مادریار

ترس های نوزاد

عوامل و علائم ترس های نوزاد و راه های مقابله با آن

 علائم ترس در نوزاد

معمولاً نوزادانی که می ترسند گریه های زیادی می کنند و رنگ صورتشان عوض می شود.در بعضی مواقع تنفس آنها ۳۰ الی ۴۵ دقیقه قطع میشود. در این موارد جای نگرانی نیست چون بعد از یک بازدم، تنفس آنها برمی گردد. با حفظ آرامش خود صبر کنید تا کودک به حالت عادی بازی گردد و علل ترس نوزاد را بر طرف کنید.

همچنین از علائم ترس در بعضی از نوزادان می توان به جمع کردن دست و پا،بزرگ کردن چشم،نگاه‌های غیر طبیعی ،استفراغ و حالت تهوع ،از خواب پریدن ،ضربان قلب،ضعف و تب اشاره کرد. نوزادان معمولا در بعضی موارد به طور مکرر پشت سر هم پلک میزنند، که ممکن است با علائم ترس اشتباه بگیرید. اما جزء نشانه های ترس در نوزاد نیست.

علل ترسیدن نوزاد

ترس نوزادمعمولاً وقتی نوزاد به دنیا می‌آید ترس اولیه در او وجود دارد.که به دلیل جدایی از رحم مادر به وجود می آید. محدود بودن حس کودک باعث می‌شود که با دیدن افراد غریبه شروع به گریه کردن کند. البته این احساس به تکامل نوزاد بسیار کمک می‌کند و باعث می‌شود که بتواند افراد مورد اعتماد را به خوبی پیدا کند، و آن ها را بشناسد. البته در بعضی از نوزادان با دیدن افراد غریبه که با آنها مهربانی می کنند و با آنها بازی می کنند نوزاد گریه نمی کند. در مواقعی هم کودک به محیط های جدید عادت ندارد و ممکن است باعث غریبگی و گریه او شود.

ترسیدن نوزاد می تواند علت های مختلف و زیادی داشته باشد.و ما باید هر گونه عواملی که باعث ترس نوزاد می‌شود را از نوزاد دور کنیم تا نترسد.

صداهای بلند، در ارتفاع قرار دادن نوزاد، از دست دادن تعادلمان، ترس از بعضی از اشیائ بزرگ، دوری از مادر، صدای رعد و برق،دیدن افراد غریبه، بوی تند، نور زیاد،دعوای والدین، اختلال در غدد و ترشحات اضافی بدن نوزاد، استرس هایی که مادر در دوران بارداری متحمل شده است و ژنتیک ممکن است باعث بروز ترس در نوزاد شود.

البته ممکن است بعضی از نوزادان ترس را از مادران و پدران خود بیاموزند همانگونه که آنها از بعضی چیزها میترسند،نوزادان هم یاد می‌گیرند که بترسند. در بعضی موارد ممکن است که خود ما باعث ترس درنوزاد شده باشیم .مثلاً آن را از آب جوش، برق،چاقو و چیزهای دیگر ترسانده باشیم. و روش های نادرست تربیتی هم می تواند باعث ایجاد ترس در نوزاد شود.

راههای غلبه بر ترس در نوزاد

  • آرامش خود را حفظ کنید و در عین حال به نوزاد هم آرامش داده و در حفظ آرامش به او کمک کنید.
  • به شرایط تسلط داشته، احساسات خود را کنترل کنید.
  • با نوزاد صحبت کرده و ابراز علاقه کنید.
  • استرس و اضطراب را از خود دور کنید. ترس خود را جلوی نوزاد بروز ندهید.
  • حتماً از عواملی که باعث ایجاد ترس در نوزاد می شود دوری کنید.

ترس نوزاد در خواب و راه های پیشگیری و درمان آن

مادر و پدر در این دوران استرس زیادی را متحمل می شوند.این امر گاهی طبیعی و گاهی از دلایل بروز بیماری در نوزاد است. در این شرایط نباید استرس زیادی داشته باشید،زیرا باعث می‌شود نوزاد هم استرس زیادی داشته باشد.

اما در این موارد نحوه رفتار با نوزاد بسیار مهم است. از خواب پریدن نوزاد دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. شما می توانید با استفاده از مطالعه زیاد و مشورت با دکتر نوزادتان با انجام چند راهکار ساده این مشکل را به راحتی درمان کنید.

 دلایل ترس در خواب

نوزادان در خواب احساس ترس دارند. و این احساس ترس به طور غریزی در همه نوزادان موجود است. اگر اطراف نوزاد خالی باشد، ترس او چند برابر میشود و از خواب می‌پرد و شروع به گریه و ناراحتی می‌کند. در این زمان مادر و پدر تمام تلاش خود را برای آرام کردن نوزاد به کار می برند.شما میتوانید با بغل کردن نوزاد او را آرام کنید.و یا می توانید با استفاده از پر کردن اطراف نوزاد با بالش یا متکا احساس امنیت را به او برسانید و احساس ترس را از او دور کنید.

