مادریار

جدایی کودک از مادر شاغل و عوارض آن

نگراتی های مادران شاغل و مشکلات جدایی کودکان

مادران شاغل نسبت به مادران خانه دار از استرس، نگرانی و وظایف سنگین تر ی برخوردارند. بسیاری از مادران شاغل پس از به دنیا آمدن فرزند خود بین انجام وظایف مادری و وظایف شغلی دچار سردرگمی و نگرانی می شوند. با انجام برنامه ریزی و داشتن حمایت همسر  و همچنن همراهی خانواده می توان توازن برقرار نمود. زیرا رعایت تعادل بین شغل و رسیدگی به فرزند سخت است. که نیاز به برنامه ریزی، حمایت همسر و همراهی خانواده دارد. ما در این مقاله به بررسی مشکلات جدایی کودک از مادر شاغل و عوارض آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

دغدغه ها و مشکلات مادران شاغل

در جامعه امروز زنان برای حفظ استقلال مالی و همچنین کمک به اقتصاد خانواده پا به پای مردان کار می کنند. شاغل بودن زنان در کنار خانه داری و وظایف مادری، مسئولیت آن ها را دو چندان می کند و رعایت تعادل بین این وظایف کار دشواری است که زنان شاغل با آن مواجه هستند. در این بین لازم است که زن و شوهر در حل این مسائل حامی یکدیگر باشند و در این مورد به توافق برسند.

کودکان در چه سنی نسبت به جدایی از مادر آسیب پذیرترند؟

همه کودکان نسبت به جدایی از مادر یکسان عمل نمی کنند و برخی از آن ها زودتر به نبود مادر عادت می کنند اما برخی از آن ها وابستگی شدیدتری دارند و در صورت دوری از مادر بی قراری می کنند. با این حال محروم شدن از آغوش و مهر مادری برای همه کودکان سخت و ناگوار است. دو سال اول زندگی بسیار مهم است و کودکان در این مدت وابستگی زیادی به مادر دارند و حتی بوی مادر را حس می کنند و در آغوش او آرام می شوند. دلبستگی به مادر در این دو سال شکل می گیرد و کودک نیازمند بیشترین ارتباط فیزیکی با مادر است. به همین دلیل مادران شاغل در سال اول تولد کودک نیاز به مرخصی شغلی دارند.

مادران باید در این مدت سعی کنند بیشترین ارتباط فیزیکی را با کودک داشته باشند و با در آغوش کشیدن فرزند و نوازش های مادرانه به هیجانات کودک پاسخ دهند. پس از سپری شدن دوران مرخصی، باید رابطه مادر و فرزند به طور موثر و سالمی شکل گرفته باشد تا مادر بتواند به طور مجدد به سر کار خود برگردد.

چه مدت زمانی برای مرخصی بعد از زایمان لازم است؟

این مسئله بستگی به شغل مادر و میزان مرخصی که کارفرما برای آن ها درنظر می گیرد بستگی دارد. اما به طور میانگین مادر به شش ماه مرخصی نیاز دارد تا بتواند زمان بیشتری را در کنار فرزند خود بگذراند و نیازهای عاطفی او را برآورده کند. این زمان باعث می شود که شما علاوه بر استراحت و دوری از فشار ها و استرس های شغلی، رابطه خود و کودکتان را پرورش دهید. بعد از زمان مرخصی می توانید با کم کردن ساعت های شغلی خود تا زمان یک سالگی کودک، زمان بیشتری را کنار او سپری کنید.

چگونه کودک را برای جدایی از مادر آماده کنیم؟

جدایی کودک از مادر شاغلاگر وقت آن رسیده که به محل کار خود برگردید و شغلتان را از سر بگیرید، ابتدا باید چالش جدایی از کودک را به روش های مختلف حل کنید.

