مادریار

بد خلقی کودک

علل و نشانه های بد اخلاقی بچه و راه های کنترل آن

بد خلقی کودک علت های زیادی دارد که در این متن به آن می پردازیم.راه های پیشگیری،راه های درمان دارویی و سنتی بد خلقی کودک در این مقاله ذکر خواهد شد.

بد خلقی کودکان هم خود کودک و هم والدین را آزار می دهد.

10 نشانه بد خلقی در کودک چیست؟

  1. جیغ و داد کردن
  2. فشردن دندان ها به هم
  3. غذا نخوردن
  4. نق زدن
  5. غر غر کردن
  6. بی حوصلگی کردن
  7. بازی نکردن
  8. وابستگی شدید به مادر یا پدر
  9. گریه کردن
  10. نگه داشتن نفس

بد اخلاق شدن خردسالان طبیعی است و پزشکان آن را بخشی از رشد در کودکان می دانند.

بد خلقی کودکدلایل بد خلقی کودک

بد خلقی کودک می تواند ناشی از مشکلات زیادی باشد:

ممکن است از سوء تغذیه یا دیر شدن وعده غذایی باشد.

  • گرسنگی
  • تشنگی
  • خستگی

نداشتن مهارتهای کافی

برای درخواست چیزی که می خواهند داشته باشند و والدین با آن ها مخالف هستند.بچه ها گریه می کنند و ممکن است تا چند روز بد اخلاقی کنند

ناتوانی در حرف زدن

کودکان تا زمانی که نمی توانند به درستی حرف بزنند یا اینکه منظورشان را به والدین بفهمانند بد خلق می شوند زیرا سایر افراد نمی فهمند که کودک واقعا چه چیزی می خواهد.

بعد از 2 سالگی و با کامل شدن قدرت زبانی کودک بد خلقی ها هم کاهش می یابد.حرف نزدن در کودکان آثار سوء زیادی دارد،پیشنهاد می کنیم که مقاله حرف نزدن کودک را در سایت تخصصی مادر و کودک مادر یار دنبال کنید.

نا توانی در انجام کار

کودکان همین طور که بزرگ می شوند دوست دارند که بر محیط اطراف تسلط داشته باشند و یک سری کارها را خودشان به تنهایی انجام دهند.وقتی می بینند که نمی توانند که به صورت جداگانه از پس کاری که دوست دارند بر نمی آیند،عصبی و بد خلق می شوند.

احساس تنهایی

کودکان از سن 3 سالگی به بعد دوست دارند که تنها نباشند و تمایل به داشتن خواهر،برادر و دوست دارند.بیشتر کودکان تک فرزند بیشتر بد خلقی می کنند.زیرا کودکانی که خواهر یا برادر دارند با هم بازی می کنند و زمانی برای تنها شدن ندارند.اما تک فرزند ها همیشه تنها هستند و در صورتی که در دوست یابی هم دچار مشکل باشند بد خلقی را آغاز می کنند.

راه های پیشگیری از بد خلقی کودک

قبل از اینکه کودک بد خلق شود باید چکار کنیم و یا چه رفتار هایی مناسب است تا از بروز بد خلقی کودک جلوگیری کنیم:

مطالب مرتبط

رفتار خوب

همیشه و در همه حال با کودک به خوبی رفتار کنید و کودک را نیز برای کار خوب و مثبتش تشویق کنید.اینکه شما بتوانید در مواقع بحرانی رفتار خود را کنترل کنید و رفتار شایسته از خود بروز دهید کودک نیز از شما الگو برداری می کند.

به کودک قدرت انتخاب بدهید.

وقتی کودک با جملات دستوری شما روبه رو می شود قطعا مقاومت می کند و معمولا جواب جملات امری را با پاسخ منفی رد می کنند.به کودک جهت جلوگیری از بد خلقی قدرت انتخاب بدهید.مثلا از او بپرسید که کدام یک از خوراکی ها را دوست دارد؟یا اینکه بعد از دیدن فیلم مسواک می زند یا بعد از آن؟

با کار کودک اعتماد به نفسش بالا می رود،در خود احساس خوشایندی پیدا می کنند و این حس مانع بد خلقی کودک می گردد.