تنگی نفس

در شش ماهه اول زندگی نوزاد ممکن است هنگام خواب تا چند ثانیه دچار قطعی نفس شود،و از خواب بپرد. و این جای نگرانی ندارد. نوزاد بعد از چند ثانیه بهبود می یابد.اما اگر بعد از شش ماهگی همین اتفاق برای نوزاد افتاد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

ترس نوزاد

آلرژی

نوزادان معمولا به خاطر آلرژی که دارند در خواب خر خر می کنند. که باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.اگر خرخر کردن کودک پشت سر هم باشد مشکلی ندارد.اگر با مکث باشد کودک‌ دچار بسته شدن راه‌های تنفسی شده است.شما باید در صورت وجود هر دو مورد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
تشنج

از دیگر عوامل خواب نامرتب در نوزاد می توان به تشنج اشاره کرد.که در این صورت نوزاد دست خود را به سمت بالا حرکت می دهد. اگر دست نوزاد دچار لرزش شده باشد، در این صورت تشنج است،و باید به پزشک مراجعه کنید. اما اگر این لرزش به سرعت قطع شود ممکن است تشنج نباشد.کودک را در آغوش خود بگیرید و سعی در آرام کردن او بکنید.

دمای نامناسب

بعضی از نوزادان ممکن است که در خواب عرق زیادی داشته باشند و باعث شود که از خواب بپرند. ولی ممکن است این یکی از نشانه‌های این باشد که نوزاد دچار بیماری قلبی است.شما باید این نکته را به یاد داشته باشید که دمای اتاقی که نوزاد در آن استراحت می کند،باید مناسب باشد. در غیر این صورت کودک دچار اختلال تنفسی می‌شود. دمای اتاق معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ درجه باید باشد.

این نکته را به یاد داشته باشید که،اگر دمای داخل اتاق خیلی بالا باشد باعث میشود که نوزاد به دفعات زیادی از خواب بپرد.

همچنین وجود بیماری در نوزاد، صداهای بلند، عادت نوزاد به شیشه شیر، عادت به گهواره، وجود نور زیاد، مناسب نبودن جای خواب از دلایل بی خوابی و پریدن نوزاد از خواب است. که از مهم‌ترین آنها دلایل جسمی و روانی هستند.

پیشگیری از ترس نوزاد

برای پیشگیری و دوری از این مشکلات، ابتدا باید خوابی آرام برای نوزادتان به ارمغان بیاورید. با خواندن لالایی، داستان و در آغوش گرفتن نوزاد این شرایط را فراهم می کنید و سعی کنید ارتباط عاطفی مناسبی با نوزادتان داشته باشید. اگر این مشکلات به طور مداوم تکرار شد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید و برای درمان نوزادتان اقدام کنید.

آثار ترس بر نوزاد

ترس های غیر طبیعی معمولا اثرات نامطلوبی روی جسم و روح نوزاد می گذارد. و در بعضی مواقع اگر شدت بالایی داشته باشند باعث محروم شدن نوزاد در آینده از زندگی شاد می شود. ترس فعالیتهای هوشی را دچار مشکل می کند.باعث می شود نوزاد در آینده دچار حواس پرتی شود.

ترسهای شدیدی که از کودکی نوزاد به جای می‌ماند در آینده باعث گوشه گیری،خجالت،افسردگی و کم تحرکی در کودک می شود.وهمچنین کودک ترسو،تنبل،ضعیف و بی اراده می شود. ترس باعث می شود کودک دروغگو هم باشد و همچنین ضررهای را به اعصاب نوزاد وارد می کند. در این موارد می توانید با دادن اعتماد به نفس به کودک به او کمک کنید.

ترس نوزاددر آخر

ترس های نوزادان از ۶ ماهگی تا ۱۲ سالگی بسیار متفاوت است. مطالعه دقیق و عمیق مادر و پدر در مورد ترسهای نوزاد بسیار مورد اهمیت است تا به کمک آنها فرزندانشان به راحتی بتوانند وارد جامعه شوند.

شما باید با استفاده از مراجعه به پزشک متخصص، مطالعه زیاد، به درمان ترس نوزادتان کمک کنید تا آینده نوزادتان دچار مشکل نشود.در تمامی شرایط با حفظ آرامش و دوری از استرس آرامش دادن به نوزاد خود میتوانید شرایط را به خوبی مدیریت کنید.

3 نظر
  1. وحید گفت

    با سلام نوزاد بنده هر از گاهی می‌ترسه بدنش رو سفت می‌کنه بعد و دستش رو رو به بالا میبره بعد چند ثانیه قطع میشه ,اینم بگم یک دختر دو ساله دارم و خیلی ترسوندش ،خواب هست بیدار هست میاد پتو بالش رو زیر سرش می‌کشه و بچه می‌ترسه ،نوزاد بنده سه ماهش میباشد

    1. مرضیه گفت

      سلام بچه منم سه ماه و نیمش هست و حدودا از دو ماهگی همین حالت رو داره تازه فرزند اول هست و کسی نیست بترسونتش فکر کنم طبیعی اشه

    2. Behnaz گفت

      سلام عزیزم الان خوب شده کوچولوتون؟؟ چون منم الان نوزاد سه ماهه دارم و وقتی بغلمه و زیاد حرکتش میدم میترسه صورتش کبود میشه و دستاشو میاره بالا و نفسش چند ثانیه قطع میشه خیلی نگرانم

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.