مادریار

نه ماهگی نوزاد

نوزاد نه ماهه و هر آنچه که والدین لازم است در مورد رشد فیزیکی و شخصیتی او بدانند

ویژگی های نوزاد نه ماهه

نوزاد نه ماهه نسبت به ماه های قبلی می تواند کلمات بیشتری بیان کند و همچنین او اکنون چهار دست و پا حرکت می کند و دوست دارد غذاهای جدیدی را امتحان کند. در ادامه با ما همراه باشید زیرا به بیان ویژگی های نوزاد نه ماهه می پردازیم.

تغذیه نوزاد در نه ماهگی

نوزادان نه ماهه طعم غذاها را به راحتی متوجه می شوند و در این ماه دوست داشتن خود نسبت به بعضی غذاها را نشان می دهند. به عنوان مثال اگر نوزاد شما طعم حریره ی بادام را دوست داشته باشد و از طعم سوپ بدش بیاید خواهید دید که به سختی سوپ را می خورد و یا آن را تف می کند.

خوب است بدانید بیشتر نوزادان در این ماه پوره ی سیب زمینی را دوست خواهند داشت و آن را بیشتر از هر غذایی می خورند. همچنین کودکان دوست دارند غذاهای جدیدی را امتحان کنند و در این ماه غذاهای مختلف نوزادان را به دنیای جدیدی از کشفیات می برد.

در این ماه می توانیم به اضافه شدن نان، ذرت، حبوبات و ماکارونی به برنامه غذایی کودک اشاره کنیم. همچنین می توانید در ماه نهم به نوزاد خود سوپ، انواع آش، حلیم، ماست و خرما،  شله زرد، شیربرنج و دیگر غذاهایی که پزشک نوزاد برای تغذیه او تجویز کرده است بدهید .

یکی از مهم ترین نکات درباره ی تغذیه ی کودکان در این ماه مصرف مایعات در نوزادان می باشد زیرا انان در این ماه به مایعات علاقه دارند اما باید توجه کنید که بالای 800 میلی لیتر مایعات در روز می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای کودکان شود.

از مشکلات مصرف زیاد آب می توانیم به مسمومیت با آب، مشکلات گوارشی، ورم صورت، لرز، گرفتگی عضلات و… اشاره کنیم.

نوزاد نه ماهه و هر آنچه که والدین لازم است در مورد رشد فیزیکی و شخصیتی او بدانند
خوراکی های مناسب برای نوزاد نه ماهه

رشد نوزاد در ماه نهم

نوزادان در این ماه می توانند به آسانی به هر طرفی که می خواهند غلط بزنند و یا بنشینند، اکثر نوزادان نه ماهه حتی می توانند با تکیه بر وسایل منزل مانند مبل از جای خود بلند شوند و همزمان با حرکت کردن اجسام کوچکی را نیز با خود حمل کنند.

نوزاد نه ماهه نسبت به ماه های گذشته، تحرک بسیاری دارد و این تحرک با گذر زمان بیشتر نیز خواهد شد و شما با یک چشم بهم زدن خواهید دید که کودک شما از جایی به جای دیگر رفته است.

از دیگر موارد در رابطه با رشد نوزاد نه ماهه این است که نوزاد اکثر حرکات شما را تقلید می کند، به عنوان مثال می خواهد مانند والدینش با تلفن همراه کار کند و یا وقتی تلفن منزل را دست نوزاد خود بدهید می بینید که او با اصوات مختلفی با شخص خیالی پشت تلفن  صحبت می کند.

همانطور که بیان کردیم کودک سعی می کند کلمات بیشتری نسبت به ماه های قبل بیان کند اما برای این کار به توجه و تمرین با والدین نیاز دارد.

بدن نوزاد در ماه نهم

اگر نگران این موضوع هستید که قد و وزن نوزاد شما در این ماه نرمال است یا خیر می توانید به نمودار واکسن نوزاد خود نگاهی بیاندازید اما اگر در معاینات روتین کودک به شما گفته اند وزن و قد او نرمال است جای نگرانی وجود ندارد.

