مادریار

تغذیه و باروری در مردان

اثرات تغذیه مردان روی باروری آن ها

توصیه به زن و شوهرهای جوان که تصمیم به بارداری دارند این است که باید رابطه تغذیه و باروری مردان را هم در نظر بگیرند.معمولا در مسئله باروری به زنان بیشتر توجه می شود.اما تغذیه و باروری مردان هم موثر است.سلامتی مرد هم از نظر روانی و جسمانی باید کامل باشد تا فرزند شاد و سالمی داشته باشیم.

شرایط و چگونگی اسپرم ها

اگر می خواهید بدانید که اسپرم سالم دارید یا نه باید چهار فاکتور زیر را مورد بررسی قرار دهید:

تغذیه و باروری در مردانتعداد اسپرم ها

برای لقاح باید تعدا زیادی از اسپرم ها وجود داشته باشد تا فقط یکی از آنها با تخمک جفت و جور شود.البته باید تعداد آنها به حد نصاب برسد و البتهدارای کیفیت هم باشد.

شکل اسپرم ها

بد شکلی و خوش فرمی اسپرم ها به سبک زندگی درست فرد وابسته است.موارد زیادی همچون مصرف سیگار و الکل باعث بد شکلی آن ها می شود که این خود نکته مهمی در قبول کردن اسپرم از طرف تخمک می باشد.

حجم مایع منی

لازم نیست حجم و مقدار زیادی وجود داشته باشد تا باروری اتفاق بیافتد اگر اسپرم ها خوش فرم،سریع و با تعداد بالبا باشند سریع باروری رخ می دهد.

حرکت و سرعت اسپرم ها

سرعت اسپرم هم مانند شکل اشان وابسته به روش های درست زندگی است.اسپزم باید آنقدر سریع باشد که تا وقتی تخمک در واژن زنده می ماند به آن برسد و لقاح انجام گیرد.در غیر این صورت تخمک یا میمیرد یا غیر فعال می شود و از بدن خارج می شود.

نقش تغذیه در باروری مردان

آیا می د انید مصرف کدام غذاها باروری را بهبود و کدام خوراکی ها باعث کاهش موفقیت در بارداری می شود.

چربی ها

میزان مجاز مصرف چربی برای مردان روزانه 30 درصد می باشد.مصرف خوراکی ها با چربی های ترانس و اشباع می تواند مضر باشد و نقش منفی بر باروری مردان داشته باشد.

چربی های ترانس(چربی داخل شیرینی،کیک و بیسکویت)

چربی های اشباع(منظور چربی گوشت های حیوانی و لبنیات است).

شیرین کننده ها

انواع کیک ها،شیرینجات و شیرین کننده ها اگر بیش از حد مجاز مصرف شوند ممکن است باعث بروز ناباروری شوند به همین علا است که تغذیه و باروری مردان رابطه مستقیم دارد.

کافئین

نوشیدنی ها و خوراکی های کافئین دار و قهوه تاثیر منفی بر بارداری هم برای زنان و هم برای مردان می گذارد.نوشابه های گازدار نیز مضر هستند.

سبک زندگی غلط

مصرف سیگار،قلیان،مواد مخدر و الکل باعث نابود شدن و از بین رفتن اسپرم های مردانه می شودباید از یک سال قبل از اقدام به بارداری همه موارد ذکر شده را ترک کنید.در صورتی که فرزند سالم می خواهید باید پدر و مادر سالم داشته باشید.

منابع فیتو استروژنی

مصرف کم گیاهان سرشار از استروژن باعث کم شدن قدرت باروری مردان می شود.فیتو استروژن به هورمون های جنسی مردانه کمک می کند و باعث تقویت اسپرم ها می گردد.خوراکی های حاوی فیتو استروژن (دانه سویا،رازیانه،زیره،بذر کتان و سیاه دانه )هستند.

کم خونی

با تغذیه درست چگونه می توانیم به باروری در مردان دست پیدا کنیم؟کاملا مشخص است که وقتی مردان و زنان شرایط تغذیه ای درست و مناسب را پیش بگیرند کمتر درچار بیماری های تاثیر گذار بر بارداری خواهند شد.

