مادریار

خواب مادران شیرده

مشکلات خواب مادران بعد از زایمان و راه های مقابله با آن ها

پس از نه ماه انتظار بالاخره فرزندتان به دنیا آمده است.تصور همه زنان باردار این است که با تولد کودک راحت می شوند وهمه درد ها و خستگی ها تمام می شود.اما بعد از زایمان علاوه بر درد های جسمی،مشکلات دیگری به سراغ اتان خواهد آمد.یکی از این معضلات خواب مادران شیرده است.اهمیت خواب مادران شیرده را در زندگی فرزند دست کم نگیرید.

اگر مادر به اندازه کافی استراحت نداشته باشد،آرامش نیز نخواهد داشت.بنابراین شیری که به فرزندش می دهد نیز مفید نخواهد بود.

 مشکلات مادران شیرده بعد از زایمان

کمبود خواب

کمبود خواب اولین مشکلی است که مادران شیرده با آن مواجه می شوند.رویای یک خواب راحت از ابتدای بارداری تا پایان دو سالگی فرزند همراه شما خواهد بود.

بیشتر کودکان تا 6 ماهگی به علت های گوناگون در شب گریه می کنند و مشکلات خواب مادران شیرده را به وجود می آورند.مادر مجبور است هر 2 ساعت یکبار به کودکش شیر بدهد.فرآیند شیر دهی بسیار دقت و توجه می خواهد.زیرا باید حواسمان را جمع کنیم تا شیر در گلوی کودک نپرد.سینه روی صورتش نیافتد.پس از اتمام شیر دهی باید باد گلوی نوزاد را بگیرید.

بنابراین ممکن است همه این کار ها بیشتر از نیم ساعت طول بکشد.فکرش را بکنید که هر دو ساعت یکبار نیم ساعت از خواب بیدار شوید و مجبور هستید که با توجه به نوزاد و هوشیار وقت بگذرانید.حدودا 3 ساعت از خواب شبانه شما از بین می رود.پس خواب مادران شیرده به هم می خورد.

هفته ها و ماه ها باید به همین ترتیب سپری شود تا نوزاد بزرگ شود.تقریبا کودک از 6 ماهگی به بعد بیشتر می خوابد و دیرتر از دو ساعت گرسنه می شود.بنابراین زمان بیشتری برای خواب خواهید داشت.

خواب مادران شیردهمشکلاتی که پس از کمبود خواب به وجود می آید؟

  • خستگی مفرط
  • خمیازه های پشت سر هم
  • اضطراب مادر
  • بی حوصلگی
  • عصبانیت
  • زایل شدن مغز
  • فراموشی
  • اختلالات هورمونی
  • افسردگی
  • ضعف و ناتوانی
  • درد های مبهم عضلانی
  • سر درد های مداوم و مقاوم
  • کاهش حجم شیر دهی
  • ریزش مو

یکی از مشکلات خواب مادران شیرده این است که خواب چند تکه می روند و این موضوع خستگی جسمی و روحی مادر را چند برابر افزایش می دهد.

خستگی زیاد باعث می شود که مادر سر حال و شاداب نباشد و ممکن است در عرض چند دقیقه بار ها خمیازه بکشد.

وقتی انسان خواب راحت نداشته باشد دچار استرس و اضطراب می شود.در این حالت قلب تندتر از قبل می زند.بیشتر زنان شیرده دچار تپش قلب هستند.

بی حوصلگی و کم صبر شدن یکی دیگر از مشکلات نخوابیدن مادران شیرده است.

وقتی کم خوابی زیاد از حد طول می کشد فرد دچار عصبانیت می شود.ممکن است با هر چیز کوچکی سریع عصبانی شود و کنترل اوضاع را از دست بدهد.

وقتی به اندازه نخوابید حرکت مغز کند می شود.کم کم دچار فراموشی می شوید.کمبود خواب روی مغز تاثیر منفی دارد و به زایل شدن مغز منجر می شوذ.

کم خوابی علاوه بر اینکه روی جسم و سیستم ایمنی تاثیر منفی دارد.عملکرد سیستم عصبی و روح را نیز مختل می کند.