دور نگه داشتن

وقتی کودک را به دلیل تنبیه از چیزی محروم می کنید بهتر است آن وسیله را از جلوی دیدش دور نگه دارید زیرا کودک با دیدن آن شیء بیشتر حس منفی می گیرد و و شروع بد خلقی کودک از همین جا نشات می گیرد.

حواس کودک را پرت کنید.

کودکان حافظه کوتاه مدت دارند و خیلی زود مسائل را فراموش می کنند.می توانید با نشان دادن یک چیز دیگر،بازی با کودک،درست کردن یک کاردستی،بردن او به یک محیط جدید حواسش را به موضوع جدید پرت کنید و از بهانه گیری و بد خلقی او جلوگیری کنید.

بد خلقی کودکآموزش توانایی های جدید به کودک

به کودک کمک کنید تا کارهای جدید را آموزش ببیند.از چیزهای ساده شروع کنید و کم کم بیشترش کنید.کودکان از یاد گرفتن لذت می برند.مثلا وقتی می خواهید کیک درست کنید کودک را در کنار خود بنشانید و از او بخواهید تا هم یاد بگیرد و هم به شما کمک کند.

کودک با آموزش مهارتهای جدید وارد یک چالش می شود و هر بار هم بهتر عمل می کند.وقتی کودک کاری را درست انجام داد حتما تشویقش کنید و اگر اشتباه بود اصلا بد اخلاقی نکنید تا انگیزه اش برای ادامه کم نشود.

به کودک توجه کنید.

وقتی کودک می خواهد برای شما شعر بخواند یا اینکه در حین بازی ازشما می خواهد که با او نگاه کنید،با توجه کامل با او رفتار کنید.مثلا اگر در حال کتاب خواندن یا فیلم دیدن هستید آن را کنار بگذارید و همه توجه و حواستان را به کودک بدهید.

وقتی کودک درخواست نا معقولی دارد یا چیزی می خواهد که معقول است اما شما ناتوان از انجامش هستید حتما به او توجه کنید.در مورد خواسته هایش حرف بزنید.بگذارید رابطه عاطفی مادر و کودک و پیوند عاطفی پدر و فرزندی اتان حفظ شود.

کودکان تا بزرگ سالی نیاز به ایجاد ارتباط مثبت با والدین دارند.فکر نکنید اگر کودک در حال بزرگ شدن است دیگر نیاز به مسائل عاطفی ندارد.در صورتی که باید بدانید هر چه کودک بزرگ تر می شود احساس می کنید نیاز بیشتری برای داشتن یک دوست صمیمی دارد.

وظیفه پدران

پدران نیز بعد از تولد کودک مسئولیت بیشتری پیدا می کنند چون کودک همیشه با مادر همراه است و پدران مجبورند به دلیل کار و مشغله های اجتماعی بیشتر از فرزند دور باشند.

شاید کمی رابطه کم رنگ تری با کودک دارند و بعضی از کودکان که بیشتر به پدر وابسته هستند هنگامی که کودک با پدر نیست بد خلق می شود.بهتر است وظیفه پدران را در سایت تخصصی مادر و کودک مادر یار مطالعه کنید.

کودک را بشناسید.

وقتی کودک خسته و گرسنه است از او چیزی نخواهید یا او را مجبور به انجام کاری نکنید زیرا کودک در این صورت بد خلقی می کند.ابتدا سعی کنید روحیه کودک را با چیزی شاد کنید و بعدا او را برای همراهی با خودتان وادار کنید.

مثلا وقتی کودک از مدرسه برگشته است سریع سراغ نمرات و دفتر های مشقش نباشید اول با خوراکی از او پذیرایی کنید و بعد از در رفتن خستگی اش از او بخواهید که خودش بگوید چه کار هایی در مدرسه انجام داده است.

