مادریار

بازگشت به کار بعد از زایمان

شرایط و محدودیت های مادران با برگشتن به کار بعد از مرخصی زایمان

 

بازگشت به کار بعد از زایمان یکی دیگر از دغدغه های زنانی است که زایمان کرده اند.در این متن شما را با بازگشت به کار بعد از زایمان،شرایط،عوارض و کار در منزل آشنا می کنیم.
بعضی از خانم ها بعد از زایمان تصمیم می گیرند که دیگر به کار بیرون ادامه ندهند و در منزل کار کنند.
بهتر است بدانید که کارهای پر در آمد زیادی وجود دارد که در منزل و با وجود بچه کوچک می توانید انجام دهید.
بهتر است در دوران بارداری،در طول مرخصی زایمان یا پس از زایمان برای کار برنامه ریزی کنید تا قبل از ورود کودک به سختی ها و مشکلات بازگشت به کار بعد از زایمان آشنا شوید و بتوانید تا آنجا که می شود موانع را از سر راه بردارید.

در چه شرایطی می توانید به کار قبل از بچه دار شدن ادامه دهید؟

بازگشت به کار بعد از زایمان
باید توجه داشته باشید که با اضافه شدن یک فرشته کوچک به جمع خانواده،شرایط تغییر می کند و ممکن است نتوانید به کار قبلی ادامه دهید و مجبور باشید یک کار دیگر انتخاب کنید.

با ارزیابی چند مورد که در زیر می آوریم می توانید تصمیم بگیرید:

  • همسرتان با ادامه دادن به کار موافق است؟
  • آیا همسر شما برای نگه داری از فرزند و کمک برنامه ای دارد یا نه ؟
  • خود شما از نظر جسمی و روحی آمادگی دارید که این مسئولیت بزرگ را بر عهده بگیرید؟
  • سر کار رفتن،رسیدگی به کودک،رسیدگی به امور خانه و هم برقرار کردن آرامش در منزل بطور همزمان کار دشواری است.بیشتر زنان بعد از زایمان نیاز به کمک اطرافیان دارند.باید بررسی کنید که آیا کودک از نظر جسمی سالم است یا نیاز به مراقبت های ویژه دارد؟
  • البته مادر باید حالت های روحی خود را نیز در نظر بگیرد.بعضی از زنان وقتی در ارتباط با مردم باشند حال بهتری دارند و شاداب ترند.باید گفت اجتماعی ترند.ولی بعضی از خانم ها دوست دارند آرامش داشته باشند،بیشتر در خانه بمانند و به امور خانه و خانواده رسیدگی کنند.در مورد پرستار بچه، بردن او به مهد کودک یا نگه داری او به وسیله افراد خانواده چه برنامه ای دارید؟همه موارد بالا را در نظر داشته باشید.اگر هیچ مشکلی پیش رو نبود،می توانید به کار ادامه دهید.

بهترین زمان برای برگشتن و ادامه دادن کار قبلی چه موقع است؟

روانشناسان معتقدند که مادر باید ۴۰ هفته اولیه از زندگی کودک را کنارش باشد.در ماه های اولیه پس از تولد کودک نیاز به مراقبت زیادی دارد.
کارشناسان باور دارند که کودک در ماه اول،نیاز دارد تحت مراقبت عاطفی زیادی قراربگیرد.باید کودک از طرف مادر و پدر زیاد بوسیده شود.محبت به فرزند کوچک در روزهای ابتدایی از زندگی اش بسیار حائز اهمیت است.محققان می گویند که اگر مادر به نوزاد محبت نکند ممکن است کودک بمیرد و اگر زنده بماند در بزرگ سالی دچار مشکلات عاطفی خواهد شد.
ممکن است کولیک داشته باشد و خیلی گریه کند و نتوانید به خوبی استراحت کنید.بنابراین آمادگی لازم برای بازگشت به کار بعد از زایمان را نداشته باشید.
ایجاد ثبات و تعادل بین خانه و محل کار با وجود بچه کار بسیار سختی است و اگر فکر می کنید که از پس آن برنمی آیید بهتر است تا کودک سه چهار ساله شود،کار کردن را کنار بگذارید.
قبل از اینکه تصمیم بگیرید که بازگشت به کار بعد از زایمان کار درستی نیست و باید در خانه بمانید،شرایط مالی و اقتصادی خانواده را نیز بررسی کنید.شاید اگر شما کار را ترک کنید مشکلات اقتصادی تان زیاد شود.

 

کار پاره وقت یا تمام وقت

بازگشت به کار بعد از زایمانباید با مدیرتان صحبت کنید که اگر مقدور است به جای ۵ تا ۹ ساعت به شما کار ۳ تا ۷ ساعت و پاره وقت بدهد.بیشتر مادران هنگام بازگشت به خانه عذاب وجدان دارند که چرا زمان کمی برای نوزاد خود دارند و پریشان می شوند.کودکان پریشانی مادر را حس می کنند و استرس می گیرند.
نباید احساس گناه کنید چون مجبورید کار کنید و آینده فرزندتان را بسازید.به این فکر نکنید که مادر بدی هستید.همه تلاش هایتان برای آرامش و آسایش کودک است.
اگر کارتان زباد است و نمی توانید کار پاره وقت داشته باشید بهتر است عجله نکنید.

نکات قابل توجه

آماده کردن وسایل کودک

قبل از اینکه به کار بروید همه مایحتاج کودک را آماده کنید تا از بابت همه چیز خیالتان راحت باشد و با آرامش سر کار حاضر شوید.