مصرف اسید فولیک

بیماری هایی که قدرت بارداری را کم می کنند مثل کم خونی،هم مرد و هم زن اگر کم خونی داشته باشند قدرت باروری اشان کاهش می یابد.به همین دلیل است که می گویند قبل از اقدام به بارداری ابتدا یک آزمایش کلی بدهید تا در صورت نیاز از قرص های اسید فولیک استفاده کنید.

تاثیر کم خونی والدین بر کودک

کم خونی والدین باعث می شود که کودکان هم دچار مشکلاتی مثل آنمی یا کم خونی در کودکان،مشکلات و نقص های مادر زادی،اختلال در رشد مغزی و لوله های عصبی و … شوند.

آب آلوده

استفاده از آب آلوده به مواد مضر شناخته شده و ناشناخته می تواند یکی از علل بد تغذیه ای باشد که مانع باروری مردان می گردد.

این آب های آلوده به آرسنیک،کروم بنزن و … می توانند با آلوده کردن خاک کشاورزی محصولات آن را نیز آلوده کنند.بهتر است از مسوه و سبزیجات ارگانیک و گلخانه استفاده کنید.

غذاهای هورمونی

در صنعت دام و طیور از هورمونها و داروهایی زیادی استفاده می کنند تا به رشد سریع برسند.این هورمون ها خود باعث ضعیف شدن قدرت باروری در مردان می شود.اگر توانایی دارید در منزل پرورش دهید و مصرف کنید تا سالمتر زندگی کنید.

غذاها و عوامل خطر ساز

مواد نگه دارنده،سنتیک،سرب،هورمون های دفع شده در شیر،کمبود آنتی اکسیدان،روی،مس و سلنیوم در غذاها،ارتباط مستقیم با پرتوها و اشعه های مضر ساطع شده از تلویزیون،موبایل و دستگاه های وای فای،تنش های فیزیکی و روانی،استعمال دخانیات،کم تحرکی،چاقی،افزایش سن ازدواج و بسیاری موارد دیگر هستند که جزء عوامل خطر آفرین برای باروری در مردان می شوند.

مواد غذایی مفید در باروری مردان

تغذیه و باروری در مردانپروتئین ها را به اندازه مصرف کنید.

پروتئین ها شامل گوشت های قرمز و سفید،انواع حبوبات،مغز ها و آجیل و سبزیجات روی بالا بردن تولید و قدرت اسپرم ها تاثیر مثبت می گذارد.

توجه داشته باشید که نباید در مصرف گوشت قرمز زیاده روی کنید.بهتر است از پروتئین های گیاهی بیشتر بهره ببرید.

میوه و سبزیجات

انواع میوه ها و سبزیجات را به صورت تازه مصرف کنید زیرا هر کدام دارای خاصیت و ویتامین هستند.خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی میوه ها را دست کم نگیرید و روزانه حتما میوه میل کنید.زیرا میوه جات علاوه بر سلامتی اسپرم ها وزن را نیز کنرل می کند که این مورد در کنار تغذیه در باروری مردان حائز اهمیت است.

بهتر است برای مطاله بیشتر در مورد خواص میوه ها از سایت مصرف میوه ها در کودکان استفاده کنید.

 غذاهای سبوس دار

نان و برنج های سبوب دار می توانند قدرت باروری مردان را افزایش دهند.برنج و آرد های تسویه شده بدون سبوس منجر به تضیف شدن سلول های باروری می گردد.

ماهی و امگا3

مصرف ماهی و امگا3 در هفته و روغن کانولا می تواند به مردان در باروری موفق کمک کنند.بهتر است 8 الی 10 بار در ماه از غذاهای دریایی استفاده کنید.

غذاهای دریایی،آجیل و مغزیجاتروغن های گیاهی و تخم مرغ داراری امگا3 هستند.

آجیل و مغزها

گردو داراری روغن مفیدی است که بر تغذیه و باروری مردان تاثیر مثبت می گذارد.انواع مغزها داراری منابع مغذی و روغن های مفید هستند که هم برای بارداری خانم و هم برای تقویت باروری مردان باید مصرف شوند.