  • ابتدا باید از چند روز قبل کودک خود را آماده کنید و دوری از او را امتحان کنید.
  • کودک خود را با کسی که قرار است از او مواظبت کند آشنا کنید و آن ها را برای مدتی تنها بگذارید.
  • اگر قرار است کودک را در مهد کودک بگذارید بهتر است مدتی کنار او بمانید و زمانی که به فضای آن جا عادت کرد او را ترک کنید. در روز های بعد می توانید این زمان را کمتر کنید.
  • اگر قرار است کودک را نزد پرستار، مادربزرگ و یا شخص دیگری بگذارید حتما در مورد عادت های کودک با آن ها صحبت کنید. به عنوان مثال اگر عادت غذایی خاصی دارد و یا در ساعات خاصی می خوابد،جزئیات را با آن ها در میان بگذارید.
  • سعی کنید مصمم باشید و اضطراب نداشته باشید. زیرا کودک اضطراب چهره مادر را تشخیص می دهد و این در نا آرامی کودک نقش دارد.
  • روزهای اول هم برای مادر و هم برای کودک سخت است. اما به مرور به این وضعیت عادت خواهید کرد.

عوارض جدایی کودک از مادر شاغل

  • اضطراب جدایی

شاید اضطراب جدایی از مادر به گوشتان خورده باشد. جدایی مادر از کودک در سنین بالاتر، آسیب کمتری به کودک وارد می کند اما جدایی زودهنگام از مادر به خصوص در دو سال اول تولد می تواند عوارضی از جمله ایجاد اضطراب در کودک را به همراه داشته باشد. دوره ای که کودک احساس تنهایی را درک می کند و ممکن است نبودن مادر یا بی توجهی او را با بی قراری، اضطراب ،جیغ و گریه، یا منزوی شدن و فاصله گرفتن از دیگران پاسخ دهد .

  • آسیب روانی کودک

کودک در سال های اول زندگی بسیار به مادرنسبت به پدر وابسته است و دوری از مادر می تواند ضربه روانی و عاطفی سختی برای کودک باشد. کودک در این سن دلبستگی زیادی به مادر دارد و ارتباط نزدیک مادر با فرزند باعث سلامت روان کودک می شود. برای کاستن از حجم این مشکلات می توانید نگهداری کودک را به مادربزرگ کودک بسپارید تا بخشی از نیاز های عاطفی کودک برآورده شود.

  • افسردگی کودک

از دیگر عوارض جدایی مادر از کودک، افسردگی کودک در سنین بالاتر و به علت شکل نگرفتن دلبستگی بین مادر و فرزند است. هنگامی که مادران از سر کار برمی گردد و به علت خستگی نمی تواند وقت زیادی را برای فرزند خود بگذارد، باعث آسیب رساندن به کودک و محرومیت عاطفی او می شود.

  • نافرمانی کودک از والدین

عدم شکل گیری ارتباط عاطفی مناسب  بین مادر و کودک، یکی از علت های نا فرمانی و پیروی نکردن کودک از والدین است. در دسترس نبودن مادر در مواردی که کودک برای راهنمایی نیاز به مادر دارد، می تواند باعث شود کودک کار ها را به روش خود انجام دهد و از کسی پیروی نکند.

مطالب مرتبط

جدایی کودک از مادر شاغلراهکار های لازم برای عادت کردن کودک با مسئله جدایی از مادر

