مادریار

دوچرخه سواری در دوران بارداری

مزایا و ملاحظات دوچرخه سواری کردن در حاملگی

اکثرا این سوال مطرح است که آیا دوچرخه سواری در دوران بارداری مثل شنا در دوران بارداری مفید و بی خطر است یا نه؟باید بدانید که هر کاری که در بارداری مایل به انجامش هستید باید با مشورت پزشک باشد.دوچرخه سواری در دوران بارداری نیز از این امر مستثنی نیست.

فواید دوچرخه سواری در دوران بارداری

همیشه ورزش فواید زیادی بر روح و جسم می گذارد اما در بارداری بهتر است محتاط تر از قبل به فعالیت های ورزشی بپردازید.

بهبود وضعیت روانی

ورزش کردن در هر سن و در هر شرایطی باعث بهبود وضعیت روانی می شود.روحیه هم مثل بدن نیاز به آرامش و غذای روح دارد تا شاداب بماند.فعالیت هایی مثل ورزش کردن در دوران بارداری،گوش دادن به موسیقی،پیاده روی،انجام یوگا و دوچرخه سواری در دوران بارداری به داشتن روحیه شاد و پر نشاط کمک می کند.

دوچرخه سواری در دوران بارداریکنترل وزن

ورزش کردن قبل و بعد زایمان به کنترل وزن مادر و جنین کمک می کند.بهتر است برای تنظیم اضافه وزن مادر،قبل از اقدام به بارداری دوچرخه سواری کنید تا در بارداری از تاثیر منفی چاقی مادر بر جنین دور بمانید.

با این کار می توانید به مادر کمک کنید تا شکمی صاف و تخت بعد از زایمان داشته باشد.این موضوع همیشه برای زنان به آرزو تبدیل می شود.اما باید بدانید که با ورزش و دوچرخه سواری مداوم بعد از زایمان می توانید به نتیجه دلخواه برسید.

کاهش دیابت بارداری

فعالیت های ورزشی مثل دوچرخه سواری در دوران بارداری می تواند قند و فشار خون را کنترل کند و در حد پایین نگه دارد.دیابت بارداری یکی از عوارض بارداری است که باعث بروز مشکلات زیادی می شود.با کاهش وزن و تمرینات ورزشی می توانید دیابت کودک را پس از تولد نیز درمان کنید.زیرا مادرانی که در طول حاملگی قند خون بالا دارند ممکن است کودکان دیابتی نیز داشته باشند.

پیشگیری از پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یکی دیگر از عوارض بارداری است که می توانید با انجام فعالیت های ورزشی از بروز آن جلوگیری کنید.مسمومیت در بارداری یا همان پره اکلامپسی خود را با فشار خون بالا،برق زدن چشم،حساس شدن چشم به بینایی،ناتوانی در دید،سر درد و سر گیجه در بارداری نشان دهد.

افزایش رشد مغزی کودک

ورزش و دوچرخه سواری علاوه بر مفادش برای مادر روی جنین هم تاثیر مثبت می گذارد.هر چه مادر بیشتر به تمرینات هوازی ادامه دهد کودک پس از تولد شادتر،باهوش تر و با استعدادتر خواهد بود.ورزش باعث افزایش رشد مغز و باز شدن مویرگ ها از هم می گردد.بنابراین توصیه می شود که ورزش را در بارداری هم ادامه دهید حتی اگر روزانه مدت زمان کمی را برایش در نظر می گیرید.

زایمان راحت تر

کسانی که در دروان بارداری ورزش و دوچرخه سواری کرده اند زایمان راحت تر و امن تری را تجربه خواهند کرد.ورزشکاران نیازی نیست که سزایرین شوند زیرا آمادگی برای زایمان طبیعی را دارند.

