مادریار

باید‌ها و نباید‌های بارداری

در دوران حاملگی چه باید و نبایدهایی را می بایست رعایت کنید؟

بارداری یک دوره تغییر در زندگی است و قرار است که یک موجود زنده را به این دنیا تحویل دهید . در نتیجه شما نیز باید اقدامات و فعالیت های گذشته خود را از هر جنبه ای تغییر دهید تا با مشکل روبرو نشوید. پس مادران باردار باید لیستی از باید‌ها و نباید‌های بارداری تهیه کنند و به آن پایبند باشند تا کم‌ترین آسیبی به آنها و نوزادشان وارد نشود.مادریار در این متن به شما برای تهیه ی این لیست کمک می کند.

ممنوعیت های بارداری

 

باید و نبایدهای بارداری

 

1.مصرف مولتی‌ویتامین

 

یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بهترین راه برای تأمین تمام مواد مغذی سالم مورد نیاز بدن برای حمایت از یک کودک در حال رشد است. ممکن است رژیم غذایی سالم به تنهایی برای بارداری کافی نباشد و نیاز به مولتی‌ویتامین داشته باشید.

ویتامین‌های دوران بارداری حاوی مقادیر بیشتری از برخی مواد مغذی مورد نیاز مادران در دوزهای بالاتر هستند، مانند:

 

باید و نبایدهای بارداری

2. سیگار نکشید

 

کودکانی که از مادران سیگاری متولد می شوند، در هنگام تولد وزن کمی دارند و بیشتر از مادران غیرسیگاری در معرض ناتوانی های یادگیری هستند.

به علاوه، کودکانی که از مادران سیگاری متولد می شوند، در دوران نوجوانی گرایش زیادی به سیگار دارند و معمولاً خیلی زود سیگار کشیدن را شروع می کنند؛ به دلیل اینکه از نظر بدنی به نیکوتین اعتیاد پیدا کرده اند.

سیگار کشیدن برای مادر و نوزاد بسیار مضر است اما دود سیگار نیز می تواند تقریبا به همان اندازه بد باشد. در دود سیگار حدود 4 هزار ماده شیمیایی وجود دارند و برخی از آنها با سرطان پیوند خورده اند.

مواجهه با دود سیگار در دوارن بارداری می تواند به موارد زیر منجر شود:

 

 

باید و نبایدهای بارداری

3. زیاد بخوابید

 

تغییر سطوح هورمونی، انتظار و عصبانیت، معمولا در ۹ ماه  بارداری باعث اختلال در خواب می شود. بارداری به ویژه ،در سه ماه آخر، خیلی کلافه کننده است و شما به خواب بیشتری نیاز دارید.

اگر حس می کنید که خسته‌اید، یک چرت کوتاه بزنید و هر وقت توانستید بخوابید. زمان خواب تان را تنظیم کنید و آن را بر هم نزنید.

هر شب بین ۹ – ۷ ساعت بخوابید. خستگی شما به این معنی است که جنین تان خسته است و به استراحت نیاز دارد؛ پس بیشتر بخوابید.

 

4. الکل ننوشید

 

مورد بسیار مهمی که حتما باید در لیست باید‌ها و نباید‌های بارداری قرار گیرد، مصرف الکل است. در دوران بارداری باید از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید. الکل به سرعت از جریان خون مادر و از طریق جفت و بند ناف به نوزاد منتقل می شود و این شرایط می تواند به رشد مغز و اندام های نوزاد آسیب وارد کند. هیچ میزان ایمن برای مصرف نوشیدنی های الکلی وجود ندارد.

از دیگر خطرات نوشیدن الکل هنگام بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولد نوزاد نارس
  • ناهنجاری های جنینی ناشی از الکل
  • آسیب مغزی
  • نقایص هنگام تولد
  • سقط جنین
  • زایمان بچه مرده

 

5. ورزش کنید

 

بعضی از خانم های باردار فکر می کنند نباید دست شان را به سیاه و سفید بزنند؛ اما امروزه ثابت شده که ورزش کردن برای مادر و کودک خیلی مفید است.

در واقع، ورزش منظم باعث می شود در دوران بارداری به خیلی از مشکلات دچار نشوید؛ مشکلاتی مانند:

–  بی خوابی؛

– درد عضلانی؛

– افزایش وزن؛

– مشکلات خلق و خو.

اگر تا قبل از باردار شدن عادت به ورزش منظم داشتید، آن را ادامه دهید. درباره کارهایی که باید به صورت منظم انجام دهید، به ویژه درباره فعالیت بدنی در سه ماه دوم و سوم، با پزشکتان مشورت کنید.