مصرف ویتامین سی

پرتقال و آب پرتقال سرشار از ویتامین سی هستند برای اینکه زودتر و بهتر نتیجه بگیرید باید روزانه 124 میلی گرم ویتامین سی مصرف کنید.ویتامین سی باعث خوش فرمی و تحرک کافی اسپرم ها می شود

خوراکی های حاوی این ویتامین

گوآوا،پودر فلفل قرمز،فلفلذ دلمه ای زرد،گل کلم،آویشن تازه،کلم فندوقی و کالی،فلفل سبز،جعفری تازه،برگ خردل،غلات غنی شده،رز ماری،فلفل قرمز،برگ شلغم،شاهی،کلم بروکلی،کیوی،آناناس،گوجه فرنگی،فلفل موزی،کلم قرمز،پاپایا،توت فرنگی،پیازچه،ریحان،گرمک،گشنیز،پودر میخک،انبه،رعفران و پرتقال.

مصرف روی

مصرف روی باعث می شود که بیماری هایی مثل ناباروری و چسبیدن اسپرم ها به یگدیگر کاهش می یابد.همچنین برای مادران باردار هم مفید است زیرا کمبود روی باعث ایجاد منشکل در سیستم عصبی کودک می گردد.مردان باید روزانه 12 میلی گرم روی مصرف کنند.

خوراکی هایی که روی دارند

فیله گاو،لوبیای پخته،ران مرغ و بوقلمون،لوبیا سفید،عدس،جو دوسر،آجیل سویا،زرده تخم مرغ،گوشت گوساله،شاه میگو،بادام هندی،نان،تخم کدو،جوانه گندم،شاه ماهی،گوشت مرغ،جگر گوساله و صدف خوراکی

مصرف اسید فولیک

مردانی که ویتامین بی آنها کم باشد در تولید اسپرم دچار مشکل می شوند.یا اسپرم تولید می شود اما سالم نیست.کمبود ویتامین بی تاثیر منفی بر دی ان ای اسپرم می گذارد.

خوراکی هایی که اسید فولیک دارند.

برگ های سبز و تیره سبزیجات،غلات صبحانه،حبوبات،آب پرتقال(بهتر است از مکمل های اسید فولیک و مولتی ویتامین نیز استفاده کنید.)

مصرف ویتامین ب 12 باعث سریع تر شدن اسپرم در حرکت می شود.که این ویتامین در شیر،تخم مرغ،محصولات لبنی،مخمرها،غلات صبحانه،گوشت و ماهی یافت می شود.

مصرف ویتامین دی

ویتامین دی با تولید تستوسترون منجر به جنبش و بهبود حرکت اسپرم ها می شود بنابراین بهتر است از غذاهای زیر بیشتر میل کنید:

ماهی،جگر،پنیر،شیر،زرده تخم مرغ،ماست و قارچ

مصرف ویتامین ایی

این ویتامین از اسپرم در مقابل آسیب ها حفظ می کند.خوراکی هایی که در زیر می آوریم حاوی ویتامین ایی هستند:

روغن های گیاهی،میوه،سبزیجات،آجیل

مصرف ویتامین کوکیوتن

این ماده کیفیت اسپرم ها را بالا می برد و در این خوراکی ها یافت می شود:
گوشت سفید و قرمز،ماهی،آجیل و روغن های گیاهی

مصرف دی اسپارتیک اسید

مصرف ماده ای که در بالا آمده باعث افزایش تمرکز و جنبش اسپرم ها می شود.گوشت قرمز و سفید،تخم مرغ و لبنیات،جو دوسر،لبنیات،ماکارانی،میوه های خشک و. غلات دی اسپارتیک اسید دارند.

ال آرژینین

این اسید آمینه باعث افزایش تعداد و حجم اسپرم ها می شود اما حرکت آنها را کند می کند،گوشت مرغ و بوقلمون،آجیل و مغزیجات،عدس و لوبیا و محصولات لبنی ال ارژینین دارند اما برای مصرف مکمل های این ماده باید با پزشک مشورت کنید.

 

رژیم غذایی برای افزایش قدرت باروری مردان

چربی های اشباع را حذف کنید.

ابتدا باید روغن ها و چربی های حیوانی مانند کره حیوانی،گوشتهای پر چرب و چجربی های اشباع را حذف کنید و روغن های اشباع نشده را مانند روغن کنجد،زیتون و روغن های دانه ای را در سبد غذایی اتان قرار دهید.تغذیه و باروری مردان را سبک نشمارید.

