مادریار

همه چیز درباره مدفوع نوزاد

اشتباهات تغذیه و تاثیر آن در تغیرات مدفوع نوزاد

مدفوع نوزاد یکی از مواردی است که با شناسایی انواع آن می توان به بیماری های احتمالی در نوزاد پی برد. رنگ و شکل مدفوع نوزاد ممکن است به خورد و خوراک او بستگی داشته باشد و این امر از همان هفته اول تولد نوزاد با رنگ و شکل های مختلفی دیده می شود.  در این مقاله با انواع مدفوع نوزاد آشنا خواهید شد پس با ما همراه باشید.

مدفوع نوزادحالت های مختلف مدفوع نوزاد و علل آن

حالت های مختلف مدفوع به انواع مدفوع نرم و طبیعی، شل یا اسهال، یبوست، سالاد پوشک و… تقسیم می شود که در ادامه به بیان برخی از انواع مدفوع و علل های آن می پردازیم اما اگر هریک از انواع مدفوع که ذکر می کنیم و طبیعی نبود بیش از دو یا سه بار تکرار شد از درمان های خانگی خودداری کرده و نوزاد را نزد پزشک ببرید. از مدفوع های مشکل ساز که باید پس از چندبار مشاهده برای تشخیص بیماری و درمان آن به پزشک مراجعه کنید می توانیم به اسهال و یبوست اشاره کنیم.

مدفوع طبیعی نوزاد به چه شکل می باشد

جالب است بدانید برخی نوزادان با مدفوع متولد می شوند و درون روده های آن ها مکونیوم قرار دارد که رنگ مدفوع را سیاه می کند و به مرور زمان رنگ مدفوع او تغییر می کند. اما در سن پنج ماهگی تا یک سالگی که نوزاد شروع به خوردن غذاهای پوره و خانگی می کند شکل مدفوع او تغییر خواهد کرد.

همچنین ممکن است در سن یک سالگی به بعد متوجه شوید که درون مدفوع او تکه هایی از خوراکی هایی که در طول روز مصرف کرده است از جمله سبزیجات وجود داشته باشد که به آن سالاد پوشک می گویند، اگر با دیدن چنین موادی، می خواهید که سبزیجات و… را از غذای کودک حذف کنید بهتر است از این کار اجتناب کنید زیرا سیستم گوارش کودک درحال آماده شدن برای هضم غذاهای مختلف می باشد.و این امر به مرور کاهش می یابد.

رنگ مدفوع بیانگر چه چیزی است؟

رنگ مدفوع نوزاد تازه به دنیا آمده تیره می باشد و به مرور با توجه به افزایش سن روشن تر می شود. اما خوب است بدانید با خوردن غذاهای مختلف رنگ آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر به نوزاد قطره ی آهن بدهید، خواهید دید که مدفوع او بسیار تیره خواهد شد.

مدفوع به رنگ های سیاه یا سبز تیره، زرد ، قهوه ای یا بژ رنگ با بوی شدید، بین قهوه ای و سبز، قهوه ای تیره، سبز تیره و روشن و… می باشد که رنگ هر یک از دفعات مدفوع ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال چندروز اول تولد،  نوزاد مدفوع قیر مانند داشته و به مرور با تغذیه از شیر مادر مدفوع او به زرد تخم دار و بدون بو تغییر خواهد کرد.

مدفوع نوزادبوی مدفوع نوزاد نشانه چه چیزی است؟

بوی مدفوع با توجه به اینکه چه مدت است نوزاد مدفوع نداشته و مواد در روده های او مانده اند متفاوت است و هرچه مواد مدت زمان بیشتری در کنارمیکروب های روده مانده باشند، شدت بوی مدفوع بیشتر خواهد شد.

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید این است که مدفوع نوزادی که تنها از شیرمادر تغذیه می کند نباید بویی داشته باشد اما ممکن است بوی مدفوع نوزادی که از شیرخشک تغذیه می شود اندکی بد و ناخوشایند باشد.

دفعات طبیعی مدفوع نوزاد

تعداد دفعات مدفوع با توجه به سن او متفاوت است. اما اگر نوزاد چند ماهه به صورت روزانه بین یک تا هشت بار مدفوع کند طبیعی است. اما اگر نوزاد پس از گذشت یک یا نهایتا دو روز مدفوع نداشت، باید به دنبال راه درمان باشید یا او را پیش پزشک ببرید.