خواب کافی

گاهی کودکان به علت کم خوابی یا بد خوابی اعصابشان خرد می شود و شروع به بد خلقی می کنند.باید به خواب کودک اهمیت دهید.

زیرا علاوه بر آرامش و حس خوب،هورمون رشد به موقع در بدنش تولید می گردد و باید بدانید که خواب کافی و به موقع باعث سلامت روانی و جسمانی کودک می گردد.

مشکلات جسمی

  • اختلالات بینایی
  • کاهش شنوایی
  • درد در قسمتی از بدن

مشکلات یادگیری

اختلالات یادگیری زبان یا مشکلات در مدرسه نیز می تواند باعث بهانه گرفتن کودکان بشود.

راه های مقابله با بد خلقی کودک

بد خلقی کودکچگونه می توانیم با رفتار کودکان پرخاشگر را درمان کنیم:

آرام باشید.

کودکان در مواقع انتخاب راه درست به والدین نگاه می کنند.والدین باید هنگام بد خلقی کودک آرامش خود را حفظ کنند و کودک را نیز به آرامش دعوت کنند.زیرا عصبانیت شما وضع را بدتر می کند.خونسردی خود را حفظ کنید.

به تغذیه کودک اهمیت بدهید.

گاهی اوقات کودک به دلیل گرسنگی یا تشنگی بد اخلاقی می کند ابتدا  باید علت را پیدا کنید و اگر نیاز به غذا یا آب دارد او را سیراب کنید تا بد خلقی او کاهش یابد.

تغذیه کودک

تغذیه کودک در هر سنی متفاوت است و باید با توجه به سن و موقعیت به کودک غذا بدهید.مثلا پس از یک سالگی باید به کودک غذای کمکی بدهید.آیا طرز تهییه غذای کمکی را می دانید اگر نیاز به آموزش دارید از مقاله طرز تهییه غذای کمکی کودک دیدن فرمایید.

حواس کودک را پرت کنید.

همان طور که در بالا ذکر شد کودکان خیلی زود می توانند تغییر موقعیت دهند و شاد شوند.هنگامی که کودک بهانه می گیرد بهتر است حواس او را به چیز دیگری پرت کنید.

چه موقع بی توجهی جواب می دهد؟

اگر کودک برای جلب توجه و نیاز به محبت بد خلقی می کند نباید به او توجه کنید باید از او غافل بشوید و از کنارش رد شوید.وقتی خیلی زود به او توجه کنید این گونه یاد می گیرد که هر گاه نیاز توجه داشت بد اخلاق شود یا اینکه گریه می کند.

با این کار عزت نفس کودک تخریب می شود.کودکان باید یاد بگیرند که والدین نیز زمانی را باید برای خودشان اختصاص دهند.مادر کافی باشید نه مادر کامل.

مشغول شدن به کار دیگر

اگر کودک به دلیل نرسیدن به خواسته اش بد خلقی می کند باید به کودک بی محلی کنید،برای کودک زیاد از حد توضیح ندهید و به کار دیگری مشغول شوید.

به کودک مسئولیت بدهید.

وقتی کودک شروع به غر زدن می کند شاید حوصله اش سر رفته است و نیاز به تغییر وضعیت دارد.بنابراین با دادن مسئولیت به کودک برای او مشغولیت می سازید و او را از شر بی حوصلگی ها نجات می دهید.

کودکان با کار کردن در منزل هم مهارت می آموزند و هم سرگرم می شوند.

رسیدگی به حیوان خانگی

رسیدگی به حیوان خانگی اش را به خودش بسپارید.با این کار هم مسئولیت پذیری را یاد می گیرد،هم سرگرم می شود و هم آرامش می گیرد.

رسیدگی به حیوان خانگی،غذا دادن و بازی کردن با حیوان می تواند او را از استرس دور کند و شاداب تر بشود.

