مادریار

تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم

پریودهای نامنظم و تاثیراتی که روی تخمک گذاری و باروری دارند.

اختلالات متعدد در سیکل قاعدگی می تواند به دلیل قاعدگی های نامنظم باشد که منجر به بیماری های مختلف در زنان می شود.پس باید به این مسئله بطور خیلی ویژه ای توجه کنید.

تشخیص روز تخمک‌گذاری در چرخه قاعدگی در موارد بسیاری مانند تصمیم برای بارداری و حتی موضوع تعیین جنسیت که اخیرا بسیار مد شده است، کاربرد دارد. بنابراین شما نیز اگر قصد بارداری دارید ابتدا باید بتوانید زمان تخمک‌گذاری خود را تشخیص دهید و طبق برنامه پزشکتان برای این کار اقدام کنید. در افرادی که پریود منظم دارند، محاسبه روزهای تخمک‌گذاری بسیار آسان و طبق یک فرمول راحت انجام می شود اما افرادی که پریودشان نامنظم است کمی در تشخیص این موضوع به مشکل بر می‌خورند.

 

تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم

 

تعریف قاعدگی نامنظم

 

بدن بعضی از خانم‌ها مثل ساعت کار می‌کند؛ یعنی هر ماه به فاصله‌ای منظم و دقیق پریود می‌شوند. چنین چیزی بسیار مطلوب است. به‌طور معمول، چرخه قاعدگی زنان ۲۸روزه است؛ یعنی در هر ماه به فاصلهٔ ۲۸ روز از دفعه قبلی در ماه پیش، پریود می‌شوند. البته این عدد بین افراد مختلف کمی متفاوت است و شاید فاصله بین پریود در تمام افراد دقیقا همین تعداد روز نباشد. زمانی می‌توان گفت پریود نامنظم است که چرخه قاعدگی از ۳۵ روز بیشتر یا از ۲۱ روز کمتر شود یا با فواصل زمانی نامشخص رخ بدهد. پریود نامنظم باید پیگیری و دلایل آن کشف شود.

 

علائم تخمک گذاری در قاعدگی نامنظم

 

  • تغییر در دمای پایه بدن(BBT)

دمای پایه بدن در طول سیکل قاعدگی تغییر می کند. این دما در زمان تخمک گذاری به بالاترین مقدار خود می رسد و سریعا به اندازه نیم درجه افزایش می یابد. اندازه گیری دمای پایه بدن، موقع صبحگاه، اولین راه جهت کمک به پیدا کردن بازه زمانی باروری است.

 

  • تغییر در مخاط دهانه رحمی

پس از اینکه خونریزی قاعدگی تمام شود، مقدار ترشحات بسیار ناچیز است، اما پس از چند روز بسیار زیاد می شود و به رنگ سفید تغییر می کند. وقتی‌که تخمک گذاری اتفاق بیفتد، این ترشحات شبیه به سفیده تخم مرغ خام می شوند که شفاف، کشسان و غلیظ هستند.

 

  • درد های شکمی

بعضی از خانم‌ها حین تخمک گذاری دردی ملایم و به حالت تیر کشیدن زیر شکمشان حس می کنند که به عنوان درد ملایم شناخته می شود.

 

  • تغییر در دهانه رحم

تغییر در سطح هورمون‌ها باعث می شود که تخمک گذاری را ایجاد کند و رحم نرم تر شود و مقداری به سمت بالا آید و اندکی دهانه رحمی باز شود، که به اسپرم‌ها اجازه ورود به داخل را می دهد، تا لقاح صورت گیرد.

دنبال کردن این علائم باعث می شود به راحتی بتوانید زمان تخمک گذاری را حساب کنید و به بازه تخمک گذاری خود، دستیابی پیدا کنید، که این راه در جهت بارداری سریع نقش بسیار مهمی دارد.

 

·         همچنین می توانید از کیت های تشخیص تخمک گذاری استفاده کنید، تا روزهای تخمک گذاری را پیشبینی کند.

 

چگونگی تخمک گذاری موفق و بارداری با وجود قاعدگی نامنظم

 

مطالب مرتبط

اگر پریود‌هایتان نامنظم است، می‌بایست به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان لازم را به کار گیرد. خوشبختانه یک سری راهکار‌‌ها وجود دارد که می توانید آن‌ها را به کار گیرید، تا با وجود پریود نامنظم بتوانید باردار شوید. هرچند که این راهکارها نمی توانند جایگزین درمان های پزشکی شوند، اما می توانند در افزایش شانس بارداری کمک کننده باشند.

