مادریار

تاثیر سن بر بارداری

سن چه تاثیری می تواند رو حاملگی و مراحل مختلف آن بگذارد؟

 

در این متن شما را با تاثیر سن بر بارداری آشنا خواهیم کرد.تحقیقات نشان داده است که از 20 تا 30 سالگی بهترین زمان تخمک گذاری در بدن زنان است.البته بعد از آن هم وجود دارد اما کمتر از قبل می باشد.زیرا هر چه سن افزایش می یابد،قدرت تخمک گذاری و باروری کاهش می یابد.

همین طور که سن بالای 30 بارداری پر خطر دارد.سن کمتر از 20 سال هم خطرات زیادی برای مادر و جنین به همراه خواهد داشت.

بهتر است بدانید که داشتن عادت های خوب غذایی،ورزش منظم و قرار نگرفتن در معرض دود قلیان و سیگار برای باردار شدن سالم و کم خطر در هر سنی کمک شایانی به شما می کند.

اما نباید نگران تاثیر سن بر بارداری باشید.زیرا علم پزشکی در حال پیشرفت روزانه است.داروهای زیادی برای تقویت تخمک گذاری کشف شده است.

یافتن مشکل

اگر بعد از یک سال رابطه جنسی مداوم،یعنی سه بار در هفته به قصد باردار شدن،هنوز نتیجه نگرفته اید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر سن شما بین 30 تا 40 است بهتر است قبل از باردار شدن با پزشک مشورت کنید.آزمایش های لازم را انجام دهید.ممکن است دارویی نیاز داشته باشیدتا بارداری سالمتری را برای خودتان رقم بزنید.پس سر خود باردار نشوید.

باروری در سن بالا و مشکلات آتی

به دلیل افزایش سن تعداد تخمک ها و محرک های فولیکول افزایش می باید احتمال اینکه چند قلو باردار شوید،خیلی زیاد است.

با وجود اینکه چند قلو داشتن برای بعضی از خانواده ها عالی به نظر می رسد، توجه داشته باشید که باید منتظر بارداری پر خطر باشید.بهتر است تحت مراقبت های ویژه قرار بگیرید.

سن بالا در بارداری در مردان

با توجه به اینکه مردان تا سن 50 سالگی قدرت باردار شدن دارند اما باید بدانید که با افزایش سن در مردان،قدرت تولید و کیفیت اسپرم ها نیز کاهش می یابد و تاثیر بر بارداری زنان خود را بیشتر نمایان می کند.

در صورتی که احتمال وجود مشکل ناباروری در مردان باشد،آزمایش آنالیز اسپرم از آنها گرفته می شود.در این تست میزان مایع منی،تعداد اسپرم ها و توانایی باردار شدن بررسی می شود.

دلایل اصلی کاهش قدرت بارداری

تاثیر سن بر بارداری

  • مشکلات تخمک گذاری
  • انسداد لوله های رحم

حالا توجه داشته باشید که با افزایش سن این مشکلات تشدید هم شوند.

هر چه سن بالاتر رود تخمک ها از کیفیت کمتری برخورد دارند.

تعداد تخمک ها کمتر می شوند.

مطالب مرتبط

تعداد کمی از خانم ها قبل از اینکه به 40 سالگی برسند یائسه می شوند و تخمک گذاری در بدنشان متوقف می گردد.

عادت ماهیانه نا منظم نشانه نداشتن تخمک گذاری منظم و به اندازه کافی می باشد.

با افزایش سن لوله های رحم ممکن است بیشتر در معرض انسداد قرار بگیرند.البته در هر سنی ممکن است این اتفاق بیافتد.در اثر عفونت باکتریایی،در طول زمان این عفونت های درمان نشده،تبدیل به بیماری التهاب لگن می شود.

در نتیجه لوله های رحم مسدود می شوند.در این صورت احتمال حاملگی خارج از رحم پیش می آید.

با افزایش سن لوله های رحم ضخیم تر می شوند و در بافت آنها زخم هایی به نام آندومتریوز گسترش می یابد و باعث آسیب به لوله های رحمی شوند.این امر حاملگی خارج از رحم را رقم خواهد زد.

