشید. برای مححق نمودن این هدف می توانید از یک متخصص در این زمینه راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

ایجاد فکر خلاق در کودک

منظور کلی از تفکر خلاق این است که یک سری کامل از منابع و داده ها در کنار یک دیگر جمع می شوند که در نهایت خروجی آن یک فکر خلاق و سرشار از استنباط های نو است. به بیان دیگر می توان گفت فکر خلاق به معنای خلق افکار جدید است. زمانی که این افکار خلاق به رشد و شکوفایی می رسد نبوغ  فرد را شکل می دهد.

عواملی مختلفی برای شکل گیری فکر خلاق موثر هستند که برخی از آن ها شامل ذهن فعال، توانایی های جسمانی کودک، استعداد و علاقه مند بودن است. تمامی این عواملی همگی ارثی و کسب شده هستند. بنابراین می توان گفت نکته ای که مهم است این است که شما به صورتی بتوانید این هوش و خلاقیت را در کودک خود فعال نمایید. توجه داشته باشید که روش تربیتی کودک تا میزان زیادی می تواند در پرورش و به اوج رساندن خلاقیت کودک اثر گذار باشد.

آیا هوش و خلاقیت دارای سن خاصی است؟

به طور کلی می توان گفت که از ابتدای تولد هر کودک دارای هوش و خلافیت مخصوص به خود است. اما با توجه به کم سن بودن کودک کشف و شکوفا کردن این استعداد تا حدودی مشکل است. بنابراین می توان گفت طبق اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که اوج هوش و استعداد کودک حول سن 5 سالگی است. چرا که در این سن کودک تمرکز ویژه ای بر فکر خود دارد و از آن جایی که در این سن تمامی مهارت های کودک نظیر کامل شدن زبان و توانایی های جسمی او به حد خود می رسد. بهتر است برای اینکه هوش و خلاقیت را در کودک خود افزایش دهید به این سن توجه ویژه ای داشته باشید و تمامی روش های را برای پروش این فکر خلاق به کار بگیرید.

چند روش برای افزایش هوش و خلاقیت کودک

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی روش های فروانی برای اینکه هوش و خلاقیت را در کودک خود به کار بگیرید وجود دارد. شما می توانید از این روش ها با توجه به توانایی و ظرفیت کودک خود استفاده نمایید. البته باید این نکته را نیز مد نظر داشت که در تمامی این مراحل بهتر است حتما یک روانشناس کودک را با خود همراه نمایید تا بتوانید هنر و استعداد کودک خود را در زمینه های مختلف کشف نمایید و در جهت بهبود این استعداد ها تلاش نمایید.

روش های مختلف برای به افزایش هوش و خلاقیت کودک به صورت زیر است:

  1. تجربه خطا نمودن را به کودک خود بدهید

مطالب مرتبط

توجه داشته باشید که اگر کودک از خطا کردن هراس داشته باشد توانایی کاوش کردن و کنجاوی را از دست می دهد. زمانی که کودک بعد از انجام کار با شکست مواجع شد و حس ناتوانی در او ایجاد شد بهتر است با کودک خود صحبت نمایید تا انگیزه خود را برای کاوش های بعدی از دست ندهد و به او بیاموزید به چه صورت می تواند خطا صورت گرفته را به درستی برطرف نماید. تاکید ما این است که شما فقط آموزش های لازم برای برطرف نمودن خطا را به او بیاموزید و از حل نمودن صورت مسئله کودک خود اجتناب نمایید. بنابراین می توان گفت اگر شیوه های درست با خطای کودک را بلد باشید می تواند تا میزان بسیار زیادی در اعتماد به نفس کودک نقش به سزایی داشته باشد.

  1. کودک خود را تحسین کنید

زمانی که کودک کار درست و تلاش می کند او را تشویق کنید. یکی از بهترین تشویق ها همان تحسین کلامی است که یک حس انگیزه و انرژی در کودک ایجاد می شود و کودک را ترغیب به انجام کارهای مثبت تر می نماید ه همین روش به سادگی می تواند هوش و خلاقیت را در کودک افزایش دهد.

  1. راه های افزایش هوش و خلاقیت کودکمانع بهم ریختن و خراب کاری کودک نشوید

اصولا مادران بر روی تمیزی و بهم ریختگی منزل بسیار حساس هستند و باید این حساسیت خود را برای پرورش استعداد کودک خود کم نمایند. بهتر است یک اتاق را به طور اختصاصی در اختیار کودک خود قرار دهند تا کودک به انجام هر کاری که مشتاق به انجام آن است بپردازد. حتی توصیه می شود در برخی زمان ها با کودک خود همراه شوید.

  1. حتما یه زمان مشخص را به کودک خود اختصاص دهید

همان طور که همه ما می دانیم کودک و بازی دو عضو جدا نشدنی از هم هستند. فرزند شما با انجام بازی می تواند دنیایی که به آن علاقه دارد را برای خود بسازد. حتما بخشی از زمان خود را به کودک اختصاص دهید و نقشی که از شما را می خواهید ایفا نمایید.