 

· تخمک گذاری خود را دنبال کنید

 

از یک تقویم قاعدگی استفاده کنید، که بازه زمانی تخمک گذاری را برایتان مشخص کند.

 

· رابطه جنسی بیشتری داشته باشید

 

داشتن رابطه جنسی بیشتر، یکی از بهترین روش‌هایی است که باعث بارداری طبیعی با وجود پریود نامنظم می شود. به یاد داشته باشید که اسپرم بیش از 5روز در بدن می تواند زنده بماند، این بدان معنی است که، هرچند سیکل قاعدگی‌تان بی نظم باشد، شانس بارداری با افزایش تعداد رابطه(یک بار در طی دو روز)  در طول یک ماه افزایش می یابد. اگر اغلب رابطه جنسی داشته باشید، به صورت اتفاقی ممکن است، در بازه تخمک گذاری قرار بگیرد.

 

· عادت های بدتان را ترک کنید

 

سالم بودن یکی از بهترین راه‌هایی است که می توان با وجود پریود نامنظم، به طور طبیعی باردار شد. بسته به دلیل پریود نامنظم تغییرات شیوه زندگی ممکن است برای حل مشکلات کافی باشد یا نباشد. با این حال، حتی اگر نیاز بود، درمان های پزشکی را انجام دهید. با ترک عادت های بد زیر شانس خود را برای بارداری افزایش دهید:

سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، مصرف بیش از حد کافئین، نداشتن خواب کامل، بی تحرک بودن، رژیم غذایی و ورزش سخت.

 

· وزن ایده آل داشته باشید

 

 

تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم

 

اگر اضافه وزن یا کمبود وزن دارید، رسیدن به یک وزن ایده آل می تواند در رفع مشکلات بارداری، کمک کننده باشد. اضافه وزن یا کمبود وزن هردو، می تواند باعث نوسان سطح هورمونی شود که تخمک گذاری را بهم می‌ریزد و پریود‎های نامنظم را باعث می شود و از اینکه به صورت طبیعی باردار شوید جلوگیری می کند، علاوه بر این، ورزش مناسب و مداوم می تواند در مشکلات باروری کمک کننده باشد.

اگر تصمیم گرفته‌اید که باردار شوید، با رسیدن به یک وزن ایده آل، این نوسانات را تنظیم کنید. به یاد داشته باشید در بعضی موارد، مشکلات وزنی، به وسیله نوسانات هورمونی ایجاد می شوند و هیچ دلیل دیگری ندارند. اگر مدت‌هاست که برای رسیدن به یک وزن ایده آل تلاش می کنید، اما به آن دست نیافته‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا شرایط هورمونی خود را بسنجد.

 

· رژیم غذایی سالم داشته باشید

 

 

تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم

 

تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهای سالم بهترین راه جهت بارداری سریع و طبیعی با وجود پریود نامنظم است. اگرچه یک رژیم مخصوص برای باردار شدن وجود ندارد که آن را دنبال کنید و شانس بارداری را افزایش دهید، اما یک سری مواد غذایی برای افزایش شانس برداری وجود دارد:

  • ماهی با جیوه کم
  • برگ های سبز
  • میوه‌ها
  • تخم مرغ
  • گردو و مغزها
  • ماست، پروتئین های حیوانی
  • چربی های سالم
  • کربوهیدرات های پیچیده

 

مواد غذایی که اگر قصد بارداری دارید، نباید از آن‌ها استفاده کنید

 

  • سرخ کردنی‌ها
  • خوراکی‌هایی که مقدار شکر زیادی دارند
  • نوشیدنی های گازدار و آبمیوه های صنعتی
  • نان سفید
  • حبوبات
  • سبزیجات حاوی نشاسته
  • چربی‌ها و روغن های ترانس
  • ماهی با مقدار جیوه بالا
  • کربوهیدرات ساده

 

· استرس را از خود دور کنید

 

استرس می تواند تاثیرات منفی زیادی را بر سیکل قاعدگی و قدرت باروری داشته باشد. یاد بگیرید که چگونه کاهش استرس، شانس باروری با وجود پریود نامنظم را افزایش می دهد. استرس مداوم و نگرانی می تواند تخمک گذاری را به تاخیر بیندازد.

تحقیقات نشان داده است که بانوانی که سطح زیادی استرس در زندگی‌شان دارند، بیشتر از قاعدگی های نامنظم و آمنوره(یعنی پریود نشدن به مدت 6 ماه) رنج می برند. بنابراین تا می توانید نگرانی و استرس‌هایتان را بر طرف کنید.

یک سری از راهکارها و تکنیک‌ها را برای مدیریت استرس به کار بگیرید تا شانس بارداری طبیعی را با وجود پریود نامنظم افزایش دهید.

