مادریار

بغل کردن نوزاد

در آغوش گرفتن نوزاد چه اهمیتی دارد و تاثیر آن بر سلامت کودک چیست؟

بغل کردن نوزاد راهی برای ابراز علاقه به اوست.تا هنگامی که مراقب سر کودک هستید بدون هیچ نگرانی بغل کردن نوزاد را ادمه دهید.در این متن شما را با اهمیت،فواید،روش ها،باید و نباید های در آغوش گرفتن کودک آشنا خواهیم کرد.

اهمیت بغل کردن نوزاد

بغل کردن نوزاد نشانه محبت و علاقه به کودک است.نوزادان محبت را درک می کنند.

در آغوش گرفتن نوزاد تازه متولد شده بسیار حائز اهمیت است.آنچنان که روان شناسان می گویند نوزادانی که تازه متولد شده اند را اگر بغل نگیرید و نبوسید ممکن است بمیرند.

بغل کردن نوزاد به روش کانگورو

پزشکان پس از زایمان به مادر یاد می دهند که در ماه های اول زندگی نوزاد او را به روش کانگورو بغل کنند.

به این صورت که مادر لباسش را در می آورد و نوزاد را نیز لخت می کنند و او را بغل می کنند تا محبت بین مادر و نوزاد قوی تر بشود.

پدران نیز موظف اند از کودک مراقبت کنند.بغل کردن نوزاد توسط پدرش به او آرامش می دهد.نوزاد احساس مردانه پدرش را متوجه می شود و قوت قلب می گیرد.

پدر هم باید برای ایجاد پیوند عاطفی با فرزندش تلاش کند.این پیوند هم به نفع پدر و هم به نفع نوزاد می باشد.

بغل کردن نوزادفواید بغل کردن نوزاد به روش کانگورویی

شبیه سازی با رحم

روش هم آغوشی کانگورویی معمولا برای نوزادانی که زود به دنیا آمده اند بسیار حائز اهمیت است.زیرا محیط برای نوزاد با دخل رحم شبیه سازی می شود.این روش یک نوع مراقبت پزشکی و مراقبت عاطفی است.

کاهش استرس مادر و کودک

سطح استرس بدن نوزاد رابا آغوش کانگورویی کاهش و اعصابش را تسکین دهید.مادر نیز با این روش اعتماد به نفسش برای مراقبت از کودک کوچکش بالا می رود.

سلامت جسمی

این تمدد اعصاب می‌تواند به تثبیت تنفس،تنظیم ضربان قلب و سطح اکسیژن بدن نوزادتان کمک کند.

خواب کافی

حضور آرام‌بخش و آشنای شما در طول این مراقبت،خواب نوزادتان را نیز عمیق و منظم می‌کند،زیرا خواب کافی کمک مهمی برای رشد مداوم،بالغ شدن و افزایش وزن‌گیری مناسب کودک شماست.

تسکین دهنده

آغوش مادر در هر سنی که باشید باعث تسکین درد های شما خواهد شد.و این به دلیل نه ماه همراهی مادر  با رشد جنین تا تولد و دو سال شیر دهی مادر به کودک می باشد.

مطالب مرتبط

شیر دهی راحت

با این روش شیر دهی بسیار آسان می شود.

فواید بغل کردن نوزاد

فواید قدرت آغوش و تماس پوستی را دست کم نگیرید.

شادی

اکسی توسین همان هورمون حس خوب هنگام بغل کردن نوزاد تولید می شود.هم چنین هورمون اکسی توسین که هورمون کاهش استرس است در این زمان به وجود می آید.

کاهش استرس

کودک ممکن است اضطراب جدایی از مادر داشته باشد.این باعث بروز استرس در او می گردد.با بغل کردن نوزاد باعث شادی و آرامشش می شوید.

نوزادان ممکن است سر مسائل جزئی استرس پیدا کنند.به همین دلیل روان شناسان به همه والدین توصیه می کنند که از در آغوش گرفتن کودک غافل نشوند.

تاثیر بغل کردن نوزاد بر یاد گیری

بغل کردن،بوسیدن،لبخند زدن و غیره میتواند باعث آرامش مغز کودک بشود.در این صورت سلول های مغز بیشتر رشد می کنند و باز می شوند.هنگامی که به کودک محبت می کنید،او با تمرکز بیشتر به درس گوش می دهد و مهارت و یادگیری اش بالا می رود.بنابراین از تاثیر محبت بر قدرت یاد گیری کودکان غافل نشوید.

پیشرفت شناختی و عاطفی

بغل کردن نوزادبا بغل کردن در زمان مناسب کودک علاوه بر اینکه لوس نمی شود بلکه باعث رشد درست شخصیت کودک از خودش نیز می شوید.

کودک از نظر عاطفی آرامش خاطر دارد و با یک مسئله کوچک خیلی زود به هم نمی ریزد.با در آغوش گرفتن نوزاد به او احساس امنیت بدهید تا آزادانه و شاد زندگی کند.

