مادریار

ده ماهگی نوزاد

نوزاد ده ماهه و چندین نکته ی مهم آموزشی که والدین باید درباره او بدانند

ویژگی های نوزاد ده ماهه

نوزاد ده ماهه می تواند اولین قدم های خود به طرف والدین بدون کمک را بردارد و همچنین قادر است سخنان شما را درک کند و سعی می کند با اصوات یا کلمات خاصی به سخنان شما پاسخ دهد تا به شما بفهماند که منظور شما را متوجه شده است.

در ادامه قصد داریم درباره ی ویژگی های نوزاد ده ماهه با شما صحبت کنیم بنابراین با ما همراه باشید زیرا نکات جالبی را بیان خواهیم کرد.

رشد نوزاد در ماه دهم

نوزاد ده ماهه به این درک رسیده است که ممکن است اجسام از دید او پنهان باشند اما وجود دارند، به همین دلیل با ندیدن والدین دیگر گریه نکرده و بی قراری نمی کند. همچنین او به درک زیادی از سخنان اطرافیانش رسیده است به طوری که اگر با او صحبت کنید سعی می کند به شیوه ی خود پاسخ دهد.

نوزاد اکنون اسامی گوناگون و اسم اسباب بازی هایش را به خاطر خواهد داشت به گونه ای که اگر بگویید برو و توپ را بیار تا باهات بازی کنم خواهید دید او برای بازی کردن با شما می رود و توپ خود را می آورد.

اکنون نوزاد خستگی را درک می کند و اگر از چهار دست و پا حرکت کردن خسته شود اندکی نشسته و یا دراز خواهد کشید. همچنین اگر گرسنه شود منظور خود را با کلمات مخصوص به خود به شما می گوید که گرسنه است.

نوزاد در ده ماهگی اماده ورود به اجتماع است و سعی می کند به جمع ها وارد شود و اگر بخواهید از جایی بروید او خداحافظی را درک کرده و از افراد با تکان دادن دست خداحافظی می کند. همچنین اگر در حضور شخص غریبه ای، احساس ناامنی کند نزد والدینش خواهد ماند.

از دیگر ویژگی های مربوط به رشد نوزاد در ماه دهم می توانیم به رشد احساسات او اشاره کنیم به گونه ای که اگر اسباب بازی را از نزد او دور کنید خشمگین شده و گریه می کند.

بهداشت و ایمنی نوزاد ده ماهه

اگر بخواهیم درباره ی بهداشت و سلامت نوزاد در این ماه صحبت کنیم باید بگوییم که مانند ماه های قبل باید ناخون نوزاد خود را بگیرید و همچنین نوزاد را هفته ای دو تا سه بار حمام کنید.

همچنین خوب است بدانید در این ماه به دلیل تحرک نوزاد باید بیشتر نگران امنیت او باشید و وسایل خطرناک نظیر چاقو، شیشه، مواد شوینده و… را از دسترس نوزاد خارج کنید. همچنین نوزاد در این سن ممکن است هرچیزی که به دستش می آید را درون دهان ببرد بنابراین بهتر است اشکال ریز را از دسترس او دور نگه دارید.

همچنین نوزاد را بر روی سطوح بلند مانند تخت خواب، میز و… تنها نگذارید.

ده ماهگی نوزادبدن نوزاد در ماه دهم

نوزاد در این ماه نسبت به صدای محیط حساسیت بیشتری نشان می دهد، به صورتی که با پخش شدن پیام بازرگانی تلویزیون، به آن نگاه می کند و یا با پخش شدن آهنگ و موسیقی نوزاد بدن خود را مانند رقصیدن تکان می دهد. خوب است بدانید نوزادان در ده ماهگی علاقه ی زیادی به شنیدن آواز و شعر از زبان اطرافیان دارند بنابراین شما می توانید شعر های مختلفی را برای نوزاد بخوانید.

یکی دیگر از کارهای نوزاد در این ماه صدا ایجاد کردن با اشیاء منزل یا پرت دادن آن ها برای جلب توجه می باشد.

با توجه به جنسیت، الگوی خواب، وراثت و… نمی توانیم وزن و قد دقیقی را برای تمام نوزادان ده ماهه بیان کنیم اما خوب است بدانید وزن نوزادان در این ماه به طور میانگین بین 8 تا 10 کیلوگرم و قد انان نیز بین 67 الی 73 سانتی متر می باشد.

تغذیه نوزاد در ده ماهگی

اکنون با غذاهایی که نوزاد دوست دارد آشنا شده اید و بهتر است اجازه بدهید او غذاهای جدیدی مانند غذاهای انگشتی را امتحان کند و اجازه دهید خودش به تنهایی غذاهای جامد و انگشتی را بخورد و سیر شود.

از غذاهای مناسب برای این ماه می توانیم به حلیم، زرده تخم مرغ، کته با آبگوشت یا تکه های کوچک ماهی، سوپ، شیر برنج، پوره ی انواع میوه، پنیر پاستوریزه و… اشاره کنیم.

مطالب مرتبط

در این ماه می توانید به جای آب و پوره ی میوه ها، خود میوه را به صورت ریز خورد کرده و به نوزاد بدهید. فراموش نکنید در طول روز به نوزاد خود آب جوشیده ی سرد شده بدهید تا نیاز او به مایعات رفع شود. همچنین علاوه بر تغذیه ی روزانه کودک با دیگر غذاها، باید روزی سه مرتبه به کودک خود شیر بدهید.