با توجه به این که موارد مختلفی نظیر تغذیه، خواب و… بر روی قد و وزن نوزاد تاثیر می گذارند نمی توانیم قد و وزن یکسانی را برای تمام نوزادان نه ماهه ذکر کنیم اما قد نوزادان در نه ماهگی باید بین هفت تا ده کیلو و قد آنان بین 67 تا 71 سانتی تر باشد.

خوب است بدانید اگر کمی به نوزاد خود کمک کنید او سعی می کند همراه با شما قدم بردارد و این می تواند به راه رفتن هرچه سریع تر او کمک کند.

خواب نوزاد در نه ماهگی

کودکان در این ماه شبانه حدود 9 الی 10 ساعت می خوابند و در طول شب حداقل یک بار برای خوردن شیر و… از خواب بیدار می شوند. اگر نوزاد شما در طول شب به خواب عمیق رفته و تا صبح از خواب بیدار نخواهد شد خوب است بدانید که الگوی خواب کودک شما مناسب است و فرزندتان برای از شیر  گرفته شدن در شب آمادگی دارد زیرا یک کودک خوش خواب می باشد.

مطالب مرتبط

همچنین کودک در طی روز حداقل یک بار چرت کوتاهی برای رفع کمبود خواب خود خواهد زد زیرا کودک در نه ماهگی به حدود 14 ساعت خواب نیاز دارد.

نوزاد نه ماهه و هر آنچه که والدین لازم است در مورد رشد فیزیکی و شخصیتی او بدانند
نوزاد نه ماهه و خواب او

بهداشت و ایمنی نوزاد نه ماهه

فراموش نکنید در این ماه نوزاد خود را برای معاینات ماهانه به مراکز بهداشت ببرید و همچنین خوب است بدانید در این ماه یک آزمایش غربالگری نیز برای اندازه گیری میزان هموگلوبین خون نوزاد و تعیین کم خونی، از نوزاد شما خواهند گرفت.

در این ماه باید مراقب بهداشت و ایمنی نوزاد خود باشید به عنوان مثال دندان های شیری نوزاد از لثه ی او خارج شده اند و اگر می خواهید مسواک زدن جزئی از عادات نوزاد شما شود می توانید این کار را به روتین قبل از خواب او تبدیل کنید به این صورت که قبل از خواب نوزاد به صورتی که او ببیند مسواک بزنید خواهید دید که نوزاد شما داوطلبانه هرشب می خواهد با شما مسواک بزند.

همچنین نوزاد خود را می توانید هفته ای دو تا سه بار به حمام ببرید، اما توجه کنید که بیش از آن و استفاده ی بی رویه از مواد شوینده ی نامناسب موجب خشکی پوست نوزاد خواهد شد.

نوزاد در این ماه تحرک بیشتری دارد و می تواند علاوه بر چهار دست و پا حرکت کردن با تکیه بر اجسام بر روی دوپای خود بایستد بنابراین بهتر است برای امنیت او وسایل خطرناک را از دید او دور نگه دارید.

نوزاد را در جای بلند مانند تخت خواب، پیشخوان آشپزخانه، میز و… قرار ندهید زیرا به دلیل تحرک، نوزاد شما ممکن است زمین بخورد.

از دیگر موارد در رابطه با امنیت نوزاد نه ماهه این است که حبوباتی نظیر نخود، لوبیا و همچنین مواد شوینده مانند وایتکس، صابون و… را از دسترس نوزاد خارج کنید زیرا ممکن است آن ها را ببلعد و خطرات جبران ناپذیری برای خود به وجود بیاورد.

در این ماه بهتر است روی تمامی پریز برق پوششی قرار دهید تا نوزاد را از خطر برق گرفتگی و آتش سوزی ایمن نگه دارید، همچنین مواد خوراکی که به نوزاد می دهید را به قطعات بسیار ریز تبدیل کنید تا به گلوی نوزاد نپرد.

نوزاد نه ماهه و هر آنچه که والدین لازم است در مورد رشد فیزیکی و شخصیتی او بدانند
رشد و سلامت نوزاد نه ماهه

نگرانی های مادر یک نوزاد نه ماهه

از نشانه های رشد نامناسب و وجود مشکل در کودک که نگران کننده می باشد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • نوزاد نسبت به همسالانش تحرک ندارد.