  • اولویت اول شما باید کودکتان باشد و شغل شما در اولویت بعدی قرار گیرد. شخصیت کودک شما از یک تا شش سالگی شکل می گیرد و در این مدت شما باید بیشترین وقت را برای کودک خود سپری کنید.
  • سعی کنید روزانه چندین مرتبه کودک خود را در آغوش بگیرید.  از گفتن سخان قشنگ و  به کودک خود دریغ نکنید.
  • برای کودک خود قصه بگویید و رفتارهای کودکتان را به قهرمان داستان نسبت دهید. سپس از کودک خود بخواهید نظرش را در مورد حل مشکل قهرمان داستان بیان کند و راه حل را از زبان کودک بشنوید.
  • با کودک خود بسیار صحبت کنید و در زمان بی قراری او را در آغوش بگیرید. سعی کنید موقع انجام کارها با او مکالمه کنید و یا با سپردن بخش کوچکی از کارها به او، از و بخواهید در کنار شما بماند.
  • انجام بازی با کودک در زمانی که شما در خانه هستید می تواند باعث افزایش صمیمیت شما و کودکتان شود. انجام بازی هایی مثل قایم موشک می تواند به کودک القا کند که نبود شما دائمی نیست و برای مدت کوتاهی در کنار او نیستید.
  • کودک را نزد افراد خانواده از جمله مادربزرگ، خاله و یا شخصی که ارتباط صمیمی تری با کودک دارد بسپارید تا نبود شما برای کودک خیلی سخت نباشد و بخشی از نیاز عاطفی کودک برآورده شود.
  • مهد کودک رفتن کودک خود را به بعد از دو سالگی موکول کنید تا دوره اضطراب جدایی کودک سپری شود.

نکات فرزند پروری برای مادران شاغل

اگر جزو مادرانی هستید که فرزندتان را در ساعاتی از روز نزد افراد نزدیک خانواده بخصوص مادربزرگ کودک می گذارید، بهتر است این نکات را رعایت کنید:

1 – بخش عمده ای از تربیت و آموزش کودک به عهده پدر و مادر است. از کسانی که از کودک مراقبت می کنند بخواهید تا روند تربیت کودک دچار اختلال نشود. مثلا از آن ها بخواهید در طول روز برای او قصه بگویند، بازی کنند و در قالب بازی به او رنگ ها، اشیا و .. را بشناسانند.

2 – مادربزرگ ها به علت علاقه زیادی که به نوه خود دارند، همه چیز را در اختیار کودک قرار می دهند. از آن ها بخواهید هر چیزی که کودک خواست فورا برای او تهیه نکنند. فرزند شما باید بیاموزد همه جا قوانین به یک شکل است قرار نیست در خانه مادربزرگ همه چیز برای او مهیا باشد.

3 – شیوه های تربیتی خود را با آن ها در میان بگذارید تا آن ها در غیاب شما نیز به همان شکل عمل کنند و فرزند شما دچار دوگانگی در تربیت نشود.

4 – بسیاری از مادربزرگ ها و پدربزرگ ها ترجیح می دهند کودک در طول روز با تلویزیون سرگرم باشد تا کمتر شیطنت کند. از آن ها بخواهید بخشی از وقت خود را برای فعالیت های خارج از خانه کودک اختصاص دهند و کودک را به پارک، خرید و پیاده روی ببرند.

5 – مادربزرگ ها و پدربزرگ ها معمولا از نظر جسمی ضعیف هستند. بنابراین شما باید ملاحظه آن ها را بکنید و از فرزند خود بخواهید با ملایمت بیشتری با آن ها برخورد کنند.

6 – زمانی که در خانه حضور دارید، وقت بیشتری برای فرزند خود بگذارید. به پارک بروید، بازی کنید و کارهایی از قبیل نقاشی کردن، انجام تکالیف مهد کودک را انجام دهید تا بخشی از انرژی کودک تخلیه شود.

جدایی کودک از مادر شاغلدر آخر

شاغل بودن زنان امری ناگزیر در دنیای امروز است و باعث ایجاد مشکلاتی در وظایف مادری آن ها می شود. اکثر بچه ها در یک الی دو سال اول زندگی خیلی به وجود مادر نیاز دارند. و جدا بودن از مادر می تواند مشکلاتی از لحاظ روحی  برای آن ها ایجاد کند. مادران شاغل باید با رعایت تعادل بین وظایف مادری و انجام کار این مسئله را مدیریت کنند و با ایجاد رابطه عاطفی سالم با کودک خود و انجام راهکار های مختلف، این مسئله را طوری حل کنند که کودک کمترین آسیب را متحمل شود.

1 نظر
  1. Dorsa گفت

    بسیار عالی

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.