محرومیت از موبایل

کودکان پس از استفاده از موبایل،تبلت و لب تاپ دچار بد خلقی می گردند زیرا اشعه آبی صفحه نمایشگر،اشعه های اینترنت و سیم کارت برای برقراری تماس،پیام،دانلود و … روی مغز کودک تاثیر منفی می گذارد.

کم خوابی،داشتن استرس،آسیب به چشم و بد اخلاقی از عوارض استفاده مداوم از گوشی موبایل می باشد.

والدین باید قاطع باشند.

اگر کودک هنگام بهانه گرفتن به خودش آسیب می زند و یا اینکه اصرار دارد تا به کار پر خطرش ادامه دهد او را محکم بگیرید و برای انجام ندادن آن عمل قاطع بگوید نه.

والدین باید گاهی به کودگ نه بگویند تا کودکان هم قدرت نه گفتن را یاد بگیرند و هم کارهایی انجام ندهند که ممکن است به آن ها آسیب و لطمه وارد شود.

بد خلقی کودککودک را به اتاقش بفرستید.

وقتی کودک کار اشتباهی انجام می دهد و وقتی به او گوشزد کردید شروع به بد خلقی کرد.او را به اتاقش بفرستید و به او بگویید تا به کارش فکر کند.

پس از اینکه آرام شد اجازه دارد بیرون بیاید.در این زمان بهتر است با او صحبت کنید و عواقب کار بدش را برایش توضیح دهید.

کنترل بد خلقی را به خود کودک بسپارید.

وقتی کودک بهانه جویی می کند به او بگویید تا آرامش نگرفته است نمی تواند از اتاقش بیرون بیاید.با این کار خردسال یاد می گیرد که چگونه باید بد خلقی را تمام کند و احساس قدرت بیشتری می کند و نا خود آگاه شاداب می گردد.

فرستادن کودک به کلاس های ورزشی

کودکان با ورزش کردن انرژی بیش از حد از خود را تخلیه می کنند و با ورزش کردن می توانید از بروز بیش فعالی کودکان جلوگیری کنید.

شنا در بارداری

شنا کردن یکی دیگر از ورزش هایی است که باعث آرامش بچه ها می شود.آب درمانی یک علم است که می تواند به همه کمک کند مثلا شنا در بارداری باعث آسودگی مادر و جنین می شود.

یوگا

یوگا و مدیتیشن را به کودکان آموزش دهید تا هم خواب راحت تری را به آن ها هدیه دهید و هم راه کنترل خشم را یاد بگیرند.

کودکان را به محیط جدید ببرید.

وقتی کودک در حال نق زدن است بهتر است آنان را به محیط جدید ببرید مثلا پارک،منزل یکی از اقوام و یا فقط چرخیدن آن هم بیرون از منزل می تواند آن ها را آرام کند.

والدین نباید تسلیم شوند.

با تسلیم شدن در برابر کودک به او فرصت می دهید که باز هم این کار را تکرار کند.بنابراین هر چقدر هم که بد اخلاقی کرد شما مجاز نیستید تا در برابر او سر خم کنید.

می توانید راه کار جایگزین برایش قرار دهید.اما نباید به حرفش گوش دهید.بعد از اینکه آرام شد با هم صحبت کنید.

بغل کردن

گاهی اوقات کودک را در آغوش بگیرید و او را آرام کنید.بعضی مواقع کودکان با در آغوش گرفتن و قربان صدقه رفتن آرام می گیرند و قلب اشان مملو از شادی می شود.زیرا آن ها هم مثل بزرگ تر ها عشق را می شناسند و آن را درک می کنند.

پاره کردن کاغذ

چند تکه روزنامه یا کاغذ باطله به کودک بدهید و از او بخواهید تا آن ها را پاره پاره کند و به هوا بریزد.به او اجازه دهید در حال بازی جیغ و داد هم بزند.این کار هم باعث کنترل خشم می شود و هم به کودک آرامش می دهد.

از کودک بخواهید وقتی بازی اش تمام شد آن ها را جمع کند.