گیاهان مفید

جفعری،سیر،بابونه آلمانی،زعفران،شاهتره،مرزنجوش،دانه هویج،زرد چوبه،فلفل سیاه،بومادران،کلیر،گیاه اب بشقابی،بکرایی،گل شیپور طلایی،گودوچی،پنجه گربه،دانه شوید،داراواشريالگل جوجه تیغی،تاک مهره،پنج انگشت و رازیانه از گل و گیاهان دارویی مفید هستند که می توانید هر کداک را به صورت جداگانه به شکل دمنوش میل کنید.

این گیاهان دارویی که در بالا ذکر شد فقط برای باروری مردان مفید هستند.این داروهای گیاهی می توانند جایگزین داروهای شیمیایی ناباروری هم قرار بگیرند.

سویا

با توجه به اینکه سویا،شیر سویا و فرآورده های آن می تواند بر بهبود عملکرد باروری مردان تاثیر مثبت بگذارد،مصرف زیاد آن تاثیر منفی دارد و باعث کاهش تعداد اسپرم ها می شود.

انواع ویتامین هایی که در بالا آوردیم باید و حتما در برنامه غذایی روزانه مردان قرار بگیرد.

پروتئین و مغزها،کربوهیدرات و غلات،فرآورده های پر چرب و روغن های اشباع نشده،نان و برنج سبوس دار،میوه و سبزی داراری اهمیت هستند.

داروهای مفید برای افزایش باروری مردان

از هر هزار مردی یک مرد قادر به باروری نیست و ممکن است در تعداد یا شکل اسپرمش دچار مشکل باشد.

گاهی اوقات نیز غدد هیپوفیز و هیپوتالاموس به درستی عمل نمی کنند و مشکل ناباروری رخ می دهد.در این صورت مردان نیز باید دارو مصرف کنند.داروهای مرتبط براب بارور شدن مردان در زیر می آید:

  • کلومیفن سیترات
  • گونادوتروپین ها
  • لتروزول
  • بروموکریپتین
  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد قارچی

داروهای بالا به افزایش سطح تستوسترون کمک می کند.با تحریک بیضه ها تعداد اسپرم ها بیشتر می گردد،افراد چاق باید از لتروزول استفاده کنند،بعضی مردان اسپرم با شکل غیر طبیعی دارند که باید از بروموکریپتین ها میل کنند وگاهی باید عفونت ها را با آنتی بیوتیک ها درمان کرد تا باروری اتفاق بیافتد.

این داروها به تولید هورمون،افزایش تعداد اسپرم ها،نرمال شدن قند خون،تحریک جریان خون و تقویت قوای جنسی آقایان می پردازد.

عوارض داروهای باروری

داروها ممکن است عوارضی هم داشته باشند:

  • نعوظ طولانی
  • نوسانات روحی
  • افزایش رشد موهای بدن
  • آکنه
  • رشد و افزایش حجم سینه ها
  • مشکلات پوستی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • اسهال و استفراغ
  • افزایش وزن
  • زخم در محل تزریق
  • عفونت دستگاه تناسلی
  • توهم
  • فشار خون بالا
  • کاهش اشتها
  • ضعف و بی حالی
  • یبوست
  • تشنج

البته این عوارض برای همه داروهای بارداری است و مختص یک دارو نیست و همه به یک شکل دچار مشکلات پس از دریافت دوز دارو نمی شوند.

 

تغذیه و باروری در مردان:

عرق های گیاهی برای تقویت اسپرم:

استفاده از عرقیجات گیاهی یکی از راه های مفید و موثر، برای تقویت اسپرم در آقایان به شمار می رود. این گیاهان در گروه های زیر قرار می گیرد:
دسته اول: گیاهانی که با تقویت سیستم تولید مثلی در مردان، قدرت اسپرم سازی را افزایش می دهند. مانند رازیانه، سیاه دانه، بابونه، پونه کوهی و شاه تره.
دسته دوم: این گروه از گیاهان، با ایجاد تغییر در هورمون های جنسی، باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم می شوند.
دسته سوم: این گیاهان، با تاثیر بر هیپوتالاموس و هیپوفیز آقایان، هورمون های جنسی را تقویت و مقدار آن ها را افزایش می دهند.
دمنوش و عرق های گیاهی زیادی وجود دارند که برای رفع مشکلاتی هم چون تحرک و تعداد کم اسپرم در آقایان، میل جنسی کم و اختلال در عملکرد جنسی، موثر هستند و مصرف آن ها کمک زیادی به درمان این بیماری ها می کند.
البته برای تاثیر بیش تر و بهتر، لازم این در کنار مصرف انواع دمنوش های گیاهی، یک رژیم غذایی سالمی را نیز داشته باشیم.