تقویت اعتماد به نفس

کودک بسیار شکننده است با هر بار بغل کردن اعتماد به نفس کودک را در ارتباط با جهان بیرون از خانه افزایش می دهید.کودک هر چه بیشتر تحت تاثیر محبت خانواده قرار گرفته باشد راحت تر می تواند با دنیا ارتباط بگیرد.

فهمیده شدن کودک

همان طور که در بالا ذکر شد کودکان به هر دلیل کوچکی دچار ترس می شوند و بیشتر اوقات نمی توانند احساس خود را به خوبی بیان کنند.شاید تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که در گوشه ای بنشینند و گریه کنند.

در این لحظه صحبت کردن با کودک مفید نیست.با بغل کردنش به او بفهمانید که برای شما مهم است و احساساتش را درک می کنید.

وقتی کودک متوجه شود که شما او را درک می کنید آرامش خواهد گرفت.حالا زمان صحبت کردن و ارتباط کلامی فرا رسیده است.

آغوش درد های روحی را تسکین می دهد.

تاثیر بغل کردن نوزاد بر کمتر شدن لجبازی

وقتی کودک لجبازی می کند یا اینکه خشن شده است.بهترین کار این است که او را دپدر آغوش بگیریم تا متوجه شود که همیشه دوستش داریم اما باید در مورد رفتار بدش هم با او صحبت کنید.

وقتی با آغوش باز به سراغ فرزندتان می روید،کودک نیز حرف شنو تر نی شود و دیگر لجبازی نمیس کند.

بغل کردن باعث تقویت سیستم ایمنی کودک می شود.

افزایش صمیمیت

با در آغوش گرفتن کودک شما و فرزندتان یک ارتباط روحی و جسمی با هم برقرار می کنید.این کار باعث ایجاد هم دلی و صمیمیت بیشتر می شود.

روش های صحیح بغل کردن نوزاد

بغل کردن نوزادبغل کرذن نوزاد روی شانه

کودک را با دو دست بلند کنید.به این صورت که یک دست را زیر سر و دست دیگر را زیر باسن نوزاد بگذارید.

خیلی آرام کودک را بالا بیاورید و او را به سینه اتان نزدیک کنید.

با تکیه دادن نوزاد به خودتان از او مراقبت کنید.سر نوزاد باید روی شانه یا روی سینه شما قرار بگیرد.

از روش شانه ای برای کودکانی که زیاد گریه می کنند بیشتر استفاده می کنند.

بغل کزدن نوزاد روی بازو(روش گهواره ای)

با این روش می توانید نوزاد را روی بازوی خود بخوابانید.صورت نوزاد مقابل صورت شما قرار می گیرد.

روی آرنج

سر و صورت نوزاد را به طرف بیرون و پشت به صورت خودتان قرار می دهید.سر نوزاد روی آرنج قرار می گیرد و با دست دیگر از بدن و باسن او مراقبت می کنید.روش بغل کردن نوزاد به روش خواباندن او روی آرنج بهترین نوع از همه روش های موجود می باشد.

بغل کردن نوزاد روی تشک کوچک

وقتی نوزاد تازه به دنیا می آید بهتر است نوزاد را روی تشک بسیار کوچکی که هم اندازه قد او باشد بخوابانید.با این کار هنگام بغل کردن کودک از سر و گردنش به خوبی محافظت می شود.

با این کار وقتی نوزاد خواب است،هنگام جا به جایی اصلا بیدار نمی شود.روش خواباندن نوزاد روی تشک کوچک برای نوزادانی که خیلی کوچک هستند مفید است.

روش صندلی

معمولا برای کودکان بزرگ تر هستند از روش صندلی برای بغل کردن استفاده می کنند.به این صورت که دست را که زیر پای بچه می بریم و با دست دیگر بدون اینکه به شکم نوزاد فشار وارد شود دور کودک دست را حلقه می کنیم.

نکات مهم بغل کردن نوزاد

هر بار که کودک را بغل می کنید باید خیلی خیلی مراقب سر او باشید.

نباید نوزاد را طوری بغل کنید که به شکم و پهلوهایش فشار وارد شود.این کار باعث فشار به معده نوزاد می شود و منجر به استفراغ می شود.

از روش گهواره ای بیشتر برای شیر دهی به نوزاد می توان استفاده کرد.

قبل از شیر دهی،بعد و قبل از عوض کردن پوشک نوزاد و بعد  از استفاده از سرویس بهداشتی مادر موظف است که دستهایش را به طور کامل بشوید.

هر روز باید لباس خود را عوض کنید.بهتر است برای خوشبو شدن فقط روزانه لباس خود را عوض کنید.مادر نباید عطر بزند.زیرا ممکن است نوزاد دچار تنگی نفس و سندروم مرگ ناگهانی گردد.

