مادریار

بوی بد دهان در کودکان

علت بدبو بودن دهان کودکان و راه های درمان آن

 

بوی بد دهان در کودکان به طور طبیعی موقع بیدار شدن از خواب و یا بعد از غذا خوردن ممکن است رخ دهد. اما اگر بوی دهان در کل روز ادامه داشته باشد، باید آن را جدی بگیرید. بهداشت دهان و دندان در پیشگیری از بوی بد دهان تاثیرگذار است. اما تشخیص درست علت این مشکل می تواند در درمان آن نقش اساسی داشته باشد.

در این مقاله به بررسی علت بوی بد دهان در کودکان و راه های درمان آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

بوی بد دهان در کودکان یا هالیتوز چیست؟

هالیتوز اصطلاحی پزشکی است که به معنی بوی بد مداوم دهان و بینی اطلاق می شود و گاهی می تواند نشان از یک عارضه در بدن باشد.کودکان به علت عادت های تغذیه ای و الگوهای خواب خود، ممکن است بیشتر از بزرگسالان با بوی بد دهان روبرو شوند که گاهی می تواند طبیعی باشد.

هالیتوز یا بوی بد دهان به علت داشتن ترکیبات گوگردی بسیار مشخص و قابل تشخیص است.

در کودکان ممکن است بوی بد دهان شامل بوهایی مانند جگر خام، بوی ترشیدگی، آمونیاک، استون، ماهی و … باشد که گاهی با بد مزه شدن دهان همراه است. در این موارد بوی بد دهان با مسواک از بین نمی رود.

کودکان معمولا متوجه بوی بد دهان خود نیستند. بنابراین والدین باید به این علائم دقت کنند.

علت بوی بد دهان در کودکان

عوامل زیادی می تواند در بد بو شدن دهان و نفس کودکان تاثیر داشته باشد که برخی از آن ها عبارت است از:

1 – عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و یا مسواک زدن اشتباه، از شایع ترین علت های بوی بد دهان محسوب می شود. مسواک نزدن می تواند باعث تشکیل پلاک روی دندان ها شود. پلاک در واقع باکتری های موجود در دهان هستند که از ذرات باقیمانده غذا در بین دندان ها تغذیه می کنند. فعالیت بی هوازی این باکتری ها می تواند باعث تولید بوی بد دهان در کودکان شود.

بوی بد دهان در کودکان2 – خشک شدن دهان به علت بوی بد دهان در کودکان

آب دهان حاوی آنزیم هایی است که می تواند به از بین بردن باکتری های دهان کمک کند. در موقع خواب، ترشح آب دهان کم می شود و تعداد باکتری های موجود در دهان زیاد می شود. در نتیجه موقع بیدار شدن، دهان

بوی بدی به خود می گیرد. خشکی دهان و کم شدن ترشح بزاق دهان ( زروستومیا )، می تواند از علت های بوی بد دهان محسوب شود.

3 – باکتری های موجود روی زبان به خاطر بوی بد دهان در کودکان

باکتری های موجود در دهان، روی زبان نیز تجمع پیدا می کنند. بنابراین بهتر است موقع مسواک زدن از کودک خود بخواهید با مسواک مخصوص زبان شوی، زبان خود را نیز تمیز کند تا لایه سفید رنگ روی آن از بین برود.

4 – نفس کشیدن از راه دهان

معمولا کودکان در زمان خواب و یا گرفتگی بینی از راه دهان خود تنفس می کنند. این موضوع باعث می شود که دهان کودک خشک شود و احتمال بوی بد دهان افزایش یابد. همچنین تنفس از راه دهان می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود.

5 –  عفونت های لثه و دهان و یا آبسه دندان

مطالب مرتبط

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می تواند به عفونت لثه و دهان منجر شود. وجود قند بالا در رژیم غذایی کودک و خوردن تنقلات شیرین، می تواند در رشد باکتری های دهان و در نتیجه عفونت دهان نقش داشته باشد. التهاب و ورم لثه می تواند از علائم اولیه عفونت لثه در کودکان باشد. همچنین آبسه دندان در اثر تجمع چرک در دندان می باشد که همه این عوامل باعث تولید بوی بد دهان در کودک می شود.

6 – پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یک نوع آسیب دائمی دندان است که باعث سیاه شدن و سوراخ شدن دندان می شود. زمانی که دندان پوسیده می شود، موقع غذا خوردن مقداری غذا به داخل دندان پوسیده نفوذ می کند. این عامل می تواند باعث تجمع باکتری ها در دندان و بوی بد دهان شود.

بوی بد دهان در کودکان7 – وجود اشیا خارجی در دهان کودک

گاهی وجود اشیا خارجی مانند بریس و یا دندان مصنوعی در دهان کودک می تواند باعث تولید بوی بد دهان در کودک شود. در برخی موارد وجود ذرات غذا در حفره بینی کودک عامل بوی بد دهان است.

8 – رژیم غذایی نا سالم

نوع غذایی که مصرف می کنید به همراه رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، می توانید در تولید بوی بد دهان نقش زیادی داشته باشد. خوردن سیر یا پیاز یکی از عوامل ایجاد بوی بد دهان است. همچنین رژیم غذایی با قند بالا و یا مقادیر بالای پروتئین در ایجاد بوی بد دهان نقش دارد.

9 – لوزه کودکان

لوزه کودکان بسیار حساس است و خیلی زود التهاب پیدا می کند. لوزه در کودکان غده ای شکل است و براحتی ذرات غذا در آن جا تجمع پیدا می کنند و باعث عفونت لوزه ها می شوند. عفونت لوزه می تواند در دهان بوی بدی تولید کند و نفس کودکان را بد بو کند.