وجود فیبروئید در زنان بالاتر از 30 سال قدرت باروری را کمتر می کند.

اضافه وزن یکی دیگر از دلایل بارداری سخت است.

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک از علل شایع در عدم بارداری است.

نوسانات احساسی و مشکلات گوارشی باعث کاهش سطح هورمون های بارداری می شوند.

بهداشت جنسی و سلامت عمومی بدن برای هردو نفر لازم است.عدم بهداشت جنسی مشکلات و بیماری هایی را به وجود می آورد که منجر به عدم بارداری سالم می گردد.

با افزایش سن احتمال دیابت و فشار خون هم بالا می رود . بارداری را پر خطر می کند.

احتمال سقط جنین در بارداری بالای 35 سال زیاد است.از بین هر دو بارداری یکی ازآنها سقط خواهد شد.

بارداری با سن بالاتر از 35 احتمال مشکلات زیادی در بارداری مثل پره اکلامپسی،دیابت بارداری،جفت سر راهی و جدا شدن زودرس جفت را خواهد داشت.

در مادران 20 ساله احتمال بیماری سندرم دان کودک در هر 1480تولد یک بار است.اما در سن 40 سالگی در 35 تولد یک مورد از کودکان دچار سندرم دان می شوند.

سن مادر در باداری با هوش کودک رابطه بسیار قوی دارد.تحقیقات نشان داده است که مادران سن بالا در بارداری ممکن است بچه های باهوش تری به دنیا آورند.

در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کنید

  • سابقه پریود نامنظم
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان
  • بیماری های آمیزشی
  • وجود مشکلات شناخته شده در بارداری مردان.

مراقبت های ویژه در بارداری با سن بالا

مراقبت های بهداشتی و مراقبت های جنسی

آزمایشات اضافه تر از دیگران

ممکن است سن بالای بارداری باعث نقایص کرموزومی و ناهنجاری های قلبی را پیش رو داشته باشد پس حتما سونوگرافی سلامت جنین (آنومالی)در نیمه بارداری انجام شود.

مادران با سن بالا نوزادهایی با وزن کم به دنیا می آورند.چون محدودیت رشد داخل رحمی دارند.پس باید برای وزن کودک هم مراقبت هایی در نظر بگیرند.

مشکلات زایمان در بارداری با سن بالا

برای زایمان تعیین جنسیت جنینهم احتمال مرده زایی یا عمل سزارین افزایش می یابد،در اواخر بارداری باید تحت مراقبت های ویژه قرار داشته باشید.

ممکن است زایمان خیلی طول بکشد.عضلات شکم مادر عملکرد مناسب برای زایمان را نخواهد داشت.

جنین دچار کمبود اکسیژن می شود.بخصوص اگر اولین بارداری باشد.

البته موارد ذکر شده فقط احتمالات زایمان هستند و در همه زنان ممکن است اتفاق نیافتد.

کیشه آمنیون زودتر از موعد پاره خواهد شد.

دچار زایمان زودرس می شوید.زایمان زودرس برای کودک خطرات زیادی به همراه دارد.مثل وزن بسیار کم.نداشتن مهارت مکیدن سینه.مشکلات ریوی.رفلاکس های شدید،مشکلات گوارشی و عدم تکامل و رشد بیضه های پسران و …

10 راه برای اینکه بارداری سالمی داشته باشید

  1. ورزش مداوم و منظم داشته باشید.
  2. رژیم و تغذیه مناسب داشته باشید.
  3. مصرف سیگار و قلیان را ترک کنید.
  4. آب زیاد بنوشید.
  5. به بهداشت فردی و بهداشت جنسی بیش از پیش اهمیت دهید.
  6. از مصرف الکل،نوشابه و نوشیدنی های مضر خود داری کنید.
  7. اگر اضافه وزن دارید سعی کنید وزن کم کنید.
  8. آزمایشات و سونوگرافی های قبل از باداری را انجام دهید.
  9. تحت مراقبت پزشک باشید.
  10. خود را از نظر جسمی و روحی آماده پذیرایی از فرزندتان کنید.