بد خلقی کودکدرمان دارویی بد خلقی کودک

داروهایی که می تواند از رفتار های خشونت آمیز جلوگیری کند:

امگا 3

امگا 3 می تواند کودک را آرام کند.اگر نمی توانید که خود ماهی را در هفته 3 بار میل کنید از قرص یا کپسول امگا 3 استفاده کنید.امگا 3 به تنظیم و کاهش هورمون کورتیزول کمک می کند.

ویتامین ها

کمبود ویتامین ب1 نیز می تواند باعث بروز بد اخلاقی و بی اعصابی باشد.بنابراین به کودکان خود البته با تجویز پزشک ویتامین b1بدهید.

آهن

کم خونی و فقر آهن منجر به بد خلقی و بی حوصلگی در کودکان می شود.اگر کودکان از خوردن غذاهای حاوی آهن سرباز می زنند روزانه قرص آهن،فروگلوبین که به صورت شربت است،شربت زینک اکساید و هم خانواده های آهن را به کودک بدهید.قرص یا قطره مولتی ویتامین نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

 

مکمل های پروتئین را مصرف کنید.یا از غذاهایی مثل گوشت قرمز،ماهی و پنیر میل کنید.

قرص ویتامین دی میل کنید.

کمبود ویتامین دی در بدن باعث بروز خشم و پرخاشگری می گردد.بنابراین با دادن آزمایش ویتامین دی و  با دستور پزشک از قرص و مکمل های ویتامین دی استفاده کنید.

حواستان به کمبودهای تغذیه‌ای باشد

کمبود منیزیم،ویتامین B12 و روی با علائم اختلالات اضطرابی مرتبط است.به طور خاص گیاهخواران باید حواسشان به B12 خود باشد.

زیرا این ویتامین فقط در محصولات حیوانی یافت می‌شود.تخم‌مرغ،شیر و گوشت دارای گروه ویتامین B هستند که می‌توانند به جلوگیری از اضطراب کمک کنند.
غلات کامل سرشار از منیزیم و تریپتوفان هستند.تریپتوفان اسیدآمینه‌ای است که بدن شما آن را به سروتونین تبدیل می‌کند.سروتونین به ایجاد آرامش و بهبود روحیه‌تان کمک می‌کند.

درمان سنتی بد خلقی کودک

یکی از درمان های سنتی درمان با گیاهان دارویی است.گیاهان دارویی نیز وجود دارد که اثر آرام سازی و تن آرامی دارد.

اما کدام گیاهان می تواند برای بد خلقی کودک تاثیر مثبت داشته باشد؟

استفاده از دم نوش ها

  • دمنوش میوه ای توت فرنگی
  • ترکیبی بادرنجبویه،لیمو و بهار نارنج را با هم دم کنید.
  • دم کرده بابونه

وقتی کودک عصبانی است به او بابونه بدهید.بابونه علاوه بر آرام بخش،مسکن هم هست.می توانید اسانس بابونه را در هوا پخش کنید یا اینکه از روغن بابونه برای روغن مالی استفاده کنید.

  • دمنوش بلوبری
  • ترنج

ترنج یک آرامبخش است که بیشتر در عطر ها استفاده می شود.

روغن مالی

  • پونه

یک راه‌حل طبیعی عالی برای آرام کردن عصبانیت،اضطراب یا استرس به صورت تدریجی و بدون عوارض جانبی است.روغن پونه را با روغن اسطوخودوس ترکیب کنید تا اثر بخشی بیشتری داشته باشد.

خوردنی ها

  • تاتوره
  • تاجریزی سیاه
  • چای کوهی
  • شاهدانه
  • زرشک
  • بادرنجبویه
  • بهارنارنج
  • جوی دوسر
  • ریحان(برای کسانی که موقع عصبی شدن دچار درد معده می شوند مفید می باشد.ریحان را به صورت سس،سبزی خوردن،خشک شده در غذاها و ماست استفاده کنید).