انواع عرق های گیاهی برای تقویت اسپرم:

1. عرق گیاهی خارخاسک:

عرق گیاه خارخاسک یکی از گیاهان تقویتی برای افزایش تعداد اسپرم در آقایان به شمار می رود که مشکل نعوظ در آقایان را نیز رفع می کند. آقایانی که اسپرم ضعیف و کم تحرکی دارند، می تواند برای درمان، از عرق گیاهی خارخاسک در کنار یک رژیم عذایی مناسب، استفاده کنند. خارخاسک، یکی از بهترین و موثرترین گیاهان برای افزایش تولید و بهبود تحرک اسپرم است که عرق آن، از تقطیر کردن اجزای این گیاه، به دست می آید.

2. عرق سیر:

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مواد غذایی برای تقویت اسپرم، سیر است. در سیر، ترکیبی به نام آلیسین وجود دارد که باعث تقویت گردش خون در سیستم تولید مثلی آقایان و هم چنین تقویت اسپرم ها، می شود. در سیر علاوه آلیسین، ویتانین B6 وجود دارد که سبب تنظیم هورمون های جنسی و تقویت اسپرم می شود.
مصرف روزانه عرق سیر، برای تقویت اسپرم، افزایش تعداد و تحرک آن ها، به آقایان پیشنهاد می شود.

3. عرق مارچوبه:

دلیل نامگذاری گیاه مارچوبه به این نام، ظاهر چوب مانند ان و سر مار شکل آن است . گیاه مارچوبه به رنگ سبز بوده و دارای مقادیر بالای ویتامین سی است. مصرف عرق مارچوبه در آقایان، سبب محافظت اسپرم های آن ها در برابر اکسیداسیون شده و سلول های بیضه در مردان را سالم نگه می دارد.

 

4. عرق کرفس:

آندروژن موجود در گیاه وکرفس، در بهبود فعالیت جنسی نقش بسیار مهمی دارد. استفاده از عرق کرفس، علاوه بر قدرت بالایی که در چربی سوزی دارد، سبب تقویت قوای جنسی در آقایان می شود.

5. عرق اسفناج:

این گیاه سرشار از مقادیر بالای اسیدآمینه آرژنین است که سبب رفع مشکل نعوظ در آقایان می شود. آقایانی که مشکل نعوظ دارند، در صورت مصرف عرق اسفناج، آرژنین در سیستم آن ها تبدیل به نیتریک اسید می شود که در نگه داری حالت نعوظ آقایان، نقش موثری دارد.

معرفی چند دمنوش گیاهی برای تقویت اسپرم:

تغذیه و باروری در مردان

 

1) دمنوش چای سبز

آنتی اکسیدان و رادیکال های آزاد موجود در دمنوش چای سبز، سایر عواملی را که برای اسپرم مضر و خطرناک هستند را، خنثی می کند. چای سبز از جمله گیاهان مفید و موثر در افزایش تعداد و تحرک اسپرم بوده و سبب افزایش قدرت باوروی در مردان می شود. صرف روزانه دمنوش چای سبز در آقایان، علاوه بر نقشی که در لاغر شدن و چربی سوزی دارد، سبب افزایش کیفیت اسپرم و تقویت آن می شود.

2) دمنوش جینسینگ:

  • جینسینگ یکی از مواد ضروری لازم در تغذیه آقایان به شمار می رود. ترکیبات موثری که در این گیاه وجود دارد، باعث موارد زیر می شود:
  • افزایش میل جنسی در آقایان
  • بهبود عملکرد جنسی مردانه
  • برطرف کننده مشکلات نعوظ
  • تقویت باروری
  • افزایش تعداد اسپرم و بهبود تحرک آن ها
  • آقایان می توانند با مصرف منظم جینسینگ، تمامی مشکلات جنسی خود را برطرف کرده و با تقویت کردن اسپرم خود، قدرت باروری را افزایش دهند.

