مادریار

سه ماهگی نوزاد

خصوصیات مربوط به نوزاد سه ماهه و تمام دانستنی های آن

نوزاد پس از رسیدن به هفته ی نهم یا همان سه ماهگی به مرحله ی جدیدی از رشد می رسد به صورتی که شما دیگر نیاز نیست در حین بغل کردن او نگران افتادن سرش باشید. بنابراین با ما همراه باشید زیرا در ادامه به بیان ویژگی های نوزاد سه ماهه می پردازیم تا با این دوره از سن رشدی نوزاد بیشتر اشنا شوید.

تغذیه نوزاد سه ماهه به چه صورت می باشد؟

نوزاد در ماه سوم تولد خود هنوز آمادگی خوردن هیچ چیز به جز شیر را ندارد و بهتر است تا سن شش ماهگی هیچ غذای دیگری به او ندهید، زیرا ممکن است دچار حساسیت یا رفلاکس معده شود.

اگر احساس می کنید که کودک شما آمادگی خوردن غذاهای دیگری به جز شیر را دارد بهتر است پیش از این کار با پزشک او مشورت کنید و با مشورت پزشک به نوزاد خود غذاهای مکمل بدهید.

همچنین تعداد دفعات شیردهی نوزاد سه ماهه نسبت به ماه گذشته کمتر خواهد شد. اما مقدار شیر خوردن او افزایش می یابد و نوزاد به طور میانگین بین شش تا هشت بار در طول شبانه روز شیر می خورد.

بهترین زمان برای خواب نوزاد سه ماهه

دوماهگی نوزادبا رسیدن نوزاد به سه ماهگی نوزاد به آرامی برنامه ی خواب خود را بیشتر می کند. به طوری که شما وقت بیشتری برای خود خواهید داشت. توجه کنید که ممکن است برنامه ی خواب طولانی مدت برای تمام کودکان سه ماهه تاثیر نداشته باشد و برای برخی از آن ها مانند ماه های گذشته پیش برود که جای نگرانی نیست.

نوزادان در سه ماهگی سعی می کنند خواب خود را به صورت شب و روز تنظیم کنند، به این صورت که در طول روز کمتر خوابیده و بیشتر شب ها به صورت عمیق و طولانی می خوابند. همچنین در این ماه به مرور زمان با الگوی خواب کودک خود بیشتر آشنا خواهید شد.

خوب است بدانید نوزادان سه ماه به طورت میانگین به 15 ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند و در طول روز بین 4 تا 6 ساعت و شب ها حدودا 10 ساعت خواهند خوابید. اگر نوزاد در طول خواب حدود سه یا چهار بار برای تغذیه بیدار شد جای نگرانی نیست و این یک روال طبیعی می باشد.

سه ماهگی نوزادنکات مهم درباره بهداشت و ایمنی نوزاد سه ماهه

از مواردی که به بهداشت و ایمنی نوزاد سه ماهه بازمی گردد معاینات دوره ای قد، وزن، دور سر و… می باشد که در درمانگاه ها صورت می گیرد و در برگه ی سلامت نوزاد نوشته خواهد شد و اگر مشکلی وجود داشته باشد پزشک به شما خواهد گفت.

از دیگر موارد در رابطه با بهداشت و ایمنی نوزاد سه ماهه، توجه به دفعات مدفوع کردن او می باشد که باید روزانه حداقل یک و حداکثر سه بار مدفوع کند که این نشانه ای برای سلامت درونی بدن او می باشد.

همچنین در این ماه می توانید هفته ای چندبار نوزاد خود را حمام کنید و اجازه دهید او در آب اندکی بازی کند.

سه ماهگی نوزادمراحل منظم رشد نوزاد در ماه سوم تولد

نوزاد سه ماهه، دیگر می تواند هنگامی که او را بر روی شکم قرار می دهید سر و گردن خود را بلند کند و مانند حرکت شنا خود را نگه دارد. همچنین در حین بازی کردن با نوزاد سه ماهه متوجه خواهید شد که او فعال تر از قبل شده و حتی صداهای جدید و بیشتری از خود در می آورد.