بهترین آرام کننده

  • زردچوبه
  • زعفران
  • سنبل الطیب

در قدیم ازسنبل برای درمان اختلالات عصبی و صرع استفاده می شده است. خواص آرام‌بخشی این گیاه برای معالجه عصبانیت،اضطراب،استرس،بی‌خوابی و حتی میگرن بسیار عالی است.

  • علف چای
  • کرفس
  • گل رنگ
  • نعنا فلفل
  • گل مغربی
  • گریپ فروت
  • مارچوبه
  • گل ساعتی
  • کاسنی
  • گل محمدی
  • نسترن
  • پرتقال
  • گل گاو زبان

پرتقال و پوست پرتقال از بهترین رایحه هایی است که باعث آرام سازی روانی می گردد.

اسپری کردن اسطوخودوس در منزل

  • اسطوخودوس

می توانید اسطوخودوس را داخل یک کیسه یا توری کوچک قرار دهید و آن را داخل بالشت کودک بگذارید.همین کیسه را می توانید د اخل حمام بگذارید یا اسپری اسطوخودوس را در هوا یا روی لباس کودک بپاشید.

  • رازیانه
  • گشنیز

چای گشنیز،سوپ گشنیز یا گشنیز همراه با پلو می تواند کودکان جیغ جیغو را آرام کند.

  • زنجبیل
  • هل
  • چای سبز

توجه داشته باشید که کودکان بالای 12 سال می توانند چای سبلز بنوشند آن هم با غلظت پایین.دقت داشته باشید که بعضی از کودکان به چای سبز حساسیت دارند.

چای میوه ای

چای های میوه ای می تواند کودکان خشن را آرام کند.میوه ها را خشک کنید و پس از آن با اب جوش دمنوش میوه ای درست کنید.

داروی گیاهی یا شیمیایی؟

با توجه به اینکه مصرف دارو های گیاهی تاثیر بهتری دارند و عاری از مواد  شیمیایی هستند گزینه بهتری نسبت به داروهای شیمیایی هستند اما نباید آن ها را به صورت خود سرانه مصرف کنید و حتما قبل از مصرف با پزشکان طب سنتی مشورت کنید.

علاوه بر داروی گیاهی برای کودکان عصبی،گیاهانی همچون جینسینگ قرمز (جینسینگ کره ای)،عصاره ی ریشه ی سنبل الطیب و عصاره ریشه بادرنجبویه،رفتارهای اجتماعی،خواب و بی قراری و بی دقتی و تمرکز پایین کودکان مبتلا به بیش فعالی را به طور قطعی درمان می کنند.

موسیقی درمانی

موسیقی های آرام می تواند کودکان و بزرگ سالان را آرام کند.وقتی کودک در حال بد اخلاقی کردن است بهتر او را با یک آهنگ آرام و دلنشین به کنترل خود دعوت کنید.در این لحظه نباید موسیقی های تند و ریتمیک پخش کنید. زیرا باعث بروز شیطنت و فعالیت بیشتر در  او خواهید شد.

بد خلقی کودکماساژ درمانی

ماساژ درمانی برای همه افراد و در همه سنین قابل اجرا است و داراری تاثیر مثبت می باشد.ما انواع ماساژ ها را داریم.ماساژ کودک،ماساژ در بارداری،ماساژ سنگ،ماساژ با روغن ها و … .

روغن مالی

روغن مالی را باید بلد باشید که کدام روغن را و به کجای بدن نوزاد یا کودک بزنید تا آرامش بگیرد.گاهی اوقات روغن مالی بدن کودک باعث آرامش روانی و جسمی کودک می گردد و او را از استرس و تنش دور می کند.

روغن ماهی بخورید.

در قدیم الایام کسانی که مشکلات عصبی داشته اند را به خوردن ماهی،روغن ماهی و یا امگا3 توصیه می کرده اند.

قرار دادن آجیل در سبد غذایی کودک

پسته خام،بادام خام،آجیل برزیلی،فندق و بلوط بسیار برای کودکالن پرخاشگر موثر می باشد.