اگر قبل از باردار شدن ورزش نمی کردید، برای گرفتن یک برنامه روزانه ورزشی باید با پزشکتان صحبت کنید. پزشکان درباره ورزش مناسب و راحت که برای جنین مفید باشد، به شما مشاوره می دهند.

 

 

6. گوشت خام نخورید

 

گوشت و تخم مرغ خام یا نیمه پز، باعث می شوند به بیماری‌هایی مبتلا شوید که منشأ آنها از غذاست؛ مانند: بیماری‌ لیستریا و عفونت های انگلی، بیماری مشترک میان انسان و حیوان و مسمومیت غذایی.

این شرایط منجر به بیماری های خطرناکی می شود که زندگی‌تان را تهدید می کنند و باعث مشکلات تولد و حتی سقط جنین می شوند.

مطمئن شوید که تخم مرغ و گوشتی که در دوران بارداری میل می کنید، کاملاً پخته شده‌اند.

 

7. غذاهای دریایی بخورید

 

غذاهای دریایی مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند اسیدهای چرب امگا 3 سالم، روی و آهن هستند. غذاهای دریایی هم برای مادر و هم کودک در دوران بارداری و حاملگی مهم می‌باشند. اما غذاهای دریایی نیم‌پز یا خام مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد.

غذاهای دریایی ممکن است حاوی باکتری‌ها و ویروس‌های مضر باشند که با پخت کامل از بین می‌روند. همچنین، زنان حین بارداری باید از مصرف ماهی خام و ماهی با مقادیر بالای جیوه خودداری کنند.

 

نمونه‌هایی از ماهی‌های با مقادیر بالای جیوه عبارتند از:

  •  کوسه
  •  اره ماهی
  •  کاشی ماهی
  •  شاه خال مخالی

برای دریافت غلظت‌های مختلف مواد معدنی، انواع غذاهای دریایی را بخورید. میزان ماهی مصرفی هفتگی نباید از 12 اونس تجاوز کند.

 

8. سوسیس و کالباس ممنوع!

 

هات‌داگ، سوسیس، سالمون دودی و گوشت های کنسرو شده شما را به بیماری های لیستریا و تکسوپلاسموز مبتلا می کنند.

گوشت های ورقه ورقه و تکه شده محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری ها هستند؛ اما پخت و پز خوب این نوع از پروتئین ها باعث می شوند باکتری های آنها از بین بروند.

شیر و پنیر پاستوریزه میل کنید. همیشه پنیرها را بشویید تا باکتری های مضرش از بین بروند.

 

9. رابطه جنسی داشته باشید

 

رابطه جنسی در بارداری خیلی خوب است؛ اما در حین رابطه نباید دخول یا حرکت های سنگین یا خطرناکی انجام دهید.

اگر رابطه جنسی برای بارداری شما مشکلی به وجود نمی آورد، ایرادی ندارد. اگر احساس ناراحتی می کنید، حالت های مختلفی را امتحان کنید.

اگر درباره امنیت و مقاربت در دوران بارداری سؤالی دارید، با پزشکتان در میان بگذارید.

 

باید و نبایدهای بارداری

10. اجتناب از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه در بارداری

 

کلسیم برای نوزادان در حال رشد بسیار مهم است، اما مادران باید مراقب کلسیم دریافتی خود از لبنیات باشند.

شیر خام به دلیل غیر پاستوریزه بودن برای دوران بارداری توصیه نمی‌شود. این بدان معنی است که برای از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زا، گرم نشده‌اند.

شیر خام ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشد. مصرف آن منجر به بیماری، سقط جنین یا حتی عواقب کشنده می‌شود.

 

 

11. یوگا را فراموش نکنید

 

حرکت های سنگین یوگا را انجام ندهید؛ اما حرکت های ساده آن را تمرین کنید؛ چون برای سلامتی مفید است.

در کلاس های یوگایی شرکت کنید که برای مادران باردار طراحی شده‌اند. مربی های این کلاس‌ها می دانند که چه حرکت‌هایی برای شما مناسب هستند و چه حرکت‌هایی را نباید اصلاً انجام دهید.

 

 

12. از نشستن در وان داغ و یا سونا اجتناب کنید

 

وان داغ و سونا خیلی آرامش بخش هستند؛ اما هوای خیلی داغ وان، جکوزی و سونا ممکن است برای شما خطرناک باشد.

در واقع، تحقیقات نشان داده که استفاده از یکی از آن‌ها، در سه ماه اول بارداری خطر سقط جنین را دو برابر می کند. غلط زدن در آب داغ، دمای بدن را بالا می برد و باعث می شود تا کودک ناقص به دنیا بیاید.