 

· با پزشکتان مشورت کنید

 

 

تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم

 

اگر دائما دچار بی نظمی قاعدگی هستید، می بایست به پزشک مراجعه کنید تا درمان های لازم را جهت برطرف کردن مشکلات به کار گیرد. پزشک معمولا از یک سری معاینات فیزیکی، اولتراسوند و تست های آزمایشگاهی برای اندازه گیری سطوح هورمونی استفاده می کند. این روش‌ها اطلاعات ضروری که جهت تشخیص به آن‌ها احتیاج دارند را در اختیارشان قرار می دهد.

همچنین پزشک سوالاتی راجع به قاعدگی‌تان و علائمی که در سیکل های فاقد تخمک گذاری تجربه کردید، مطرح می کند. وقتی‌که پزشک بیماری را تشخیص داد، درمان منتخب خود را برایتان توضیح می دهد.

 

تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم

چه مواردی سبب چرخه قاعدگی نا منظم می شوند؟

بارداری:

یکی از مواردی که سبب به تاخیر انداختن قاعدگی در بانوان می شود، بارداری است. اگر علاوه بر تاخیر افتادن قاعدگی، حالت هایی مانند حالت تهوع صبحگاهی، حساس شدن به بو، احساس خستگی و حساسیت در سینه، داشتید، احتمال بارداری در شما زیاد بوده و باید آزمایشات مربوط به بارداری را انجام دهید.

استفاده از قرص های ضد بارداری:

استفاده از قرص های ضد بارداری و هم چنین کار گذاشتن دستگاه IUDs در داخل رحم، می تواند سبب به تاخیر انداختن قاعدگی شود. افرادی که به منظور جلوگیری از بارداری این اقدامات را انجام می دهند، ممکن است قبل از قاعدگی، لکه بینتی داشته باشند. خانم هایی که دستگاه IUDs در رحم خود قرار داده اند، ممکن است قاعدگی های شدیدی را تجربه کنند.

شیر دادان:

پرولاکتین هورمونی است که وظیفه آن تولید کردن شیر است و وجود این هورمون در بدن، می تواند سبب نامنظم شدن زمان قاعدگی شود. بنابراین زنانی که در دوران شیردهی قرار دارند، ممکن است با تاخیر در دوره قاعدگی مواجه شوند یا اصلا در این دوران قاعده نشوند. این مشکل بعد از پایان یافتن دوران شیردهی پایان می یابد.

پری منوپز:

هنگامی که بانوان به دوره یائسگی خود نزدیک می شوند، دوره ای به نام پری منوپز را پشت سر می گذارند. در این دوران که معمولا ۴ یا ۸ سال قبل از یائسگی است، به دلیل تغییر در سطح هورمون استروژن، نامنظمی هایی در چرخه قاعدگی به چشم می خورد. از علائم دوره پری منوپز می توان به مواردی هم چون گرگرفتگی، تغییر در رفتار و اخلاق، خشک شدن واژن، مشکلات خواب و عرق کردن به خصوص در شب، اشاره کرد.

تخمدان پلی کیستیک:

کیست تخمدان می تواند یکی از دلایل برهم خوردن نظم چرخه قاعدگی باشد که همراه با چاقی، ریزش مو و طاسی مردانه، ناباروری و رشد موهای زائد بدن، است. افرادی که مبتلا که کیست تخمدان هستند، یا اصلا قاعده نمی شوند و یا ممکن است قاعدگی های نا منظم همراه با درد و خونریزی های شدیدی داشته باشند.

تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم
تیروئید:

 

کم کاری تیروئید:

افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند، ممکن است افزایش وزن و چاقی های زیاد در آن ها دیده شود و این افراد همیشه احساس خستگی می کنند. قاعدکی در افراد مبتلا به تیروئید کم کار، شدت زیادی داشته و زمان طولانی نیز دارد.

پرکاری تیروئید:

از نشانه های افراد مبتلا به پرکاری تیروئید، می توان به کاهش وزن شدید و ناگهانی، تپش قلب، استرس، اضطراب و عصبی بودن اشاره کرد. افراد مبتلا به این عارضه، قاعدگی های سبک و کوتاهی را تجربه می کنند.

فیبروم رحمی:

فیبروم ها توده های غیر سرطانی هستند که در دیواره عضلانی رحم رشد می کند.‌ اندازه فیبروم های رحمی در همه افراد یکسان نیست و این توده می تواند در سایزهای خیلی کوچک و یا خیلی بزرگ، وجود داشته باشد. از علائم فیبروم رحمی می توان به احساس درد و فشار در قسمت لگن، درد کمر و پاها و هم چنین احساس درد در حین برقراری رابطه جنسی اشاره کرد. افرادی که مبتلا به فیبروم های رحمی هستند، پریودهای شدید و همراه با دردی را تجربه می کنند.