این مغز ها را پودر کنید و همراه غذاهای دیگر به کودک بدهید.با این کار سیستم عصبی کودک را تقویت می کنید.وقتی سیستم ایمنی بدن محکم و قوی باشد کمتر دچار بد خلقی می شوید.

درمان یبوست کودک

وقتی کودک قادر به اجابت مزاج نباشد سموم در بدنش تجمع پیدا می کند.در نتیجه رطوبت بدن از بین می رود و در کل بی قراری،پرخاشگری و افسردگی به وجود می آید.

چه موقع باید با پزشک مشورت کنید:

  • در برخورد با بداخلاقی کودک هارت کنترل خشم خود را از دست می دهید.
  • مدام در برابر بدخلقی کودک تسلیم می شوید.
  • بدخلقی کودکان باعث ایجاد احساس بد بین شما و کودک‌ می‌شود.
  • به مرور، بدخلقی کودک ادامه می‌یابد و طولانی‌تر،شدیدتر و بیشتر می‌شود.
  • کودک هنگام بدخلقی به خود و یا دیگران آسیب می‌زند.
  • اگر با شما همکاری نمی‌کند و اکثر اوقات مشکلات رفتاری کودک زیاد است.
  • بچه هایی که ناسازگار هستند و با شما زیاد بحث و دعوا می‌کند.

 

کودکان می توانند مهارت کنترل خشم را کسب کنند پس با آنها صحبت کنید و به آنان آموزش دهید.

بچه ها می توانند که شکست را بپذیرند و با نا امیدی مبارزه کنند.با این کار کمتر دچار بد خلقی می شوند.

نباید هایی غذایی کودکان

کودکان نباید از نوشابه های گاز دار،قهوه،شکلات داغ،آبمیوه های صنعتی،نوشمک و یخمک،نکتار و خوراکی های حاوی مواد نگه دارنده و رنگ های مصنوعی میل کنند.زیرا همه موراد بالا باعث بروز خشونت در کودکان می گردد.

فست فود ها و غذاهای رستورانی هم برای کودکان توصیه نمی شود.

حریره بادام بهترین غذا برای کودکان عصبی می باشد.

 

بد خلقی کودک:

بد خلقی کودک

یکی از لحظات سخت و دشواری که برای والدین در تربیت کودک وجود دارد، بد خلقی های کودک است. در زمانی که کودک شما آرام است، شما نیز آرامش دارید و حس می کنید تربیت کودک خود را به درستی انجام داده اید. اما در مواقعی که کودک شما بر اخلاق می شود، اوضاع پیچیده تر می شود و شما نیز آرام و قرار ندارید. اما خوب است بدانید که بد اخلاقی های فرزند شما، در اغلب موارد می تواند نشانه های خوبی باشد و جنبه های مثبتی برای کودک شما داشته باشد. جنبه های مثبت بداخلاقی کودک به صورت زیر است:

۱_ بیرون ریختن هیجان کودک:

هورمون کورتیزول، هورمونی است که در هنگام استرس ترشح می شود و هنگامی که کودک شما شروع به گریه گردن می کند، در بدن او، این هورمون ترشح می شود. با آزاد شدن هورمون کورتیزول در حین گریه کردن، استرس کودک کم می شود. آزاد شدن هورمون کورتیزول، سبب کاهش فشار خون و سلامت هیجانی می شود. شاید توجه کرده باشید که کودکان قبل از گریه کردن، در وضیعتی مانند عصبانیت و بدخلقی قرار دارند که این حالت بعد از گریه کردن کودک، از بین می رود و کودک شما خیلی آرام می شود به گونه ای که در اغلب موارد به خواب می رود.