بین 30 تا 40 سالگی اگر فرزند سالمی هم به دنیا بیاورید به دلیل سن بالای پدر و مادر،مشکلات زیادی همچون:

  • تربیت فرزند
  • توان جسمی و ذهنی برای نگه داری از کودک
  • اختلاف سنی بالا
  • درک نکردن هم دیگر
  • تفاوت در نگاه ها به زندگی
  • مشکلات تغییر سبک زندگی بوجود خواهد آمد.

بهتر است باتوجه به این مسائل بهترین زمان برای فرزند آوری را بین 20 تا 30 سال انتخاب کنید تا دچار مشکلات زیادی نشوید.

 

تاثیر سن بر بارداری:

 

بارادری در دوره های مختلف زندگی زنان:

هر کودک دختری که متولد می شود، حدود یک تا دو میلیون تخمک در بدن خود دارد که با افزایش سن و آزاد شدن تخمک ها، از تعداد آن ها کاسته شده و باعث کاهش قدرت باروری در آن ها می شود. به طور کلی دخترها از زمانی که به سن بلوغ می رسند و قاعدگی در آن ها شروع می شود (۱۰ تا ۱۴ سالگی)، توانایی باردار شدن نیز دارند.
بهترین زمان برای باردار شدن، از ۲۰ تا ۲۹ سالگی است، زیرا در این دوران، فرد به اندازه کافی عاقل و بالغ شده است و بدنش نیز، توانایی نگه داری بچه را دارد. از ۳۰ سالگی به بعد، قدرت باروری در زنان کاهش پیدا می کند و که این کاهش، از ۳۷ سالگی به بعد، شدیدتر می شود. در ادامه مقاله در مورد باراداری در دهه های مختلف زندگی زنان، می پردازیم:

تاثیر سن بر بارداری
۱_ دهه سوم زندگی یا از سن ۲۰ تا ۲۹ سالگی:

بهترین و مناسب ترین زمان برای باردار شدن، دهه سوم زندگی زن است که در این دوره، بهترین و سالم ترین تخمک ها را آزاد می کند. پس بهتر است زمان مادر شدن را به تاخیر نیندازید و در دهه سوم زندگی، اقدام به بچه دار شدن کنید.

۲_ دهه چهارم زندگی یا از سن ۳۰ تا ۳۹ سالکی:

 

همان گونه که در ابتدای مقاله ذکر شد، درون بدن هر دختری از ابتدا، حدود ۱ تا ۲ میلیون تخمک وجود دارد که با بالا رفتن سن، از تعداد آن ها کاسته می شود به طوری که در ۳۷ سالگی، بیست و پنج هزار تخمک در بدن فرد وجود دارد. با کم شدن تعداد تخمک ها، قدرت بارداری در زنان نیز کاهش می یابد. از طرفی باردار شدن در سنین بالا، خطر سقط جنین و تولید نوزاد با مشکلات ژنتیکی را، افزایش می دهد. دوران بارداری و زایمان در سنین بالاتر از ۳۲ سال، مشکلات و سختی های خاص خود را دارد. ممکن است لازم باشد شما هر هفته تحت نظر پزشک باشید و به منظور اطمینان از سلامت خود و جنین، آزمایشات زیادی را انجام دهید.

۳_ دهه پنجم زندگی یا از سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی:

در این دوره از زندگی، قدرت باروری زن با روند سرعتی رو به کاهش است و شانس باردار شدن در زنان بسیار کاهش می یابد. احتمال تولد نوزادان با مشکلات کروموزومی و هم چنین نوزادانی با نقص مادرزادی در زنان بالاتر از ۴۰ سال بسیار زیاد است. زنان زیادی بوده اند که در سنین بالای ۴۰ سال، اقدام به بارداری نموده و موفق نیز شده اند، اما بارداری در این دوران با مشکلات زیادی از جمله سزارین اجباری، زایمان زودتر از موعد، متولد شدن کودکان کم وزن، مرده متولد شدن کودک، وجود مشکلات کروموزومی و نقص مادرزادی در کودک، همراه است.
یکی از شایع ترین خطرات بارداری در سن بالاتر از ۴۰ سال، تولد نوزادان مبتلا به سندروم داون با احتمال یک کودکی از ۶۵ کودک متولد شده است. به طوری که این احتمال در مادران ۲۰ ساله، یک کودک به ازای ۵۲۵ کودک است.