نکات آموزشی و اطلاعات مهمی که در مورد نوزاد ده ماهه باید داشته باشید
تغذیه مناسب برای نوزاد ده ماهه

خواب نوزاد در ده ماهگی

نوزادان در این ماه مانند ماه قبل به روزانه حدود 15 ساعت خواب نیاز دارند که 10 الی 11 ساعت آن را به شب اختصاص داده و چند ساعت باقی مانده را در طول روز جبران خواهند کرد. خوب است بدانید نوزاد در این ماه شب ها خواب عمیق تری خواهد داشت و تا حد امکان از خواب بیدار نمی شود.

نگرانی های مادر یک نوزاد ده ماهه

نوزاد در ده ماهگی به نقطه ی عطف رشد خود رسیده است بنابراین باید قادر به انجام کارهای مختلفی باشد، اگر نوزاد شما قادر به انجام مواردی که بیان می کنیم نیست بهتر است او را نزد پزشک ببرید زیرا نشان دهنده ی تاخیر در رشد می باشد.

  • نوزاد هیچ حرکتی نمی کند و تحرک ندارد.

نوزاد شما اکنون باید نه تنها چهار دست و پا حرکت کند بلکه چند قدم بدون کمک اطرافیان راه برود، اگر نوزاد در این سن هیچ تحرکی ندارد بهتر است او را نزد پزشک متخصص ببرید.

  • نوزاد بیش از حد ساکت است.

اگر نوزاد در ده ماهگی هیچ صدایی از خود در نمی اورد بهتر است او را نزد دکتر ببرید زیرا کودکان در این ماه نه تنها اصواتی مانند حرف زدن از خود در می آورند بلکه کلمات متعددی نظیر آب، مامان و… را نیز بیان می کنند.

بنابراین برای معاینات و تشخیص علت سکوت نوزاد بهتر است نوزاد را به پزشک نشان دهید زیرا ممکن است نوزاد مشکل شنوایی یا گفتاری داشته باشد.

  • نوزاد شما حتی با کمک نمی ایستد.

نوزاد در ده ماهگی می تواند با تکیه بر اشیاء بایستد و راه برود و حتی ممکن است بتواند بدون دخالت اطرافیان چند قدم راه برود و حتی چند ثانیه بایستد اما اگر نوزاد شما حتی با کمک نیز نمی تواند روی پاهایش بایستد نشان دهنده ی تعویق در رشد می باشد.

  • کودک فاقد دندان است.

نوزاد در ده ماهگی باید حداقل دو یا سه دندان داشته باشد که اگر نوزاد در این ماه دندان های پایینش رشد نکرده باشند باید برای معاینه او را به پزشک نشان دهید.

  • در تشخیص افراد ناتوان است.

کودک باید والدین و اطرافیانش را از افراد غریبه تشخیص دهد که اگر نوزاد بین والدین  افراد غریبه هیچ وجه تمایزی قائل نشده و واکنشی نشان نمی دهد اندکی نگران کننده است زیرا نشان دهنده ی مشکلاتی در کودک می باشد.

نکات آموزشی و اطلاعات مهمی که در مورد نوزاد ده ماهه باید داشته باشید
واکنش هایی که یک نوزاد ده ماهه دارد

بازی های ماه دهم تولد نوزاد

علاوه بر خرید اسباب بازی های مناسب سن نوزاد در ده ماهگی، برای افزایش هوش و خلاقیت و همچنین موفقیت بیشتر در رشد نوزاد می توانید با بهره گیری از وسایل مناسب در  منزل با نوزاد خود بازی کنید. از بازی های مناسب نوزاد ده ماهه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • شعر و داستان

یکی از سرگرمی های لذت بخش برای کودکان شعر خواندن والدین برای نوزاد یا گذاشتن موسیقی های مختلف می باشد. به عنوان مثال می توانید با خواندن شعر یا داستان های جالب برای نوزاد اندام های بدن او مانند چشم، گوش، دست و… را به او اموزش دهید.

همچنین نوزادان در این سن از نگاه کردن به تصاویر کتاب داستان ها لذت می برند و شما می توانید همزمان با نگاه کردن نوزاد خود به عکس کتاب برای نوزاد خود داستان بگویید.

  • آب بازی

نوزادان علاقه ی زیادی به بازی کردن با آب دارند و شما می توانید آن ها را درون وان و… همراه با اسباب بازی های مختلف بگذارید تا بازی کنند اما توجه کنید که هرگز نوزاد خود را در جایی که آب وجود دارد تنها نگذارید. اگر می خواهید نوزاد را برای آب بازی تنها بگذارید بهتر است یک کاسه آب جلوی او قرار دهید تا به تنهایی بازی کند.

  • دالی بازی

ده ماهگی نوزادیکی از بازی های جذاب برای کودکان دالی بازی می باشد و به گونه ایست که خود را پشت دیوار، پارچه، پتو و… پنهان می کنید و پس از چند ثانیه با صداهای مختلفی خود را به نوزاد نشان می دهید.

از دیگر بازی های سرگرم کننده برای نوزدان ده ماهه می توانیم به دنبال بازی، توپ بازی، آایینه بازی و… اشاره کنیم.

می توانید نوزاد خود را با اسباب بازی های مناسب که جنبه ی آموزشی نیز دارند سرگرم کنید از جمله کتاب های پارچه ای، جعبه ی حیوانات و…

در پایان

نوزادان در ده ماهگی به درک بیشتری از محیط پیرامون خود خواهند رسید و می خواهند همه چیز را کشف کنند، بنابراین با صبوری از نوزاد خود حمایت کنید و به دلیل نگرانی های خود مانع کشفیات جدید کودک نشوید.

در این سن نوزادان به تقلید رفتارهای والدین می پردازند بنابراین زمان خوبی برا آموزش به نوزادان می باشد و می توانید هرچیزی را که می خواهید به یک عادت برای نوزاد تبدیل کنید به صورت روتین روزانه ابتدا خود انجام دهید خواهید دید که نوزاد پس از مدتی کار شما را انجام خواهد داد.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.