۲_ گریه کردن باعث یادگیری کودک می شود:

بنا به اعتقاد دکتر ویپ فیر، یادگیری حکم تنفس را برای کودک شما دارد و برای این که کودک بتواند بهتر یاد بگیرد، باید در وضعیتی آرامی قرار بگیرد، که این آرامش می تواند بعد از بدخلقی های کودک و گریه کردن او، به دست آید. بارها دیده اید که کودکان در هنگام بازی های مختلف مثلا ساخت لوگو، هنگامی که نمی توانند لوگوی خود را بسازند، عصبی شده و گریه می کنند. همین گریه کردن به کودک کمک می کند تا آرامش بیش تری کسب کند و لوگوسازی را با دقت زیادتری انجام دهد.

۳_ بد اخلاقی کودک سبب خوابیدن راحت او می شود:

کودک بعد از پشت سر گذاشتن بد خلقی و گریه کردن، استرس درونش به طور کامل تخلیه شده و آرامش می گیرد. این عامل می تواند کمک زیادی به خواب رفتن کودک کند. به گونه ای که اگر شب ها قبل از خواب به کودک اجازه دهید تا گریه کند، می تواند آرامش بیش تری بگیرد و راحت تر بخوابد.

۴_ “نه” گفتن شما، جنبه مثبتی در بدخلقی کودک دارد:

در اغلب موارد، به دلیل این که شما به خواسته کودک توجه نکرده اید، بد خلق می شود. این بی توجهی شما و نه گفتن به کودک، به سود کودک است زیرا مرز مشخصی را از بایدها و نبایدها برای او تعیین می کند. گاهی والدین به منظور جلوگیری از بد خلقی کودک، به سرعت با خواسته های او موافقت می کنند. اما بهتر است شما در عین محبت کردن به کودک، او را از انجام کارهای نا مناسب منع کنید.

۵_ کودک با بد خلقی کردن، احساس ایمنی می کند:

در برخی موارد، کودکان در مقابل شنیدن کلمه “نه” بدخلقی می کنند، اما خوب است بدانید که این بد خلقی همیشه به برای عصبانی کردن والدین انجام نمی گیرد و به دلیل احساس امنیتی است که کودک نسبت به حضور شما دارد.

۶_ بد خلقی سبب نزدیک شدن مادر و کودک، به هم می شود:

هنگامی که کودک شما بد اخلاقی می کند، از کنارش رد شوید بدون این که او را آرام کنید، اما همیشه راهی را برای بازگشت کودک به سمت خودتان نگه دارید. پس از این که بد اخلاقی و گریه های کودک تمام شد، خواهید دید که با عشق و مهربانی زیاد به سمت شما آمده و شما را در آغوش می گیرد.

۷_ بد اخلاقی کودک در منزل، احتمال بد اخلاقی در بیرون درا کم می کند:

اغلب کودکان تمایل دارند بداخلاقی های خود را در جایی که احساس امنیت بیش تری دارند، بروز دهند و امن ترین مکان برای آن ها، در منزل و نزد پدر و مادرشان است. هر چقدر که شما اجازه بدخلقی در منزل را به کودک بدهید، احتمال بداخلاقی های او در بیرون از منزل و اجتماع، کام تر می شود.

۸- اجازه دهید کودک کارای را انجام دهد که به مرور زمان ممکن است آن را فراموش کند:

کودک هر چقدر که بزرگ تر می شود، کم تر گریه می کند. ما امروزه گریه کردن را به عنوان امری نا پسند تلقی می کنیم. بد نیست بدانید که یکی از مواردی که سبب عصبانیت و کلافگی ما در هنگام گریه کردن کودک می شود، می تواند این باشد که خود ما هم نیاز به گریه کردن داریم. به کودکتان اجازه دهید تا جایی که می توند گریه کند و رفتارهای طبیعی خود را انجام اهد. زیرا با بزرگ شدن او و گذشت زمان، آن ها را فراموش می کند.

 

در آخر

کودکان مهمان های خانه های ما هستند.بنابراین نباید مایه رنجش خاطر آن ها باشید.البته نباید خیلی راحت هم در مقابل آن ها تسلیم شوید.

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.