تاثیر سن بر بارداری
مزایای بچه دار شدن در سنین بالا:

1. زنانی که در سنین بالا مادر می شوند، به بلوغ فکری و عاطفی کاملی رسیده اند. این مادران، صبر و حوصله بیش تری نسبت به مادران کم سن و سال دارند، بنابراین رفتار ملایم تری با فرزند خود داشته و تندخویی نمی کنند.‌ نتیجه این امر، تربیت فرزاندانی بدون مشکلات اجتماعی، رفتاری و عاطفی است که می توانند در جامعه موفق تر شوند.
2. تحقیقات نشان داده است که مادرانی که در سن بالا تر بچه دار می شوند، وقت بیش تری برای فرزندان خود گذاشته و با حوصله بیش تر به تعلیم و تربیت آن ها می پردازند. در نتیجه کودکانی سالم تر و موفق تر در مقایسه با مادران جوان تر، تربیت می کنند.
3. یکی از مزیت هایی که بچه دار شدن در سنین بالا دارد، طولانی تر شدن عمر است. شاید بگویید چطور؟ هنگامی که یک زن انتظار زیادی برای بچه دار شدن می کشد، باعث می شود روحیه و انگیزه بیش تری نسبت به زندگی داشته و طول عمر بیش تری نیز داشته باشد. چه انتظاری شیرین تر از انتظار برای مادر شدن!
4. معمولا مادرانی که در در دهه جهارم زندگی خود باردار می شوند، فرصت کافی برای ادامه تحصیل و گرفتن مدرک های معتبر دانشگاهی داشته اند. بنابراین سواد بیش تری دارند و می توانند به کودکان خود آموزش دهند.‌ پس می توان گفت کودکانی که از چنین مادرانی متولد می شوند، در دوران مدرسه، وضعیت تحصیلی بهتری دارند.
البته بارداری در سنین بالا می تواند معایبی نیز داشته باشد و موارد فوق اِدکر در همه خانواده ها صادق نیست. اما برخی تخقیقات انجام شده، چنین مواردی را برای بارداری در سنین بالا، تایید کرده اند.

توانایی باروری در مردان:

قدرت باروری مردان نیز همانند زنان، با افزایش سن، کاهش می یابد. کاسته شدن قدرت باروری در مردان با علائمی هم چون کم شدن مقدار مایع منی، کاهش شمار اسپرم های موجود در مایع منی و بی کیفیت شدن اسپرم ها اتفاق می افتد. تحقیقات نشان داده است، مدردان بالای ۴۰ سال، قدرت کم تری در بارور کردن همسر خود دارند. از طرفی احتمال سقط جنین و تولید فرزندانی همراه با نقص ژنتیکی در مادرانی که از همسر مسن خود باردار شده اند، بیش تر است. بنابراین هر چه سن مردان از ۴۰ سالگی بیش تر شود، قدرت باروری در آن ها نیز کاهش می یاید. البته این گفته به این معنا نیست که مردان بالای ۴۰ سال توانایی باروری ندارند، فقط پروسه باروری در این مردان، بسیار سخت تر و زمان بر تر از مردان جوان است.
بنابراین هم به مردان و هم به زنان توصیه می شود تا زمانی که در بهترین دوره زندگی خود برای بچه دار شدن هستتد، خود را از این نعمت محروم نکنند، زیرا باردار شدن در سنین بالا، ممکن است موجب تولد نوزادانی همراه با نقص ژنتیکی و مشکلات کروموزومی شود که می تواند آسیب های روحی جبران ناپذیری برای پدر، مادر و بچه به همراه داشته باشد.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.