ارتباط عاطفی با کودک

بازگشت به کار بعد از زایمانوقتی سر کار هستید از پرستار بچه بخواهید تا عکس و فیلم تهییه کند و برای شما بفرستد.
صدای خود را پر کنید یا فیلم بگیرید و با کودک حرف بزنید.محبت های کلامی و شنیدن صدای مادر برای کودک مثل هوا و نفس کشیدن مهم است.

کار سنگین

اگر شغلتان بسیار سخت و سنگین است باید بدانید که بعد از زایمان نمی توانید به کارتان ادامه دهید و باید به بدنتان فرصت دهید تا توان از دست رفته بدن بازگردد.شما در طول بارداری و زایمان ویتامین،کلسیم،خون و … زیادی را از دست داده اید.باید به خودتان زمان بدهید تا آمادگی لازم را برای انجام کارهای سنگین داشته باسید.

علاوه بر آن نباید تمام توان خود را سر کار خرج کنید و وقتی به منزل بر می گردید دیگر انرژی برای رسیدگی به فرزند نداشته باشید.
ممکن است سر کار نیز نتوانید از پس کار سنگین بر بیایید و آنجا دچار مشکل شوید.

کرونا و کار

بهتر است در دوران بارداری خیلی مراقب شیوع کرونا و بارداری باشید.کرونا در نوزادان نیز بسیار خطرناک است.به همین دلیل باید خیلی مراقب باشید که نوزاد در رفت وآمد های سر کار به کرونا مبتلا نشود.بهتر است کودک را به پرستار بسپارید و اصلا او را به محیط کار نبرید تا خطری او را تهدید نکند.

 

مطالب مرتبط

تاثیر کار مادر بر نوزاد

زمان های شیر دهی کم می شود و ممکن است کودک تغذیه نامباسب داشته باشد.معمولا مادرانی که شاغل هستند برای نوزادشان از شیر خشک،ببلاک و غیره استفاده می کنند.این نوزادان در بزرگ سالی دچار نفخ معده و چاقی می شوند.

نوزادان احتیاج دارند تا همه زمان های بیداری شان را کنار مادر باشند. زیرا نه ماه فقط بوی او را حس کرده اند و نمی توانند یک دفعه از مادرشان جدا شوند.مکیدن سینه مادر و بوئییدن او می تواند حس خوب و اطمینان خار به آن ها بدهد.در صورتی که مادر سر کار باشد،نوزاد ممکن است کمبود محبت بگیرد.

پرستار بچه

بازگشت به کار بعد از زایمان

بهتر است قبل از بازگشت به کار بعد از زایمان و اتمام مرخصیی زایمان از پرستار بچه بخواهید تا در امور بچه داری به شما کمک کند.برای انتخاب پرستار کودک باید حساسیت های زادی به خرج دهید چرا که جگر گوشه اتان را به او می سپارید.پرستار کودک باید:

  • به امور بچه داری آشنا باشد.
  • بتواند پوشک او را تعویض کند.
  • بداند که چطوری برای نوزاد شیر آماده کند.
  • آگاه باشد که اگر شیر در دهان کودک پرید چکار کند.
  • بلد باشد که چگونه کودکان به خواب می روند.
  • پرستار بچه باید روش های اورژانسی مربوط به کودکان را بداند.
  • پرستار نوزاد نباید کم سن و سال باشد.

 

آیا می دانید برای برگشتن به کار قبلی بعد از تولد نوزاد باید به چه نکاتی توجه کنید؟

بازگشت به کار بعد از زایمان شاید کمی دشوارباشد اگر زن بخواهد همه مسئولیت ها را به تنهایی بر عهده بگیرد.بنابراین رعایت یک سری از نکات می تواند به بهبود عملکرد مادر کمک کند:

همراهی همسر

بازگشت به کار بعد از زایمانهمسر باید پذیرفته باشد که کار زن برایش با ارزش است و باید او نیز به خانم کمک کند تا در انجام کار چه بیرون چه در منزل موفق باشد.اگر همسر کمی از مسولیت ها را بر عهده بگیرد،زن هم می تواند با خیال راحت تر و بدن نگرانی به کار و بچه داری اش برسد.

همراهی خانواده ها

خانواده ها موظف نیستند که در نگه داری از فرزند شما کمک کنند اما اگر خودشان بخواهند و دوست داشته باشند بهترین کمک به شما خواهد بود.زیرا کودک از نظر تربیتی و عاطفی در امان است.

انتخاب شغل مناسب

شغلی که بر می گزینید باید کم حجم و سبک باشد.بهتر است تا یک سالگی نوزاد کار نکنید.اما اگر مجبورید باید شغلی داشته باشید که نزدیک محل سکونت اتان باشد و کار سنگین نباشد.

نباید کودک را فدای کار کردن کنید.زیرا او به خواسته شما پا به عرصه وجود گذاشته است.

مراقبت مادر از خودش

باید مادر مراقب سلامتی جسمی و روحی خودش باشد.کار کردن،رسیدگی به امور منزل و بچه داری باعث خستگی زیاد و کم شدن توان مادر می شود.بنمابراین جهت مبتلا نشدن به افسردگی باید مادر تغذیه مناسب داشته باشد  و زمان هایی را برای پیاده روی و ورزش قرار دهد.

بهتر است بین خانواده و کار تعادل بر قرار کنید تا هم کارتان را به درستی انجام دهید و هم اعضای خانواده از زندگی با شما لذت ببرند و راضی باشند.

 

نظرات و تجربیات شما

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.