جلوگیری از پارگی پرینه

بدن هنگام ورزش و دوچرخه سواری آمادگی کامل برای زایمان را پیدا می کند.به همین دلیل دوچرخه سواری باعث ماساژ پرینه و جلوگیری از پارگی واژن حین زایمان می شود. می شود

کاهش کمر درد

اکثر زنان بعد از تولد کودکشان دچار کمر درد می شود.با استفاده از دوچرخه می توانید از کمر درد های بعد از زایمان پیشگیری کنید.البته باید بعد از زایمان هم دوچرخه سواری را ادامه دهید.

کاهش بیش فعالی کودک

ورزش در بارداری و دوچرخه سواری می تواند ازبروز بیش فعالی در کودکان کم کند.زیرا ذهن کودک آرامش دارد و روحیه اش نسبت به دیگر کودکان شادتر است.از آنجایی که همیشه در همه کارها والدین الگوی فرزندان هستند بچه ها هم با ورزش آشنا می شوند.دوچرخه سواری به آرام سازی بدن کمک می کند.

سلامت قلب و عروق

دوچرخه سواری و تحرک در بارداری باعث سلامت قلب و عروق برای مادر و جنین می شود.دوچرخه سواری هم یک ورزش است که باعث سلامت کل بدن می گردد.

کاهش حالت تهوع

رکاب زدن در هوای تمیز صبح می تواند علاوه بر شاداب کردن روحیه باعث کاهش تهوع و استفراغ صبح گاهی می گردد.

دقت کنید که در هوای تمیز و بدون آلودگی هوا سواری کنیدزیرا دود ها به کودک آسیب میزنند.

کاهش استرس

دوچرخه سواری هم مانند همه ورزش های دیگر باعث کم شدن اضطراب و استرس در بارداری می گردد.با فعالیت های ورزشی به بروز نکردن افسردگی حین و بعد از زایمان کمک می کنید.

افزایش اعتماد به نفس

زنان با سوار کاری و دوچرخه سواری اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند.هم چنین قدرت و استقامت بدنی اشان بالا می رود.

خطرات دوچرخه سواری در دوران بارداری

دوچرخه سواری در دوران بارداریآسیب دیدن جنین

بهتر است در ماه 6ام به بعد کمتر دوچرخه سواری کنید و یا گروهی دوچرخه سواری نکنید تا مجبور باشید پا به پای گروه تند بروید یا از مسیر های ثعب العبور حرکت کنید.زیرا در 6 ماهگی شکم بزرگ تر از قبل می شود و تعادل دوچرخه کمی سخت می شود.

هر ضربه ای ممکن است باعث سقط یا آسیب دیدن جنین شود.

زایمان زود رس

زایمان زود رس یکی از خطراتی است که مادر باردار را تهدید می کند.بهتر است از چگونگی زایمان زود رس و علائم آن مطلع باشید.

زایمان زود رس علاوه بر خطرات زیادی که برای مادر دارد باعث بروز مشکلات زیادی هم برای جنین می شود.زیرا کودک متولد شده در اکثر مواقع نارس است و نیاز به مراقبت های ویژه دارد.این نوزادان معمولا در روزهای اولیه در دستگاه و در بخش nicu بستری می شوند.

نوزادان نارس توانایی مکیدن شیر را ندارند و باید با لوله های مخصوص به آن ها شیر دهی را آغاز کنید.

جدای اینکه مادر تازه زا باید در بیمارستان کنار نوزادش بماند که خود مشکلاتی همچون تحمل درد،ابتلا به عفونت ادراری و … دارد.

مرده زایی

مرده زایی یا مرگ جنین یکی دیگر از خطراتی است که ممکن است مادر حین دوچرخه سواری در بارداری با آن روبه رو شود.وقتی در سه ماهه سوم دوچرخه سواری می کنید باید خیلی محتاط باشید و آرام برانید.زیرا جنین در سه ماهه سوم بسیار حساس است و مشکلاتی مثل پاره شدن بند ناف و جدا شدن او از مادر را پیش رو دارید.

کمر درد

در طول دوچرخه سواری در بارداری ممکن است کمر درد بگیرید.کمر درد را جدی بگیرید ودوچرخه سواری را متوقف کنید.