  1. دید باز تری نسبت به تمام جنبه های کودک داشته باشید

زمانی که فرزند شما چیزی را می خواهید فضا را برای او باز قرار دهید که بتواند خودش تصمیم بگیرد و هراسی از انتخاب کردن را نداشته باشد. کودک شما با انجام این عمل مستقل بودن را به خوبی درک می نماید. زمانی که به کودک خود استقلال می دهید این امکان برای کودک ایجاد می شود که به پروش هوش و گسترس خلاقیت خود بپردازد. اجازه دهید نوع غذا، اساب بازی و هر چیزی که مربوط به کودک است خودش انتخاب نماید. البته باید توجه داشت که حتما محدودیت هایی برای کودک در نظر داشته باشید که کودک بتواند چارچوب ها را به درستی درک نماید.

  1. سوالات متداول و مفهمومی از کودک خود بپرسید

هنگامی که شما سوالات مفهموی و ادراکی را برای کودک خود طرح می کنید می تواند به هوش و خلاقیت در کودک کمک نماید. زمانی که کودک به سوال پاسخ می دهید شما قادر خواهید بود از میزان هوش و خلاقیت کودک خود آگاهی پیدا نمایید. دامنه سوالات محدود نیست و شما به راحتی می توانید هر سوالی نظیر این که اگر گل ها با انسان ها صحبت کند چه اتفاقی می افتد؟ اگر انسان هرگز گرسنه نشود چه می شود؟ و …

راه های افزایش هوش و خلاقیت کودک

 

پرورش هوش و خلاقیت کودک به عهده چه کسانی است؟

 

راه های افزایش هوش و خلاقیت کودک

کودک بیش از ۹۰ درصد از رفتار های خود را از پدر و مادر یاد می گیرد بنابراین پرورش هوش و خلاقیت در کودک به طور صد در صد بر عهده والدین است. گاهی اوقات ممکن است که والدین راه درست پرورش هوش و خلاقیت در کودک خود را ندانند چرا که هنگامی که زن و مرد برای اولین بار صاحب فرزند می شوند هیچ تجربه ای در زمینه بزرگ کردن فرزند و پرورش هوش و خلاقیت او ندارند. بنابراین لازم است که در این زمینه با افرادی که تجربه موفق در زمینه پرورش هوش و استعداد در کودک خود دارند مشورت کنند. هم چنین والدین می توانند در این مورد از روانشناس نیز کمک بگیرند.

بازی های آسان برای پرورش هوش و خلاقیت

 

راه های افزایش هوش و خلاقیت کودک

علاوه بر خواندن کتاب و داستان خوانی که باعث رشد قوه تخیل در کودکان می شود. انجام یک سری بازی های ساده نیز می تواند در پرورش هوش و خلاقیت کودک تاثیر گذار باشد. از جمله این بازی های ساده برای کودکان ۱۵ تا ۱۸ ماه می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

۱_ آواز خواندن و گوش دادن به موسیقی می تواند باعث درک و حساسیت بیش تر کودک نسبت به موسیقی خواهد شد. هنگامی که کودک با موسیقی ارتباط برقرار کند نسبت به شنیدن آن واکنش نشان می دهد. اگر نمی توانید شعری را با گام های درست و اصولی برای کودک خود بخوانید اصلا مهم نیست در این زمینه لذت بردن کودک از شنیدن موسیقی بیش ترین اهمیت را دارد. در این زمینه می توانید از بازی هایی همراه با شعر و آواز استفاده کنید. شعر هایی که کودک دوست دارد با آهنگ برای او بخوانید و هم زمان از حرکات دست و صورت استفاده کنید. در هنگام خواندن آواز دست های کودک نو پا را برای دست زدن تکان دهید و به او یاد دهید که خودش در هنگام خواندن شعر و آواز شروع به دست زدن کند.

۲_ تحقیقات نشان داده است کودکانی که در محیط های کلامی و در معرض گفتگو های ساده قرار می گیرند در سنین پایین تر مهارت حرف زدن کامل را پیدا می کنند. کودکانی که در محیط های ساکت و بدون گفتگو بزرگ می شوند حتی در صورتی که هوش خوبی نیز داشته باشند دیر تر مهارت حرف زدن را یاد می گیرند. انجام این بازی علاوه بر تقویت زبان کودک می تواند در تقویت حس لامسه کودک نیز تاثیر گذار باشد. بازی که در این زمینه می توانید با کودک تان انجام دهید این است که اشیا مختلف با بافت های مختلف اعم از بافت نرم و سفت را در اطراف کودک قرار دهید. اجازه دهید که به بافت اشیا دست بزند و تفاوت آن ها را احساس کند. کودک دستش را روی هر شئ که می گذارد نام آن شی را همراه با صفت برای کودک توصیف کنید.