اسهال نوزاد

اگر متوجه شده اید که مدفوع نوزاد شما بسیار شل و آبکی است و نسبت به روزهای دیگر تعداد دفعات مدفوع او بیشتر شده است، بهتر است بدانید نوزاد دچار اسهال است. اسهال به دلایل مختلفی از جمله حساسیت و… رخ می دهد که با گذشت 24 ساعت رو به بهبودی میرود. اما اگر پس از یک روز نوزاد شما همچنان اسهال داشت، باید او را نزد پزشک اطفال ببرید.

مدفوع نوزادیبوست نوزاد

از نشانه های یبوست نوزاد زور زدن زیاد در حین مدفوع کردن و خارج شدن مدفوعی سفت و تا حدودی تیره می باشد. از دلایل یبوست نوزاد می توانیم به حساسیت غذایی، کم آبی بدن نوزاد، جذب بیش از حد آب سیستم گوارشی و… اشاره کنیم که اگر پس از گذشت 48 ساعت یبوست برطرف نشد، بهتر است نوزاد را نزد پزشک ببرید. زیرا ممکن است به دلایل خطرناک دیگری مانند اختلال متابولیسم کودک یبوست شده باشد.

مدفوع های خطرناک چه نشانه هایی دارند؟

مدفوع های خطرناک را از رنگ هایی که دارند می توانید تشخیص دهید از جمله مدفوع های خطرناک با رنگ های متفاوت می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

مطالب مرتبط
  • مدفوع قرمز یا خونی

اگر مدفوع به رنگ قرمز یا خونی بود به مواد غذایی که خورده است توجه کنید به عنوان مثال ممکن است به دلیل خوردن غذاهای قرمز رنگ مانند چغندر باشد اما اگر می دانید که قرمز بودن مدفوع به دلایل دیگری مانند یبوست می باشد بهتر است به پزشک اطفال مراجه نمایید.

  • مدفوع سفید

اگر رنگ مدفوع سفید یا همان گچی می باشد به وجود ایراد در کبد یا کیسه ی صفرا باز می گردد و نشان دهنده ی تولید نشدن صفرا در بدن است که به شدت جدی بوده و باید به محض دیدن مدفوع سفید نوزاد را به پزشک نشان دهید.

  • مدفوع نوزادمدفوع قیرمانند یا مدفوع سیاه

اگر مدفوع  نوزاد شما در سه یا چهار روز اول تولد قیرمانند است، جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر در روز پنجم و بعد از آن نیز با مدفوع قیر مانند یا خیلی تیره مواجه شدید، باید او را برای تشخیص بیماری یا مشکل به پزشک اطفال نشان دهید. زیرا ممکن است به دلیل ورود خون به دستگاه گوارش، مدفوع او قیر مانند باشد و این امر خطرناک می باشد.

  • مدفوع مخاطی

مخاط در مدفوع به رنگ سبز با رگه های روشن می باشد یا به زبان ساده تر به لجن براق شباهت دارد و بیشتر زمانی رخ می دهد که ترشح بزاق دهان نوزاد کمی از حد معمول بیشتر باشد و سیستم گوارشی او نتواند بزاق را هضم کند. اگر یک یا نهایتا دو بار مدفوع مخاطی بود، جای نگرانی نیست. اما اگر بیش از دو بار و در طی چند روز متوجه مخاطی بودن آن شده اید، بهتر است با پزشک اطفال مشورت کنید .زیرا ممکن است به دلیل عفونت در بدن، مخاط ایجاد شود.

  • مدفوع خونی

وجود رگه های خون در مدفوع به پاره شدن اطراف مقعد مربوط می شود و به دلیل خارج شدن مدفوع با فشار زیاد از مقعد می باشد.اگر با چنین موردی برخورد داشتید بهتر است فرزند خود را نزد پزشک برده تا مقعد نوزاد از لحاظ خراشیدگی مورد بررسی قرار بگیرد.

یکی دیگر از دلایل وجود رگه های خون در مدفوع به حساسیت نوزاد به مواد غذایی مختلف از جمله حساسیت به شیرگاو باز میگردد که اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند، باید مادر نسبت به مواد غذایی که مصرف می کند توجه ویژه ای نشان دهد. اما اگر از شیر خشک تغذیه می شود و رگه های خونی در مدفوع او مشاهده می کنید باید شیرخشک او را عوض کنید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.