چکار کنیم که کودک بغلی نشود؟

بعضی از نوزادان وقتی آن ها را زمین می گذارید بی قرار می شوند و شروع به نق زدن می کنند.به اصطلاح عامیانه می گویند که کودک کولی شده است.اما باید بدانید که،کودک نه ماه به طور کامل و بدون توقف در کنار مادر بوده است.

او نمی تواند به طور ناگهانی از مادر جدا شود.

اما والدین می توانند که نوزاد را با شیر دادن،خواباندن او در گهواره و یا جنباندن روی پا آرام کنند و این استرس دوری از مادر را از کودک بگیرند.

وصل کردن آویز

می توانید که با وصل کردن آویز های زیبا  و تغییر دادن آن ها در طول ماه کودک را علاقه مند به خوابیدن روی تختش بکنید.

استفاده از زیر انداز

برای نوزاد از زیر انداز های رنگی با تصویر بزرگ انتخاب کنید.نوزادان چون به طور کامل نمی بینند از دیدن تصاویر بزرگ لذت می برند و می توانند ساعت ها با زیر انداز خود بازی کنند.

اسباب بازی

کودک را روی تخت یا روی زمین قرار دهید و تعدادای از اسباب بازی های مورد علاقه اش را کنارش بچینید.با این کار توجه کودک به چیزهای دیگر متمایل کنید.می توانید از اسباب بازی های چشمک زن یا موزیکال برای این هدف نیز استفاده کنید.

مادر کافی باشید

نگران نباشید که کودک کمی گریه کند.نوزاد باید از همان ابتدا متوجه شود که مادر هم برای خودش کارهایی دارد که باید انجام دهد و نمی تواند همه ساعات روز را دزر کنار او وقت بگذراند.مادر برنامه ریزی کند تا به همه کارهایش رسیدگی کند.

اگر کودک به صورت مداوم در بغل مادر باشد هر دو خسته می شوند.تلاش کنید تا مادر کافی باشد تا مادر کامل.

بغل کردن نوزادبغل کردن نوزاد توسط افرادی غیر از مادر

توجه به سر

اشکالی ندارد که گاهی دیگران نیز نوزاد را بغل کنند اما باید برای مراقبت از سر نوزاد به آن ها تذکر دهید.

سرماخوردگی و تب

کسانی که سرما خورده اند اجازه ندارند کودک را در آغوش بگیرند.اگر احساس می کنید کسی تب دارد از او محترمانه بخواهید که بغل کردن نوزاد را برای بعد از بهبودی اش بگذارد.

مشکلات پوستی

چون پوست نوزاد بسیار حساس و ضعیف است کسانی که مشکلات پوستی دارند نباید کودک را بغل کنند.

شستن دست ها قبل از بغل کردن نوزاد

نوزاد تا 6 ماهگی بسیار ضعیف است و سیستم ایمنی بدنش خیلی پایین است.بنابراین نباید نوزاد را به دست هر کسی بسپارید.از هر کسی که دوست دارد نوزاد را بغل کنید خواهش کنید تا دست هایش را قبل از آن بشوید.

بوسیدن

به کودکان دیگر نیز تذکر دهید که برای بغل کردن و بوسیدن خواهر یا برادر کوچک اشان حتما باید دست و صورت اشان را به خوبی بشویند.

چرا گاهی نباید نوزاد را در آغوش بگیریم؟

بعضی از کودکان به طور طبیعی دوست ندارند که آن ها را بغل کنیم.این امر عادی است.اگر کودک هنگام بغل کردنش گریه می کند،از دست شما فرار می کند و تمایلی برای محدود شدن در آغوش شما ندارد.او را به زور بغل نکنید.

این نوع از کودکان ارتباط چشمی را بیشتر از تماس فیزیکی می پسندند.به خواست آن ها احترام بگذارید.

اگر خیلی دوست دارید او را بغل کنید،بهتر است هنگام بازی،رقص،دنبال بازی و غیر از حالت عادی انجام گیرد.

آن ها را مجبور نکنید که در آغوش شما بمانند.آن ها باید یاد بگیرند که عشق یک خیابان دو طرفه است.

در آخر

بغل کردن نوزاد روش های زیادی دارد.اگر هنگام در آغوش گرفتن او شاد است و بی قراری نمی کند.یعنی اینکه روش بغل کردن او صحیح می باشد.

با استفاده از روش کانگورویی(تماس پوست با پوست) به آرامش کودک و مادر می رسید.توجه داشته باشید که در این روش باید صورت نوزاد رو به روی صورت مادر قرار بگیرد.

بخش مهم هر رابطه ای مخصوصا فرزند پروری لمس و بغل کردن است.

ماساژ کودک هم تاثیر فراوانی برای او خواهد داشت.زیرا مادر با برقراری تماس پوستی باعث آرامش نوزاد می شود.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.