چرا خواب نامنظم باعث بروز خستگی می شود؟

وقتی انسان می خوابد در 4 مرحله پروسه خواب برایش اتفاق می افتد.ابتدا تا 90 دقیقه به خواب سبک می روید.به این صورت که فعالیت مغز کند می شود.چشم ها سنگین شده،آرام آرام به خواب می روید و تا 90 دقیقه طول می کشد تا خواب اولیه برایتان اتفاق بیافتد.

پس از آن کم کم به خواب عمیق می روید.همان طور که در بالا ذکر شد شما مجبورید هر 2 ساعت یکبار بیدار شوید و به شیر دادن،گرفتن آروغ بچه و تعویض پوشک کودک بپردازید.

مطالب مرتبط

بنابراین هر بار که میخوابید فقط 90 دقیقه طول می کشد تا مغز برای خواب عمیق آماده شود و این خود باعث خسته شدن مغز است.

خواب مادران شیردهراه کار های حل کمبود خواب مادران شیرده

برای اینکه از بروز مشکلات کمبود خواب جلوگیری کنیم راه حل های زیادی وجود دارد.با انجام این کار ها می توانید به راحتی از اختلالات خواب مادران شیرده عبور کنید.

برای زمان هایی که بیدارید وقت جبرانی بگذارید.

میتوانید تا فرزند اتان خوابید شما هم بخوابید و به فکر کار های عقب مانده نیز نباشید.سلامتی کودک در گرو سلامتی شما است.بنابریان موضوع کم خوابی را جدی بگیرید.کار های روتین و روزمره را کمتر انجام دهید و به خودتان زمان جبرانی بدهید.

کودک را به بستگان بسپارید.

گاهی لازم از که دست نیاز به اطرافیان دراز کنید و از آن ها بخواهید تا برای یک ساعت کودک را نگه داری کنند تا شما بخوابید.بهتر است نوزاد را به کسانی بسپارید که تجربه بچه داری داشته باشند تا بدون نگرانی و با آرامش بخوابید.

والدین باید به هم کمک کنند.

می توانید مراقبت از کودک را نوبتی کنید.مثلا یک شب تا صبح زن و شب بعدی مرد مسئولیت تعویض پوشک و شیر دهی به نوزاد را به دست بگیرند تا حداقل یک نفر بتواند خواب عمیق داشته باشد.با این کار از خستگی مادر نیز کاسته می شود.

نیازی به رصد تمام وقت نیست.

خواب مادران شیردهنیازی نیست که همیشه نگران و مراقب کودک باشید.گاهی اوقات بگذارید تا کودک دست و پا بزند و با خودش بازی کند.وقتی شکمش سیر است و جایش را خیس نکرده،ولی بیدار است.به خودتان این فرصت را بدهید و یک چرت 15 دقیقه ای بزنید.

شیر گرم بنوشید.

خوراکی ها می توانند روی خواب شما تاثیر بگذارند.مثلا نباید قبل از خواب از قهوه و کافی استفاده کنید.

قبل از خواب پر خوری نکنید و به جای آن ها از یک لیوان شیر ولرم میل کنید تا خواب مادران شیرده تنظیم شود.

ورزش کنید.

ورزش نقش بسزایی در تنظیم خواب اتان دارد.اما زمان ورزش نیز مهم است.باید در صبح که هوا پاک و پر از اکسیژن است ورزش کنید.

نباید ورزش کردن را به ساعت های پایانی عصر یا آخر شب موکول کنید.زیرا خودش باعث بی خوابی خواهد شد.

اتاق خواب را آماده کنید.

برای اینکه خواب مادران شیرده تنظیم شود بهتر است اتاق خواب تاریک و بدون سر و صدا باشدساعت هایی که پاندول دارند یا آن هایی که شب نما هستند را از داخل اتاق خواب بردارید.چراغ خواب را خاموش کنید و هر چیزی که باعث می شود به بی خوابی دچار شوید را از خودتان دور کنید.

سر ساعت مشخص بخوابید.

برای اینکه مشکلات خواب مادران شیرده رفع شود.توصیه می کنیم که سر ساعت مشخص بخوابید تا الگوی خواب منظمی داشته باشید.