با وجود دادن زمان به کودک او در این مدت باید بتواند بخزد و بنشیند اما اگر نوزاد شما حتی با کمک و حمایت نمی تواند بنشیند بهتر است او را به پزشک نشان دهید.

  • نوزاد توانایی ایستادن ندارد .

نوزاد در این ماه باید بتواند وزن خود را برروی پاهایش تحمل کند و بنابراین سعی می کند با تکیه بر اشیاء یا کمک افراد با پاهای خود قدم بردارد اما اگر نوزاد شما در این ماه حتی با کمک افراد قادر به ایستادن نیست بهتر است با پزشک مشورت کنید.

  • نوزاد هیچ صدایی از خود خارج نمی کند.

نوزاد اکنون می تواند کلماتی را بیان کرده و حتی صداهایی نیز از خود خارج کند اما اگر نوزاد شما به صورت غیرطبیعی ساکت و ارام است باید نگران شوید. همچنین اگر نوزاد شما به صداها هیچ واکنشی نشان نمی دهد ممکن است مشکل شنوایی داشته باشد و بهتر است برای بررسی به مطب پزشک مراجعه نمایید.

  • نوزاد چهره ی اشخاص را تشخیص نمی دهد.

نوزاد باید بتواند چهره ی اشخاص را تشخیص دهد به عنوان مثال او پس از دیدن والدینش که از سرکار برگشته اند خوشحال می شود و با دیدن پدر یا مادربزرگش لبخند می زند، همچنین اگر غریبه ای را ببیند گریه کرده یا لبخند می زند.

  • نوزاد نمی تواند چیزی را با دستانش نگه دارد و بگیرد.

نوزاد باید بتواند غذاهای لقمه ای را به طرف دهان ببرد و خود را سیر کند، همچنین می تواند هر وسیله ای را که می خواهد از روی زمین بلند کرده و جابه جا کند، بنابراین اگر کودک شما در بلند کردن و گرفتن اجسام ضعف دارد بهتر است او را نزد پزشک ببرید.

نوزاد نه ماهه و هر آنچه که والدین لازم است در مورد رشد فیزیکی و شخصیتی او بدانند
نوزاد نه ماهه و توانایی های او

بازی های ماه نهم تولد نوزاد

نوزاد در این ماه با اسباب بازی های گوناگون و حتی وسایل منزل خود را سرگرم می کند زیرا در حال کشف دنیای اطراف خود است اما خوب است بدانید بازی های دو نفره برای نوزاد جذاب تر است و او از بازی کردن با دیگران لذت بیشتری می برد.

از جمله اسباب بازی های مناسب برای نوزاد نه ماهه می توانیم موارد زیر را نام ببریم.

  • واکر و اسباب بازی های کمک کننده برای راه رفتن.
  • اجسام هندسی با نام کوبه هوش یا جعبه ی سرگرمی
  • قطعات خانه سازی
  • بیل پلاستیکی همراه با سطل آن و…

از بازی های مناسب سن کودک نیز می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • دالی بازی
  • آب بازی
  • دنبال کردن اجسام به صورت چهار دست و پا
  • توپ بازی
  • آیینه بازی
  • کتاب خواندن، شعر خواندن و…

حرف آخر

نوزادان در این ماه به کشف محیط پیرامون خود می پردازند و اندکی لجباز خواهند شد بنابراین سعی کنید با صبوری در کنار کودک خود باشید.

همچنین خوب است بدانید در این ماه کودک بیشتر از گذشته به تقلید از شما می پردازد بنابراین اگر می خواهید عادات خاصی نظیر مسواک زدن، مطالعه و… را در کودک تقویت کنید بهتر است جلوی چشم نوزاد این کارها را انجام دهید، خواهید دید که مودک نیز دقیقا همان کاری را انجام می دهد که شما انجام داده اید.

1 نظر
  1. کیوان گفت

    باسلام.
    اطلاعات بسیار ناقص، و بعضا بدون اینکه حتی بدانید درمورد چه ماهی از سن کودک دارید صحبت میکنید برای او کارهایی رو متصور هستید که غیر ممکن است.
    متاسفم بابت وقتی که گذاشتم و این مطلب را خواندم.
    از خودم و چشمهایم و وقتم عذر خواهی میکنم.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.