بیماری آندومتریوز:

یکی از بیماری های شایعی که در اغلب خانم ها وجود دارد، آندومتریوز است. در این بیماری بافت داخلی رحم به محیط بیرون از رحم رشد می کند. ابتلا به این بیماری سبب قاعدگی های شدید، دردناک و طولانی مدت می شود. از دیگر علائم این بیماری می توان به مواردی هم چون ناباروی، مشکل در دستگاه گوارش و روده، درد در هنگام رابطه جنسی و یا بعد از آن، اشاره کرد.

کاهش وزن:

هنگامی که فردی با کاهش شدید وزن مواجه می شود، به دلیل عدم دریافت کالری مورد نیاز، اختلالاتی در تولید هورمون و تخمک گذاری به وجود می آید.

مصرف برخی داروها:

استفاده از بعضی داروها مانند داروهای تیروئید، داروهای رقیق کننده خون، داروهای صرع، داروهای ضد افسردگی، ایبوبروفن و بسیاری از داروهای دیگر، سبب نا منظم شدن چرخه قاعدگی می شوند.
به جز چند مورد فوق الذکر، عوامل دیکر هم چون اضافه وزن و چاقی زیاد، زیاده روی در ورزش کردن، رژیم های نا مناسب لاغری، استرس، اضطراب و سرطان دهانه رحم نیز، جز مواردی هستند که می توانند سبب نامنظم شدن چرخه قاعدگی و اختلال در تخمک گذاری شوند.

زمان مراجعه به پزشک:

  • در صورتی که فرد باردار نباشد و بیش تر از سه ماه قاعده نشود.
  • قاعدگی های فرد به صورت ناگهانی نامنظم شوند و یا مدت زمان آن، بیش تر از یک هفته باشد.
  • در صورتی که دردوران قاعدگی خونریزی خیلی شدید بوده و قاعدگی با درد زیاری همراه باشد.
  • در صورتی که در زمان بین دو قاعدگی، فرد لکه بینی داشته باشد.
  • در دوره قاعدگی، فرد احساس تب کند و یا شاهد ترشحاتی از واژن خود باشد.
  • در صورتی که به تازگی کاهش وزن خیلی شدیدی داشته و چرخه قاعدگی شما نا منظم شده است.

پزشک متخصص به منظور معاینه فرد و آگاهی از شرح حال وی، در مورد بیماری های زمینه ای و سابقه بیماری، سوالاتی می پرسد. معاینات و آزمایشاتی که برای تشخیص علت نامنطم شدن دوره قاعدگی به کار می رود، سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی لگن و واژن، سونوگرافی شکم، آزمایش خون و معاینات لگن، است. با انجام چنین آزمایشاتی، پزشک متخصص از علت بیماری شما مطلع می شود و بهترین راه های درمانی را برای شما تجویز می کند.

معرفی چند دارو برای منظم شدن چرخه قاعدگی:

داروهای زیادی به متظور منظم شدن چرخه قاعدگی کجود دارد اما مصرف هیچ گونه از این داروها به صورت سر خود توصیه نمی شود. اگر چنین مشکلی دارید، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا متناسب با علت مشکل، برای شما دارو تجویز کند. از جمله برخی از این داروها:

  •  مصرف داروهای ضد بارداری
  • مصرف AUD هورمونی
  • داروهای تیرروئید
  • متفورمین
  • استفاده از مکمل های ویتامین D

 

 

در آخر

 

هیچگاه نباید سعی کنید که مشکلتان را خودتان تشخیص دهید یا هر نوع نوسان هورمونی را سر‌خود درمان کنید.

انتخاب یک شیوه سالم برای زندگی کردن، بهترین انتخاب برای تنظیم کردن نوسانات هورمونی در بدن است. اگر مدام دچار بی نظمی قاعدگی هستید، سعی کنید ورزش کنید، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و استرس‌هایتان را با تکنیک‌هایی مثل یوگا و ترک عادت های ناسالم قبلی مدیریت کنید.

این تغییرات می تواند جهت تنظیم سیکل قاعدگی، کمک کننده باشد. با این حال می‌بایست همیشه علائم قاعدگی‌تان را به پزشک خود اطلاع دهید.

رسیدن به یک سیکل قاعدگی منظم به این معنی است که می توانید سریعا و به طور طبیعی باردار شوید.

 

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.