در ماهه سوم رشد نوزاد به قدری شده است که هماهنگی بین چشم دست و سر او با تمرکز بیشتری صورت می گیرد و اگر اشیائی مانند جغجغه دست نوزاد بدهید متوجه خواهید شد که با تمرکز بیشتری آن را به طرف دهانش می برد.

از دیگر موارد مربوط به رشد نوزاد می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که او اکنون می تواند به اشیاء اطراف خود و اشیاء آویزان به راحتی دست بزند، اگر نوزاد را برای مدتی روی پاهایش قرار دهید می تواند  پنجه هایش را روی زمین نگه دارد و حتی اندکی فشار دهد.

همچنین نوزاد سه ماهه نسبت به اطرافش دارای کنجکاوی بیشتری است و با تمرکز بالایی به محیط پیرامون خود توجه می کند.

بدن نوزاد در ماه سوم چه تغیراتی می کند؟

وزن نوزادان سه ماهه بین 5 تا 6 کیلوگرم می باشد و با توجه به جنسیت، تغذیه، ژن و… وزن آن ها کمتر یا بیشتر خواهد بود.

مطالب مرتبط

توجه کنید که وزن نوزادان با یکدیگر متفاوت است و نمی شود برای تمام نوزادان دختر یا پسر قد و وزن یکسانی را بیان کرد.

همچنین بر قد نوزادان در ماه سوم حدود 2 تا 3 سانت افزوده می شود و خوب است بدانید نمی توانیم برای تمامی نوزادان قد یکسانی را در نظر بگیریم به طوری که برخی ممکن است کمتر از 2 سانت و برخی دیگر بیش از سه سانت افزایش قد داشته باشند و اگر پزشک کودکتان تاکید کرد که رشد قدی و وزنی او طبیعی است، نگرانی وجود ندارد.

به این نکته توجه کنید که اگر نوزاد شما زودتر از موعد تعیین شده به دنیا آمده و نارس است، نمی توانید رشد قدی و همچنین وزنی او را با یک نوزاد سالم مقایسه کنید.

سه ماهگی نوزادنگرانی های مادر یک نوزاد سه ماهه

اگر والدین نوزاد بی تجربه باشند ممکن است با هر اتفاقی در سه ماهگی نوزاد برای رفع نگرانی به پزشک مراجعه کنند اما هنگامی که پزشک پس از معاینات روتین نوزاد، به شما گفت که روند رشد نوزاد طبیعی است بهتر است خیلی نگران نباشید.

هر نوزادی به صورت کند یا سریع رشد می کند و رشد آن به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. اما اگر در ماه سوم کودک نشانه ها و علائم زیر را داشت، بهتر است به متخصص اطفال مراجعه نمایید تا آزمایشات و معاینات لازم صورت بگیرد.

  • کودک سه ماهه نمی تواند سرش را روی بدنش نگه دارد و با بلند کردن نوزاد سرش می افتد و باید سرش را مانند هفته های اول تولد با دست نگه دارید.
  • اگر نوزاد نمی تواند روی اشیاء معلق و آویزان تمرکز کافی داشته باشد، همچنین نتواند اشیاء نزدیک به خود را در دستانش بگیرد یا نگه دارد.
  • نوزاد با دیدن صورت های جدید هیچ واکنشی نشان نمی دهد.
  • همه ی نوزادان سه ماهه باید نسبت به صداهای بلند و جدید واکنش نشان دهند. بنابراین اگر نوزاد شما نسبت به صدای بلند واکنشی نشان نداد بهتر است او را نزد پزشک ببرید.
  • همچنین نوزاد در این ماه از تولد خود به راحتی می تواند لبخند بزند و صداهای جدیدی از خود در می آورد و اگر این کار را انجام نداد بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

بهترین بازی های متناسب نوزاد سه ماهه

سه ماهگی نوزادبرای پرورش ذهن و همچنین قوی تر کردن ماهیچه های بدن نوزاد در این ماه بازی های مختلفی وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را برای شما بیان می کنیم.