 

 

13. واکسن آنفولانزا بزنید

 

خانم های باردار باید واکسن آنفولانزا بزنند. البته دقت کنید در صورتی می توانید این واکسن را تزریق کنید که منع دارویی نداشته باشید.

واکسن حاوی ویروسی است که زنده نیست. شما از واکسن سرماخوردگی بیمار نمی شوید. اگر در دوران بارداری آنفولانزا بگیرید، خطرات بیشتری را نسبت به خانم‌هایی که باردار نیستند، به جان می خرید. واکسن از شما و جنین در حال رشدتان، محافظت می کند.

 

 

14. کافئین کمتری مصرف کنید

 

کافئین ممکن است از جفت عبور کند و ضربان قلب جنین را افزایش دهد.

تحقیقات جدید گزارش داده که خانم های باردار می توانند روزی یک یا دو فنجان قهوه بنوشند؛ اما باید دور لاته‌دوبل را یک خط قرمز بکشند!

 

15. وزن‌تان را هوشمندانه افزایش دهید

 

اینکه شما باردار هستید درست است؛ اما نباید به اسم دو نفر هر چه را که دوست دارید بخورید. به جای آن، راهکار داشته باشید که با کمک آن بدانید چه چیزهای را به چه میزان باید مصرف کنید.

مضرات اضافه وزن در دوران بارداری برای کودک بیشتر از فایده های آن است. در سه ماه اول بارداری شما تنها به ۱۰۰ کالری اضافه تر نیاز دارید تا غذای کافی به جنین‌تان برسانید.

در سه ماه سوم، تعداد کالری های اضافه به ۳۰۰ کالری در روز باید برسد.

 

16. جعبه حیوانات خانگی‌تان را تمیز نکنید

 

اشکالی ندارد اگر به حیوانات خانگی دست بزنید؛ چون بعد از آن می توانید دست‌تان را بشویید؛ اما جعبه گربه را تمیز نکنید.

فضولات گربه، میلیون‌ها باکتری و مواد مضر دارد. یکی از انواع آنها برای مادران باردار خطرناک به شمار می رود.

اگر شما به فضولات آن‌ها دست بزنید، در دوران بارداری با مشکلاتی مانند: سقط جنین یا زایمان زودهنگام رو به رو می شوید. کودکانی که با این مواد خطرناک در تماس باشند، ممکن است به صرع یا عقب افتادگی ذهنی دچار شوند.

باید و نبایدهای بارداری

17. از رنگ دوری کنید

 

هیچ راهی برای اندازه‌گیری مضرات قرار گرفتن در معرض رنگ وجود ندارد و از این رو توصیه‌ها بر احتمال سمی بودن آن استوار هستند. مقدار مضر بودن رنگ به حلال‌ها و مواد شیمیایی موجود در رنگ و همچنین میزان قرار گرفتن در برابر آن بستگی دارد. بر همین اساس، بانوان باردار باید به صورت جدی از قرار گرفتن در برابر بخارهای برخاسته از رنگ پرهیز کنند. این مورد در لیست باید‌ها و نباید‌‌های بارداری از موارد بسیار مهم محسوب می‌شود.

 

18. پرهیز داروئی  را فراموش نکنید

 

از دیگر موارد مهم در لیست باید‌ها و نباید‌های بارداری پرهیز داروئی است،برخی داروها می توانند برای نوزاد در حال رشد شما مضر باشند. پیش از مصرف هر گونه دارو یا مکملی باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

19. خداحافظی با کفش پاشنه بلند

 

در دوران بارداری پوشیدن کفش‌هایی با پاشنه سه اینچی و کمتر توصیه می شود و باید در این مدت تا حد امکان از کفش های پاشنه بلند، به ویژه آنهایی که دارای پاشنه‌هایی نازک هستند، دوری کنید. با رشد جنین مرکز ثقل شما تغییر می کند و راه رفتن با کفش های پاشنه بلند دشوار می شود.

 

 

20. از نشستن و یا ایستادن طولانی بپرهیزید

 

طی دوران بارداری، باقی ماندن در یک موقعیت مشابه برای طولانی مدت، نشسته یا ایستاده، می تواند مشکل ساز باشد. این شرایط می تواند انواع مختلف مشکلات از جمله تورم مچ پا و مشکلات وریدی را به همراه داشته باشد.

 

21. هر چیزی که می‌خوانید و می‌شنوید باور نکنید

 

ممکن است در فضای مجازی، کتاب‌ها، و مجلات با اطلاعات متناقضی مواجه شوید. معقول و منطقی باشید، به غرایز خود اطمینان کنید، و به خاطر داشته باشید حفظ جانب احتیاط هرگز ایده بدی نیست. اگر در مورد مساله ای دچار تردید هستید با پزشک خود مشورت کنید.