3) دمنوش ریشه ماکا:

در گدشته از گیاه ریشه ماکا، برای افزایش انرژی و نشاط استفاده شده است. این گیاه یکی از گیاهان سرشاز از مواد مغذی و مواد معدنی است که در تقویت اسپرم و سلامت آن ها بسیار موثر است. استفاده از دمنوش ریشه ماکا در آقایان، علاوه بر تقویت اسپرم، می تواند سبب افزایش تعداد اسپرم، بهبود تحرک اسپرم و افزایش سطح DHEA می شود.

از دیگر مواد تاثیر گذار در تقویت اسپرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انار:

انار یکی از میوه های بسیار خوشمزه و سرشار از آنتی اکسیدان است که تاثیر زیادی بر تقویت قوای جنسی آقایان دارد. این میوه سبب موارد زیر می شود:

  • افزایش کیفیت اسپرم ها
  • افزایش تعداد اسپرم و تحرک آن ها
  • کمک به افزایش تراکم اسپرم
  • رفع اختلالات نعوظ
  • کاهش مقدار اسپرم های غیر طبیعی
  • اگر جز آن دسته از آقایانی هستید که در روابط جنسی، کیفیت اسپرم، نعوظ و سایر عملکردهای جنسی مشکل دارید، مصرف میوه انار می تواند برای شما بسیار موثر باشد.

تغذیه و باروری در مردان

گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان کارتنوئید لیکوپن است و می تواند در بهبود عملکرد جنسی آقایان بسیار موثر باشد. استفاده از گوجه فرنگی در همه آقایان، به خصوص آن دسته از مردانی که با کمبود کارتنوئید لیکوپن، مواجه هستند، سبب افزایش تعداد اسپرم، بهبود تحرک اسپرم و سلامت آن ها، می شود. هندوانه، انگور و گریپ فروت، از میوه هایی هستند که همانند گوجه فرنگی سرشار از کارتنوئید لیکوپن بوده و مصرف آن ها می تواند برای مشکلات جنسی آقایان بسیار مفید باشد.‌

آووکادو

مصرف اووکادو برای آن دسته از آقایانی که با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می کنند، نقش دارویی دارد. این میوه سرشاز از ویتامین ای و آنتی اکسیدانی است که سبب افزایش قدرت نفوذ اسپرم به درون تخمک شده و هم چنین سرعت حرکت اسپرم را نیز، افزایش می دهد. در بدن آقایان هومورن های جنسی وجود دارند که باعث تولید اسپرم ها می شوند. اگر بدن فرد با کمبود ویتامین ای مواجه باشد، هورمون های جنسی تولید نمی شوند. آووکادو با تامین ویتامین ای بدن، سبب افزایش تعداد اسپرم می شود. از دیگر مواد سرشار از ویتامین ای، می توان به بادام زمینی، ذرت و دانه های آفتابگردان اشاره کرد.

 

در آخر

تغذیه و باروری در مردانباید و نباید های باروری در مردان

باروری و ناباروری در مردان مستلزم رعایت موارد زیادی است.

 

حدود یک سوم ناباروری را می توان وابسته به مردان دانست اما با تغذیه و ورزش می توانند به راحتی بچه دار شوند.

میوه و سبزیجات حاوی ویتامین سی را بیشتر میل کنید.

اسپرم سالم

مردان هم مانند زنان باید همه منایع غذایی را به طور کامل دریاف کنند تا اسپرم سالم و متحرک تولید کنند.زیرا اگر تغذیه مناسب نباشد ممکن است باعث بد شکلی یا کند شدن اسپرم ها بشود.

ورزش حائز اهمیت است.

ورزش کنید،پیاده روی روزانه را فراموش نکنید،علاوه بر جسم با یوگا و مدیتیشن هم روحیه خود را قوی نگه دارید.از اضافه وزن خود کم کنید و برای باروری سریعتر ابتدا به وزن ایده آل برسید.ورزش مداوم باعث بالا رفتن سطح تستوسترون می گردد.

رژیم غذایی مناسب

در کنار دارو،ورزش و غیره باید رژیم غذایی درست و کاملی از همه مواد غذایی و ویتامین ها هم داشته باشید تا بتوانید اسپرم سالمی تولید کنید.

در کنار تغذیه سالم از مکمل ها نیز استفاده کنید.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.