  • موسیقی های متعددی با صداهای مختلف برای نوزاد پخش کنید.
  • او را هر چند ساعت یک بار روی پاهایش قرار دهید تا سعی کند با پنجه های پایش روی زمین ضربه بزند.
  • می توانید نوزاد را دمر قرار دهید و اسباب بازی های رنگارنگی را اطرافش بگذارید.
  • یکی دیگر از بازی های جذاب برای نوزادان سه ماهه آب بازی می باشد، برای این کار می توانید او را بغل کرده و پاهایش را درون آب قر ار دهید و…
  • می توانید توپ های رنگی را اطراف نوزاد قرار دهید تا او با آن ها بازی کند.
  • اسباب بازی های متنوع و مناسب سن کودک را با جنس های مختلف مانند پرز دار، نرم، سفت و… اطراف او قرار دهید تا حس لامسه ی نوزاد قوی تر شود.
  • می توانید کنار نوزاد بنشینید و با دست یا تکه پارچه ای صورت خود را بپوشانید و هرچند ثانیه یک بار خود را با صداهای مختلفی به او نشان دهید.

سه ماهگی نوزادنکات طلایی نگه داری و مراقبت از نوزاد نکات طلایی نگه داری و مراقبت از نوزاد سه ماهه

  • به نوزاد امنیت بدهید.

برخی از والدین با این تصور که کودک لوس یا بغلی می شود محبت خود را از او دریغ می کنند، اما بهتر است بدانید در این سن نوزاد باید حس امنیت داشته باشد و محبت اطرافیان خود را حس کند بنابراین به نیازهای نوزاد سه ماهه سریعا واکنش نشان دهید.

  • توجه به تمام حرکات و واکنش نوزاد

در ماه سوم بهتر است در حین انجام کارها با نوزاد خود صحبت کنید و کارهایی را که در حال انجام آن هستید برای نوزاد بازگو کنید، می توانید او را در آغوش گرفته و کتاب یا شعر بخوانید و…

با این کارها توجه خود به نوزاد را نشان می دهید.

  • نوزاد را دمر یا روی شکم قرار دهید.

بهتر است روزانه و زمانی که نوزاد بیدار است او را روی شکم قرار دهید تا ماهیچه های او قوی شود و برای مهارت های ماه های بعدی خود مثل چهاردست و پا راه رفتن آماده شود.

برای قوی کردن عضله های نوزادی که بر روی شکم است می توانید اشیاء بی خطر و اسباب بازی های جذابی را جلوی نوزاد قرار دهید تا او برای رسیدن به آن ها تلاش کند.

از موارد مهم درباره ی دمر قرار دادن نوزاد، این موضوع است که پیش از این کار، نظر پزشک متخصص او را بپرسید و همچنین هرگز او را در حالت دمر تنها نگذارید.

در آخر

نوزاد شما در این ماه نسبت به صداها و چهره های جدید واکنش نشان می دهد و همچنین سعی می کند محیط پیرامون خود را کشف کرده و بشناسد بنابراین بهتر است با بازی کردن به تقویت هوش و رشد او بپردازید.

نسبت به سلامت نوزاد در این ماه توجه نشان داده و معاینات روتین در ماه سوم را فراموش نکنید. خوب است بدانید ماه سوم زمان مناسبی برای دادن غذاهای جامد به نوزاد نیست و اگر قصد دارید به او غذای مکمل بدهید با پزشک مشورت کنید.

 

3 نظر
  1. حدیثه گفت

    عالی بود ممنون

  2. ناشناس گفت

    واقعا عالییییی از همه موارد مبحث گذاشته

  3. پناهی گفت

    مطالب مفید و عملی و نزدیک به واقعیت زندگی .بعضی سایتها مطالبی میذارن که با زندگی واقعی خیلی فرق داره

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.