به تنهایی دوچرخه سواری نکنید.

همیشه برای رفتن به دوچرخه سواری کسی را همراه خود ببرید تا اگر زمانی دچار تنگی نفس یا بالا رفتن بیش از حد ضربان قلب شدید همراهتان به شما کمک کند.

نکات قابل توجه در دوچرخه سواری برای مادر

هنگام دوچرخه سواری در دوران بارداری باید به نکته های زیر توجه کنید تا خطری شما و جنین اتان را تهدید نکند.

مشورت با پزشک زنان

همیشه قبل از انجام هر کاری در بارداری باید از دکتر متخصص زنان و زایمان سوال کنید.دوچرخه سواری در دوران بارداری برای همه امن نیست و بعضی از زنان به دلیل کوتاه بودن طول سرویکس باید بیشتر از دیگر زنان استراحت کنند و نباید از دوچرخه استفاده کنند.

گاهی بهتر است در طول حاملگی استراحت مطلق داشته باشید تا کودک خود را حفظ کنید.پزشک تعیین کننده است که به چه میزان و در چه شرایطی قادر به دوچرخه سواری خواهید بود.

آب بنوشید

آب می تواند مواد مورد نیاز بدن کودک را تامین کند.خوردن آب زیاد جنین و مادر را از هیدراته شدن حفظ می کند و جریان خون را بالا می برد.خون رسانی به کودک بیشتر می شود در نتیجه جنین سالم تری خواهید داشت.به همین دلیل توصیه می شود که در طول دوچرخه سواری در دوران بارداری زیاد آب و آبمیوه های طبیعی بنوشید.

هنگام استفاده از بایک حتما یک قمقمه آب کوچک به همراه داشته باشید.مخصوصا اگر در فصل گرم سال هستید که باید آب سرد میل کنید.زیرا عرق کردن و گرمای بیش از حد ممکن است به جنین آسیب بزند.

کمبود آب بدن،جنین را دچار اختلال در رشد می کند.

تغذیه مناسب داشته باشید

غذای کافی می تواند مواد مغذی بدن جنین را تامین کند.تغذیه مناسب شامل مصرف آجیل در بارداری،مصرف میوه و سبزیجات،مصرف کربوهیدرات،پروتئین و ویتامین ها می گردد.

خوردن حجم کم اما در وعده های بیشتر به شما کمک می کند که بتوانید در حین بارداری نیز دوچرخه سواری راحت تری داشته باشید.قبل ازدوچرخه سواری غذای راحت الهضم و سبک میل کنید و همیشه کمی خوراکی شیرین در کیف دستی اتان قرار دهید.

خود را با سایرین مقایسه نکنید

اگر در گروه دوچرخه سواری هستید و زنان باردار دیگری هستند نمی تواند دال بر این باشد که شما نیز می توانید به دوچرخه سواری تا پایان حاملگی ادامه دهید.شما باید به ندای بدن خودتان گوش دهید.

در بارداری اولویت با جنین است.شما باید ابتدا به داشتن یک کودک سالم فکر کنید.

دوچرخه سواری در سه ماه اول

در سه ماهه اول چون جفت و جنین در حال تشکیل و رشد هستند زن بسیار خسته است و نیاز به استراحت بیشتری دارد.پزشکان توصیه می کنند که در سه ماهه اول ورزش های سنگین را کنار بگذارید و به مدت طولانی دوچرخه سواری نکنید.

در سه ماهه دوم و سوم نیز با در نظر گرفتن شرایط بدنی و مشورت با دکتر ادامه دهید.

لباس مناسب بپوشید

از مغازه های لوازم ورزشی کلاه ایمنی و دستکش دوچرخه سواری بخرید.لباس مناسب فصل بپوشید.ازشورت های مخصوص دوچرخه سواری که داراری پد بالشتک است استفاده کنید.

لباس رنگ روشن بپوشید تا هم نور را به خوبی منعکس کند و هم برای دیگرتن قابل دید باشد.