۳_ برای این که کودک بتواند تک تک کلمات شما را تشخیص دهد سعی کنید آهسته و شمرده با او صحبت کنید. یا این که می توانید کلمات را تکرار کنید و جملات را برای کودک تاکید کنید. جهت تقویت مهارت زبانی کودک در این زمینه می توانید یکی از اسباب بازی های مورد علاقه کودک (به طور مثال عروسک) را بردارید و نزدیک گوش خود ببرید و حرف های خودتان را از زبان عروسک به کودک منتقل کنید. هنگامی که به جای اشیا و عروسک ها با کودک حرف می زنید لحن صدای خود را عوض کنید و صدای خود را بالا ببرید.

۴_ تحقیقات نشان می دهد که تکرار بار ها و بار ها یک حرکت برای کودک می تواند در مهارت یادگیری او تاثیر بسیاری داشته باشد. برای این کار اسم کودک خود را صدا بزنید. هنگامی که توجه او را جلب کردید توپ را به سمت او بغلتانید و از او بخواهید توپ را به سمت شما برگرداند. پس از چند بار تکرار این حرکت می بینید که کودک خود به خود توپ را به سمت شما بر می گرداند.

۵_ تحقیقات نشان داده است با وجود این که مهارت های حرکتی بزرگ و کوچک هر دو مربوط به فعالیت های فیزیکی کودک هستند اما یادگیری آن ها دو مقوله جدا از هم است و برای هر دو باید وقت گذاشته شود. هنگامی که کودک کل وقت خود را صرف یادگیری مهارت های بزرگ تر می کند دیگر قادر به یادگیری مهارت های کوچک تر نخواهد بود. برای یادگیری مهارت های کوچک تر می توانید از کودک خود بخواهید بلوک های اسباب بازی را روی هم بچیند. برای انجام این کار می توانید از بلوک های آماده استفاده کنید یا این که با استفاده از قوطی های خالی برای او بلوک بسازید.

۶_ بررسی ها نشان می دهد که خواندن کتاب با صدای بلند می تواند باعث تقویت قوه تخیل در کودکان شود. برای یادگیری مهارت های بیش تر کودک سعی کنید که در هنگام کتاب خوانی برای کودک به نکات زیر حتما توجه کنید؛
• از کتاب هایی با تصاویر رنگی، جذاب و سر گرم کننده برای کودک استفاده کنید. کودکان با تصاویر رنگی و انیمیشن ارتباط زیادی برقرار می کنند.
• از کتاب هایی با محتوای آموزشی برای کودکان استفاده کنید. به عنوان مثال کتاب هایی با محتوای آموزش مسواک زدن، غذا خوردن، دویدن، خوابیدن و ….. برای کودکان بخوانید.
• هنگام خواندن کتاب ولوم صدای خود را تغییر دهید. کتاب خواندن یکنواخت به هیچ عنوان برای کودکان جذاب نیست. در هنگام تغییر شخصیت های داستان صدای خود را تغییر دهید یا این که نام شخصیت اصلی و قهرمان داستان را با نام کودک صدا بزنید.

7_ بررسی ها نشان داده است که قرار گرفتن کودکان در محیط های غنی از روابط عاطفی سبب رشد مغزی کودک می شود. انجام یک سری بازی ها می تواند سبب تقویت مهارت ها و رشد مغز کودک شما شود. به عنوان مثال شما می توانید وانمود کنید که می خواهید با او و حیوانات و اسباب بازی هایش به پارک بروید. کودکان عاشق اسباب بازی ها هستند و علاقه زیادی به حرف زدن به آن ها دارند. در این مورد می توانید سوالاتی از کودک بپرسید. مثلا این که دوس داری عروسکت امروز چی بپوشه؟ یا بنطرت توی پارک ناهار بخوریم یا نه؟ عروسک تو چه غذایی دوست داره؟ هنگامی که کودک به سوالات شما پاسخ می دهد سعی کنید به حرف های گوش دهید و واکنش نشان دهید این موضوع باعث می شود کودک شما بیش تر حرف بزند.

 

جمع بندی

برای اینکه خانواده ها بتواند هوش و خلاقیت را در فرزندان خود بالا ببرند. در مرحله اول این است که خود والدین باید با کودک خود همراه شود. در مرحله بعدی باید زمینه هایی که می تواند این هوش و خلاقیت را شکوفا نماید فراهم نمایند. والدین باید یک محیطی به دور از استرس، تشویق و با داشتن حق انتخاب در اختیار کودک خود قرار دهند. بهتر است در این راه یه روان شناس کودک را نیز با خود همراه داشته باشد.  روش ها و راهکار هایی که می تواند این استعداد ها را در کودک کشف نماید استفاده نمایند.

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.