10 – برخی از دارو ها برای رفع بوی بد دهان در کودکان

برخی از دارو ها در تولید بوی دهان نقش دارند. به عنوان مثال مصرف مداوم آنتی بیوتیک ها به مدت یک ماه می تواند باعث بوی بد دهان شود. همچنین برخی از داروهای دیگر مانند داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها، ضد اسپاسم ها و برخی داروهای گشاد کننده مجاری تنفسی، می توانند باعث خشکی دهان شوند که این عامل می تواندباعث بد بو شدن دهان کودکان شود.

11 – ابتلا به برخی از بیماری ها با بوی بد دهان در کودکان

گاهی بوی بد دهان می تواند نشان از یک مشکل جدی در بدن باشد. برخی از بیماری هایی که باعث تولید بوی بد دهان می شوند عبارتند از:

  • برخی از مشکلات تنفسی مانند آسم، سینوس و بزرگ شدن آدنوئید
  • ابتلا به برخی از بیماری ها نظیر دیابت، عفونت معده، سرطان کبد و دهان که البته در کودکان بسیار نادر است.

با این حال اگر بوی بد دهان در کودکان به مدت طولانی ادامه داشته باشد، برای تشخیص علت دقیق و درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید.

راه های درمان بوی بد دهان در کودکان

برای درمان بوی بد دهان ابتدا باید علت آن را پیدا کنید و سپس اقدام به درمان کنید. در این مطلب ما سعی داریم رایج ترین راه های درمان بوی بد دهان را برای شما شرح دهیم:

  • مصرف زیاد آب و مایعات بدون قند برای جلوگیری از خشکی دهان کودک؛ گاهی پزشک برای درمان خشکی دهان کودک، داروهایی مانند کربوکسی متیل سلولز را تجویز می کند که جایگزین مصنوعی بزاق است.
  • اگر علت بوی بد دهان کودک عفونت های دهان و لثه باشد، پزشک درمان های دارویی و در موارد نیاز جراحی را توصیه می کند.
  • در صورت پوسیدگی و یا آبسه دندان کودک، پزشک عصب کشی و یا جراحی برای تخلیه عفونت دندان را انجام می دهد.
  • در صورت ابتلای کودک به بیماری های مزمن، بوی بد دهان با درمان بیماری از بین می رود.

توصیه های لازم برای پیشگیری از بوی بد دهان در کودکان

رعایت بهداشت دهان و دندان و آموزش آن به کودک، می تواند در جلوگیری ازاین مشکل موثر باشد. برای این کار لازم است توصیه های زیر را انجام دهید تا کودک شما دچار این عارضه نشود:

1.مسواک زدن

مسواک زدن روزانه را در کودک خود نهادینه کنید و از او بخواهید حداقل روزانه دو بار و مدت دو دقیقه مسواک بزند. بعد از دو سالگی مسواک زدن برای کودک الزامی است و برای این کار باید از خمیر دندان مخصوص کودکان و تنها به اندازه یک دانه برنج استفاده کنید بعد از پنج سالگی مصرف خمیر دندان به اندازه یک نخود برای کودک شما کافی است.

بوی بد دهان در کودکان2.استفاده از دهانشویه

با تجویز پزشک از دهانشویه های بدون الکل و مخصوص کودکان استفاده کنید. برای کودکان زیر سه سال لزومی به استفاده از دهانشویه نیست زیرا ممکن است توسط کودک خورده شود.

3.استفاده از نخ دندان

به کودک خود کمک کنید تا روزانه از نخ دندان استفاده کند

4.تمیز کردن زبان

شما میتوانید مسواک های مخصوص زبان شوی را برای کودک خود تهیه کنید و از او بخواهید عقب زبان خود را به طور منظم مسواک بزند.

5.نوشیدن آب زیاد

مصرف آب زیاد می تواند از خشکی دهان و تولید بوی بد دهان جلوگیری کند.

6.تهیه صبحانه سالم و رژیم غذایی مغذی

صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. سعی کنید در این وعده از میوه و مواد مغذی استفاده کنید. مصرف مواد قندی را در رژیم غذایی کودک محدود کنید.

7.مراجعه منظم به دندانپزشک

برای اطمینان از سلامت دهان و دندان کودکان و اطلاع از رشد مناسب دندان ها، در دوره های منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

8.آگاه ساختن کودک با بوی بد دهان در کودکان

با فرزند خود درباره اهمیت بهداشت دهان و دندان صحبت کنید تا او با اشتیاق بیشتری بهداشت دهان خود را رعایت کند.

بوی بد دهان در کودکاندر آخر

بوی بد دهان یک مشکل شایع در کودکان و به علت نوع عادات غذایی آن ها است. این مشکل معمولا به صورت طبیعی در برخی از کودکان وجود دارد. اما اگر بیش از یک ماه ادامه داشته باشد و بعد از مسواک زدن از بین نرود، می تواند نشانه یک مشکل در کودک شما باشد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از شایع ترین علت بوی بد دهان در کودکان است. همچنین عواملی مثل عفونت لثه، پوسیدگی دندان، خشکی دهان و .. می تواند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشد. والدین می توانند با رعایت نکات پیشگیرانه، تشخیص دقیق علت آن و درمان به موقع بوی بد دهان، این مشکل آزار دهنده را از بین ببرند.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.