پوشیدن کفش مناسب به کاهش دردهای مفصلی کمک شایانی می کند.

دوچرخه سواری در دوران بارداریخصوصیات دوچرخه سواری امن در دوران بارداری

فرمان را بالاتر ببرید.

با بزرگ ترشدن شکم فرمان دوچرخه را بالا ببرید تا در پیچ ها و حرکت دسته های فرمان به شکم ضربه نزند.زیرا هر ضربه کوچک یا بزرگی می تواند به جنین آسیب وارد کند.از سه ماهه دوم به بعد بازو های نگه دانده فرمان را برعکس کنید تا هم جا برای شما بازتر باشد و هم راحت تر دنده ها را تعویض کنید.

از زین مناسب استفاده کنید.

زین مورد استفاده در دوچرخه سواری باید نرم و مناسب باشد نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ باشد.با سنگین تر شدن وزن و بزرگ تر شدن شکم باید زین را پایین بیاورید تا بتوانید تعادل خود را هنگام سوار و پیاده شدن حفظ کنید.

با بزرگ تر شدن حجم شکم از زین بزرگ تر استفاده کنید.

آب و هوا را در نظر بگیرید.

در شرایط هوایی سرد،بارانی و برفی از منزل خارج نشوید زیرا ممکن است لیز بخورید.قبل از اینکه شروع به دوچرخه سواری در دوران بارداری کنید اطلاعات آب و هوایی را در نظر بگیرید.

از شبکه های خبر یا سایت های هواشناسی میزان وجود آلاینده های شیمیایی در هوا را بسنجید و اگر هوا دچار وارونگی یا آلودگی بود در خانه بمانید.

وسایل لازم را به همراه داشته باشید.

اگر دیابت بارداری دارید قرص یا انسولین خود را بردارید.کمی خوراکی شیرین به همراه داشته باشید

ازدوچرخه ثابت استفاده کنید.

در سه ماهه سوم بهتر است از منزل خارج نشوید و از دوچرخه های ثابت استفاده کنید.زیرا شکم در ماه های آخر بسیار بزرگ می شود و حرکت کردن برای مادر را دشوار می کند.به همین دلیل جهت امن ماندن مادر و جنین یا دوچرخه سواری نکنید یا اگر اصرار به انجامش دارید از وسایل ورزشی ثابت آن هم در منزل استفاده کنید.

مسیر جدید را انتخاب نکنید.

همیشه در بارداری از مسیر هایی رکاب بزنید که قبلا هم رفته اید و با چاله ها،دست انداز ها و محل های توقف آشنا باشید.اگر می خواهید مسیر جدیدی را تجربه کنید همیشه با همسر یا یکی از اعضای خانواده به دوچرخه سواری بپردازید.

در آخر

بهتر است از دوچرخه های برقی یا ثابت استفاده کنید تا فشار زیادی به شما و جنین وارد نگردد.

همیشه آب بنوشید و کمی شکلات یا بیسکویت به همراه داشته باشید.

برای دوچرخه سواری در دوران بارداری از دوچرخه های خوب و با کیفیت استفاده کنید.

اگر تا بحال سوار دوچرخه نشده اید اولین تجربه را برای بعد از زایمان بگذارید.

بارداری ها با هم متفاوت است پس به وضعیت خود توجه کنید و به خودتان فشار نیاورید.

مراقب باشید دمای بدن حین سواری بیش از حد بالا نرود.

در بارداری از دوچرخه های کوتاه استفاده کنید تا بهتر تعادل خود را حفظ کنید.

به مدت طولانی سواری نکنید و برای هر 15 دقیقه 5 دقیقه به خودتان استراحت دهید.

تلفن همراه خود را در دسترس قرار دهید تا هنگام خطر بتوانید دیگران را مطلع کنید.

به طور کلی دوچرخه سواری در دوران بارداری یک ورزش خطرناک محسوب می شود.بنابراین توصیه می شود که آن را محتاطانه انجام دهید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.