ترویج عادتهای خوب

با توجه به پیشرفت روز افرون تکنولوژی همه مردم حتی در رخت خواب نیز از وسایل دیجیتال مثل تبلت،گوشی موبایل و لب تاب استفاده می کنند.این وسایل به همان اندازه که مفید هستند،به همان انازه نیز تاثیر منفی می گذارند.

به همین علت استفاده از موبایل در بارداری را توصیه نمی کنند.

به جای استفاده از این نوع وسایل بهتر است مطاله کتاب را در نظر بگیرید.کتاب های زیادی در مورد تربیت فرزند در بازار وجود دارد که هر چه بخوانید تمام نمی شوند.

میوه بخورید

مصرف میوه و سبزیجات به سلامت بدن کمک می کند.هر چه بدن سالم تر و بدون تجمع سم باشد خواب راحت تری را می توانید تجربه کنید.

ماساژ درمانی

از همسرتان بخواهید تا ماساژ تان دهد.همان طور که ماساژ در بارداری مفید الفایده بود بعد از زایمان نیز می توانید با ماساژ گیری خواب راحت تری داشته باشید.

مشورت با پزشک

با یک پزشک در مورد بی خوابی هایتان صحبت کنید.ممکن است به بیماری بی خوابی دچار شده باشید که با مشاوره می توان آن را حل نمود.

خوراکیهایی بخورید که باعث افزایش شیر مادر می شود.وقتی به اندازه شیر داشته باشید.کودک با یک بار شیر دهی سیراب گشته و برای تغذیه دوباره از خواب بیدار نمی شود.

خواب مادران شیرده را بی ارزش ندانید و اگر خواب هستند به آن ها فرصت دهید تا برای مراقبت از کودک خود را آماده کنند.

شیر دهی

وقتی مادر به نوزادش شیر می دهید هورمون اکسی توسین و پرولاکتین در بدن ترشح می شود.این هورمون ها به بدن آرامش می دهند.بنابراین باعث می شود که هنگام شیر دهی مادر خواب آلوده شود.توصیه می کنیم بخوابید و از فرصت استفاده کنید.

اما باید دقت داشته باشید که در پوزیشنی شیر هی را آغاز کنید که اگر به خواب رفتید،خطری کودک را تهدید نکند.

هنگامی که به کودک شیر می دهید به دیوار تکیه کنید.روی زمین بنشینید یا دراز بکشید تا اگر خوابتان برد خطری برای کودک نداشته باشد.

می توانید از زنگ ساعت یا افرادی که در اطراف شما هستند کمک بگیرید.

غذاها

غذاهای مفید و سالم میل کنید.تنقلات سالم را انتخاب کنید.بیشتر از خوراکی های سرشار از ویتامین استفاده کنید.از قهوه،نوشابه و خوراکی هایی که شکر زیاد دارند پرهیز کنید.خوراکی های پر کالری فقط باعث چاقی می شوند و تاثیری بر شیر دهی ندارند.

ورزش

یوگا و پیاده روی انجام دهید.

روی شکم نخوابید.

پزشکان توصیه می کنند که خواب مادران شیرده باید با رعایت نکاتی به همراه باشد.یکی از نکته های مهم این است که مادران نباید روی شکم بخوابند.زیرا به سینه ها فشار وارد می شود.فشار به سینه های پر از شیر باعث می شود که شیر به داخل مجاری شیری برگردد.بازگشت شیر به بدن منجر به کاهش شیر مادر خوهاد شد.

قرص خواب آور در شیر دهی

زنان شیر ده باید قبل از مصرف هر گونه قرص خواب آوری با پزشک متخصص مشورت کنند.اما آنتی هیستامین برای خواب مادران شیرده کمک کننده است.مادران شیرده نباید از قرص های حاوی آسپرین،استامینوفن و ایبوبروفن استفاده کنند.زیرا روی مغز کودک تاثیر منفی دارد.

قرص های خواب آور باعث کاهش وزن کودک می شوند.باعث سرگیجه و نداشتن هوشیاری کامل کودک نیز خواهند شد.

در نهایت

قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید تا مغز متوجه شود که زمان خواب فرا رسیده است.رسیدگی و اهمیت به میزان و کیفیت خوابتان در دوران شیردهی به سلامت روح و روان تان کمک کرده و باعث می شود کودک سالم تری نیز داشته باشید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.