 

22. مراجعه به دندانپزشک را فراموش نکنید

 

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در لیست باید‌ها و نباید‌های بارداری مراجعه به دندانپزشک است: رفتن به مطب دندانپزشک طی دهه‌ها برای خانم های باردار ممنوع بود؛ چرا که آنها می ترسیدند باکتری یا عفونت مطب، آنها را بیمار کند؛ اما حالا می دانیم که این یک باور غلط است.

کالج آمریکایی زنان و زایمان توصیه کرده است که خانم های باردار باید اول دندان های خود را خوب بشویند و بعد به دندانپزشک مراجعه کنند.

یادتان نرود که حتما به پزشک بگویید که باردار هستید!

 

باید و نبایدهای بارداری

 

23. بوتاکس کردن ممنوع

 

بوتاکس یکی از انواع تزریقاتی است که در دوران بارداری باید اکیدا از آن خودداری کنید. این مورد نیز در زمره موارد بسیار مهم در لیست باید‌ها و نباید‌های بارداری قرار دارد.

24. رایحه درمانی ممنوع

 

در این دوران باید از رایحه درمانی دوری کنید . به این دلیل که در این نوع درمان روغن‌هایی به کار می روند که دارای مواد شیمیایی هستند و برای نوزادان سمی هستند و در نتیجه هرگز نباید خود و کودکتان را در معرض آن‌ها قرار دهید.

 

 

25. اشعه ایکس

 

بهتر است که در دوران بارداری خودتان را از اشعه ایکس دور کنید . گاهی اوقات استفاده از این آزمایش‌ها برای بررسی سلامت جنین مفید است اما بهتر است که در موارد غیر ضروری از انجام این آزمایش‌ها خودداری کنید.

چنانچه در نمناک عنوان شده است خطر اشعه ایکس بستگی به مرحله بارداری شما دارد و همچنین میزان این اشعه می تواند به سلامت نوزاد آسیب بزند و خطر ایجاد نقص در نوزاد نیز وجود دارد که این خطر هم ذهن و هم جسم را درگیر می کند.

در معرض این اشعه‌ها می تواند خطر ابتلا به سرطان را در نوزاد و مادر به وجود بیاورد.

 

اشعه ایکس برای دندان و سفید کردن دندان‌ها

حتما برای درمان های دندانپزشکی به پزشک خود بگویید که باردار هستید و در نتیجه باید صبر کنید که نوزاد شما به دنیا بیاید و درمان ها و عکسبرداری را به تعویق بیاندازید.

سایر تست های رادیولوژی

حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید زیرا ممکن است که بعضی از فرآیندهای آن روی جنین تاثیر گذاشته باشد و در نتیجه می تواند با آگاهی از وضعیت شما یک پروسه امن و مناسب را برایتان در پیش بگیرد.

 

26. دویدن و بلند کردن اجسام سنگین ممنوع

 

مراقب باشید که فعالیت های بدنی که به شکم شما فشار وارد می کند را انجام ندهید . این ورزش‌ها وزنه بلند کردن و دویدن را نیز شامل می شوند . اگر در هر صورت مجبور بودید این کار را انجام دهید ، این جسم سنگین را به خودتان بچسبانید و زانوهایتان را به آرامی خم کنید و هنگام بلند کردن آن ، بدنتان را پیچ ندهید.

 

27. اسب سواری ممنوع

 

اسب سواری در دوران بارداری فوق‌العاده خطرناک است و خطر افتادن و سقط جنین بالاست زیرا هرگز نمی توانید حرکت و یا رفتار یک اسب را پیش بینی کنید.

 

28. درمان های مو در دوران بارداری و شیردهی

 

از دیگر مواردی که ذهن بسیاری از خانم‌های باردار را به خود مشغول می‌کند،درمانهای مو است که حتما باید در لیست باید‌ها و نباید‌های بارداری قرار گیرد. بهتر است که در دوران بارداری و شیردهی تا حد امکان از این درمان های مخصوص مو استفاده نکنید . باید میزان مواد شیمیایی را در مصرف روزانه به هر صورتی به حداقل برسانید زیرا ممکن است که این مواد از طریق شیر شما به نوزاد برسد و به سلامت او آسیب بزند . علت آن هم ورود این مواد به جریان خون مادر است.

در آخر

مادر عزیز برای داشتن یک دوران شیرین در بارداری و بدنیا آوردن نوزادی سالم، بهتر است موارد عنوان شده در این متن را جدی بگیرید و همچنین عادات و برنامه های غذایی خود را با پزشک خود چک کرده و تحت نظر یک پزشک مجرب باشید. مادریار با شعار” مادریار،یک یاری مادرانه” در همه ی مراحل کنار شماست.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.